Van kinderkart naar Formule 1: met een kleine 8 miljoen is het mogelijk

'Steeds meer kinderen gaan op Formule 1', schreef het satirische weblog De Speld een jaar geleden toen Max Verstappens ster rijzende was. Grappig, want iedereen weet: niemand kan 'zomaar' op Formule 1. Het pad naar het jetsetcircus is er een vol hindernissen. De grootste horde is geld. Hoe duur is het om in de Formule 1 te geraken?

Op het circuit van Lelystad wanen de jonge cursisten zich even Formule 1-coureur. Beeld Klaas Jan van der Weij

Toto Wolff, baas van topteam Mercedes, weet alles over de kosten in de autosport. Naast teambaas is hij aandeelhouder van zijn team en hij begeleidt meerdere rijders in hun raceloopbaan, van talenten tot Formule 1-coureurs. Voor het mediabedrijf Raconteur zette Wolff vorig jaar uiteen wat het kost om de F 1 te halen: 8 miljoen euro.

Na een kartloopbaan aan de top staat de teller op een miljoen. De toptalenten stromen rond hun 16de door naar de autosport. De gemiddelde racecarrière begint met een of twee jaar in een opstapklasse zoals de Formule Renault. Kosten: 350 duizend euro per seizoen. Daarna volgen twee jaren in de Formule 3. Een seizoen bij een topteam kost zo'n 650 duizend euro, exclusief testdagen. De coureur is daarna klaar voor de hoogste opstapklasse onder de Formule 1, de GP2. Het is ook de duurste leerklasse, met een prijskaartje van 1,5 miljoen euro per seizoen.

Coureurs die niet door een topteam worden aangetrokken, moeten geld meebrengen om te kunnen rijden in de F1. Het goedkoopste stoeltje kost 3 miljoen euro, schat Wolff. 'Goedkoper kan niet meer, omdat de autosport als een bedrijf wordt gerund. Dus je hebt een suikeroom of rijke ouders nodig.'

Exceptioneel
Verstappen heeft de Formule 1 met minder dan de 8 miljoen gehaald. Zijn loopbaan is exceptioneel. Hij begon als 7-jarige in de kart. Op zijn 12de werd hij gecontracteerd door een fabrieksteam.

Na zijn kartloopbaan reed hij slechts een seizoen in een opstapklasse (Formule 3). Vanaf dat moment gesponsord. Zijn vader Jos schatte de investering uit eigen zak vorig jaar in de Volkskrant op enkele tonnen. Hij rekende de arbeidsuren die hij investeerde niet mee. 'Ik ben er zestien uur per dag mee bezig geweest, acht jaar lang.'

Wat betreft het 'normale' pad naar de Formule 1 klopt de optelsom van Toto Wolff , denkt Tom Coronel (44). Hij kent de autosportpiramide van binnenuit. Hij reed de 24 uur van Le Mans, de Dakar-rally en doorliep meerdere F1-opstapklassen. Hij rook in 1999 aan de koningsklasse. Coronel testte voor het F1-team Arrows. Hij kwam 5,3 miljoen euro tekort voor een stoeltje.

'Goedkoop racen bestaat niet, zeker niet als je de Formule 1 wil halen. Het is een elitesport', zegt Coronel. In de lagere klassen is het vinden van sponsoren net zo belangrijk als het winnen van races.

Hij kijkt met gemengde gevoelens naar kinderen die nu dromen van een carrière zoals die van Verstappen. 'De racerij is een fantasiewereld. Het ziet er mooier uit dan het is. Tegelijk moet je je dromen najagen. Wie weet ben je net het ene toptalent dat het wel haalt.'

Max Verstappentje spelen op de kartbaan in Lelystad

Lees de reportage van verslaggever Lennart Bloemhof (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden