Vacansoleil: 'Tour-etappes winnen om te overleven'

Winnen om te overleven is het motto waarmee Vacansoleil-DCM zaterdag 29 juni aan de 100ste Tour de France begint. 'Het wordt vechten om een ritzege en hopen op een plaats in de top-15 van het klassement', zo vatte algemeen manager Daan Luijkx donderdag de doelstellingen samen tijdens de presentatie van de ploeg in Rucphen.

Beeld afp

Afgezien van de loodzware opdracht eindelijk een etappeoverwinning in de wacht te slepen, wacht Luijkx zelf ook een heidens karwei: het is nog altijd niet gelukt een nieuwe hoofdsponsor te strikken. De renners is verteld dat ze hun zaakwaarnemers kunnen inschakelen om een andere werkgever te zoeken.

'We beleven het moeilijkste seizoen sinds het ontstaan van dit project', aldus Luijkx. 'Op sportief vlak zijn er niet eerder zoveel blessures geweest, die het team hebben verzwakt. En wat de situatie op het sponsorvlak betreft: het verhaal van de recessie is bekend, net zoals dat van de dopingproblematiek. Dat zijn zaken die ertoe bijdragen dat ik tot dusver geen handtekening van een bedrijf heb kunnen krijgen. Ik hoop dat ik eind juli wel goed nieuws heb, zodat er nog geen einde hoeft te komen aan dit avontuur.'

Zo donker als de vooruitzichten zijn voor de langere termijn, zo optimistisch blikten de coureurs vooruit. Johnny Hoogerland, op Corsica startend in zijn derde Ronde van Frankrijk, voorspelde dat het een 'geweldige' Tour wordt voor Vacansoleil. 'Een wedstrijd waarin we willen meespelen', zei Aart Vierhouten, samen met Hilaire van der Schueren de ploegleider van dienst.

De ex-prof herstelde zich direct. 'Meespelen...? Vervang dat spelen maar door doen, want we willen er álles uithalen. Zeker met mannen als Wout Poels en Thomas De Gendt die stilaan hun beste niveau naderen, maar net zo goed met het trio Boy van Poppel, Danny van Poppel en Boeckmans, onze sprinttrein. Ik ben er absoluut niet bang voor dat het tourtoneelte hoog gegrepen is voor deze jongens.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden