'Van deze Gay Games zal warmte afstralen'

'Bij sport gaat het erom hoe goed je bent, niet met wie je het bed deelt.' Het is dit soort kritiek dat homoseksuelen en lesbiennes plegen te uiten op de Gay Games, die begin augustus in Amsterdam worden gehouden....

Van onze verslaggever

Weert Schenk

AMSTERDAM

'De Gay Games zijn in 1982 opgezet om wereldwijd aandacht te vragen voor de emancipatie van homo's en lesbo's', zegt directeur M. Janssens. 'Voor de homo's in de Amsterdamse binnenstad hoeven de Spelen niet te worden georganiseerd. Ze zijn van belang voor mensen uit andere landen.'

Bestuursvoorzitter L. Rempt vindt dat Amsterdam een voorbeeldfunctie heeft. 'Ik denk dat homo's uit bepaalde landen hier tijdens de Spelen een cultuurschok zullen krijgen. Ze hoeven niet geheimzinnig te doen over wie of wat ze zijn. Ze worden geaccepteerd. Van deze Gay Games zal warmte afstralen.'

Meedoen is belangrijker dan winnen. Dit olympische adagium geldt bij de Gay Games wellicht nog sterker dan bij de Olympische Spelen. Iedereen kan zich ervoor inschrijven. Vandaar dat het niveau van de deelnemers dat van de gemiddelde recreatiesporter amper zal ontstijgen.

De homospelen zijn vooral een groots feest. Dat is volgens Janssens ook het verschil tussen de Gay Games en zoiets als de Paralympics voor gehandicapten. 'De medaillerace is niet het belangrijkste. Vriendschap staat voorop.' Rempt: 'Maar winnen is wel erg leuk.'

Het is de eerste keer dat de Gay Games buiten Noord-Amerika worden gehouden. Amsterdam belooft groter te worden dan de vier tot nu toe gehouden homospelen. De organisatie rekent op een recordaantal deelnemers van vijftienduizend. Ze komen vooral uit de Verenigde Staten, Canada en Europa. Ongeveer 2500 Nederlanders doen eraan mee. Naar verwachting zal het evenement tweehonderdduizend bezoekers trekken.

Rond de dertig sporten staan op het programma, variërend van zwemmen, volleybal en atletiek tot kunstrijden op de schaats, bodybuilding en rolstoeldansen. Hetero's mogen zich ook in schrijven, want integratie is het doel. Zo heeft burgemeester Patijn van Amsterdam ('ik knuffel graag mijn eigen vrouw') zich aangemeld voor het golftoernooi.

Janssens hoopt dat hetero's vooral in de marathon over het oude olympische parcours van 1928 willen meelopen. Deelname aan de Gay Games kost 210 gulden per persoon, maar voor marathonlopers geldt een vriendenprijs van 50 gulden. Een groot aantal inschrijvers bevordert niet alleen de integratie, maar vergemakkelijkt ook enigszins het afleggen van de slopende 42,195 kilometer.

Naast de sport omvat de Gay Games een omvangrijk cultureel programma. Musea richten speciale exposities in. Het Verzetsmuseum maakt bijvoorbeeld een tentoonstelling over de homovervolging in de Tweede Wereldoorlog. Hoogtepunt van de 'Culturele Spelen' moet het korenfestival worden, waarbij minstens tweeduizend zangers en zangeressen het podium zullen beklimmen.

De begroting van de Gay Games van Amsterdam beloopt 14,4 miljoen gulden. Bedrijven sponsoren tot nu toe voor een totaalbedrag van 2,8 miljoen, drie ton meer dan was begroot. De sponsorovereenkomst met de KLM trok tot ver over de grenzen de aandacht. In het buitenland werd er met verwondering naar gekeken dat de nationale luchtvaartmaatschappij zich verbond aan een homo-evenement. Maar voor de KLM is de sponsoring niets meer dan een commercieel belang: er moeten duizenden mensen worden vervoerd.

Heineken ziet niets in sponsoring van de Gay Games, net zomin als Philips, de ING-bank en Aegon Verzekeringen. Directeur Janssens zegt daarover erg teleurgesteld te zijn. Hij heeft de indruk dat de weigering om de Spelen financieel te steunen, niet uitsluitend te maken heeft met een zakelijke afweging.

Janssens: 'Het stelt teleur dat een aantal bedrijven niet loyaal tegenover de doelgroep is, terwijl dat omgekeerd wel altijd het geval is geweest. In 80 procent van de Amsterdamse homocafés wordt Heineken geschonken. Daar verwacht je iets voor terug.'

Weliswaar vindt hij dat elke onderneming vrij is om nee te zeggen tegen sponsoring, maar de Gay Games-directeur kan het niet vatten dat bedrijven op zuiver zakelijke gronden homo's negeren. 'We hebben een zeer loyale doelgroep die veel te besteden heeft. Maar het lukt kennelijk onvoldoende die boodschap over te brengen. Voorzitter Rempt: 'Frisdrankfabrikant Perrier brak in Amerika door na sponsoring van de vorige Gay Games. Dat geeft aan hoe interessant sponsoring is.'

Twee van de vier vorige homospelen zijn afgesloten met verlies. Voor Amsterdam staat niemand financieel garant. Om een debacle te voorkomen, is veel organisatiewerk uitbesteed aan bedrijven. Janssens: 'Bij de vorige Gay Games hield de organisatie te veel in eigen hand. Wij besteden veel uit aan mensen met ervaring. We organiseren geen feesten. De openings- en sluitingsceremonie wordt geregeld door IDTV. Op die manier vermijden we grote risico's.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden