Vaarwel souplesse, leve de wattage

Jeffrey Hoogland is jong en bulkt van het vertrouwen. Theo Bos is een routinier die voorheen te veel piekerde. Beide sprinters dromen van Rio. Vandaag zijn ze actief op de WK baan.

Jeffrey Hoogland (rechts ) wint de eerste confrontatie op de Sprint tegen Theo Bos. Beeld Klaas Jan van der Weij

JEFFREY HOOGLAND

Imponerende man, imposante gestalte, cool kuifje naar rechts gekamd, bijna 100 kilo zelfvertrouwen. Aan Jeffrey Hoogland (22) kan niet veel stuk. Toch heeft de Europees kampioen op de sprint beschermingsmaatregelen genomen. De crossmotor, een KTM 350cc viertakt, heeft hij de deur uitgedaan.

Te veel risico's. Jongens die van snelheid houden, en dat doet Hoogland, hangen graag aan de gashendel. Voor je het weet, lig je er naast. In een olympisch jaar, dat hij wil bekronen met goud in Rio, telt maar één vermaak: de baanfiets.

Hoogland komt van de BMX, ook een stuntafdeling. Hij stapte over naar de piste. Bondscoach René Wolff had zijn oog laten vallen op de klasbak die in de wielrenner schuilt. De Duitser, voormalig wereldkampioen op de sprint, had het goed gezien. In het najaar werd Hoogland Europees kampioen, het voorportaal van de werkelijk grote titels.

Krachtwerk

Zijn stijl en techniek zijn die van de nieuwe school: het krachtwerk. Theo Bos, die in 2004 doorbrak, was van een ander merk: de souplesse. De twee treffen elkaar nu onder één dak en Hoogland, die de terugkeer van de oud-kampioen aanvankelijk niet zag zitten, zegt nu te leren van diens inzichten. Hoe je bijvoorbeeld zonder onnodige stress straks de Olympische Spelen doorkomt. Want daar heeft perfectionist Bos in 2008 leergeld betaald.

Dat Bos zich druk maakt om zijn materiaal - welke wielen, welk frame - is iets dat Hoogland zelf nauwelijks meemaakt. De routinier probeert nu eindelijk de schaalschoenen van Nike uit die hij een eeuwigheid geleden liet maken, maar op het grote moment niet durfde aantrekken.

Hoogland kent wat betreft schoenen geen enkele vrees. Zijn oranjezwarte wedstrijdexemplaren snoert hij zo hard aan dat de voeten er pijn van doen. 'Dat is nodig om de enorme kracht die wij op de pedalen leveren, te verwerken. Maar toen bij de teamsprint van woensdag onze start moest worden uitgesteld, had ik maar één zorg: even die schoenen los. Anders verkramp je totaal.'

Jeffrey Hoogland. Beeld ANP

Onbezorgd

Met Nils van 't Hoenderdaal en Matthijs Büchli moest Hoogland genoegen nemen met zilver. Nieuw-Zeeland won het goud.

Het zijn losliggende slingers op het feest van Hoogland. Hij is onbezorgd, maar ook van het doelmatige. 'Op de BMX zat ik destijds te ver van een ticket voor de Olympische Spelen. Dat wist ik. Want de sport veranderde ook sterk. Er waren veel crashes. Ik zat minder lekker op mijn crossfietsje. Toen ben ik de overstap naar de baan gaan overwegen. Ik wist al snel: hier heb ik een betere kans om de Spelen te halen.'

En zie: deze zomer is Hoogland een van de Nederlandse paradepaarden in Rio. Als de Spelen voorbij zijn? 'Dan wil ik weer een crossmotor. Want ik mis de crossbanen echt. Ik wil er dan zeker drie maanden de tijd voor nemen om weer tot mezelf te komen.' Tot dan is het devies: volledige concentratie.

Voormalig wereldkampioen sprint Theo Bos (32) (r) neemt het op de openingsavond van de zesdaagse van Rotterdam op tegen Europees kampioen Jeffrey Hoogland (22). Beeld ANP

THEO BOS

Hij was de gedroomde olympisch kampioen op de sprint. Het kwam er in 2008 niet van. Theo Bos (32) werd in Peking uitgeschakeld in de kwartfinales en hij viel op de keirin. Teleurgesteld keerde hij het baanwielrennen de rug toe. Voor hem was er plots een toekomst weggelegd op de weg.

Het asfalt deed zeer bij valpartijen, maar het bracht hem ook 42 overwinningen. Hij reed zelfs de Hel van het Noorden, van Parijs naar Roubaix. Dokkeren over kasseien, steenkapot aankomen. Hij zei er van te genieten. Maar zijn grote wens, een optreden in de Tour de France, bleek onbereikbaar.

Zo kwam eind 2015 uit het niets het besluit van Bos om terug te keren naar het hout, naar de wielerbaan getimmerd van Siberische lariksen. Hij werd tot zijn verbazing weer Nederlands kampioen en zo is hij deze week in Londen beland, op de snelste velodroom ter wereld. Bos rijdt tijdens de WK de sprint en de kilometer tijdrit (zilver). Omdat bondscoach René Wolff inziet dat hij een scherpe Bos nodig kan hebben, om zijn drietal voor de teamsprint voort te jagen.

Bos zegt, na zeven jaar afwezigheid, in een andere wereld terecht te zijn gekomen. 'Het is compleet anders geworden dan wat wij destijds deden. Wij trainden veel meer toen. De huidige aanpak is meer uitgebalanceerd.'

Theo Bos. Beeld EPA

Explosiviteit

De nadruk ligt op kracht en explosiviteit. De baanrenners van nu trappen veel grotere verzetten dan Bos deed. 'Ze rijden allemaal zwaarder dan wat ik destijds aankon. Had ik toen ook moeten doen. Het was achteraf heel dom dat ik een kleine versnelling bleef rijden. Maar je houdt je nu eenmaal vast aan de dingen die goed gingen.'

Bos was destijds meer bezig met houding en stroomlijn dan met het opvoeren van de wattage. Hij keek jaloers naar de Britten die vier jaar voor de Spelen van Londen al de hoogste olympische budgetten inzetten voor het vervolmaken van hun materiaal. Die slag wordt nog steeds gewonnen door Team GB, maar Bos wordt er minder door afgeleid.

Hij was een perfectionist, die alles wilde plannen. In 2008 was hij zelfs bevreesd om 200 meter naar de bakker te lopen. Het kon zijn beenspieren aantasten. Hij plande slechts, leefde nooit in het moment. Het moest wel fout gaan, het ging fout.

Beeld EPA

Anno 2016 op de 'Road naar Rio' is Theo Bos relaxter. Het is de kennis die hij heeft meegenomen uit zijn wegcarrière, waarvan hij naar eigen zeggen intens heeft genoten. Het was voor hem buiten spelen, zoals hij als kind al had gewild.

Op de baan moet hij zich weer het supertalent tonen van weleer, maar dan met een beetje meer gewicht. Hij had zelfs een rolletje vet rond de middel, maar dat is vervangen door spierweefsel. Van 81 kilo is hij intussen al weer 85 kilo schoon aan de haak. 'Als ik een goed WK rijd, heb ik het in eigen hand', zegt hij over zijn mogelijkheden voor olympische uitzending.


Bos bewijst met zilver dat het wel goed zit met zijn 'adem en benen'

De jacht was gericht op zijn zesde regenboogtrui, maar het carrièretotaal van Theo Bos bleef donderdag op vijf steken. De Nederlandse sprinter werd op de 1 kilometer tijdrit door de Duitse favoriet Joachim Eilers afgetroefd. Aanvankelijk beet iedereen zich stuk op de sterke derde en vierde ronde van 250 meter van Bos. Tot Eilers door de muur van verzuring brak en voor Duitsland de wereldtitel veiligstelde. Bos, sinds november weer actief op de baan, moest het doen met zilver. Hij vloekte in eenlettergrepige woorden tot hij besloot dat hij als Comeback Kid tevreden mocht zijn met zijn uithaal. Het zilver van Bos, vroeger The Boss, was hoe dan ook een enorme verrassing. Onder de zware omstandigheden van de laaglandbaan in Londen bleek zijn taaiheid een factor. Hij noemde 'inhoud' zijn geheim. Waar anderen stuk gaan, heeft hij nog 'adem en benen' over. 'Dat mag ook wel. Ik ben zeven jaar gemarteld door het wegpeloton. Daar word je sterk van. Mijn inhoud is nu mijn grote kracht. Die moet ik intact houden.' De inhoud telde ook mee in het verhaal dat Bos aan de bondscoach Wolff te vertellen heeft. Die moet beslissen over de derde man in de teamsprint bij de Spelen van Rio. Dat moet een man met inhoud zijn. Nederland verloor woensdag het goud aan Nieuw-Zeeland, toen Matthijs Büchli als derde man de voorsprong (na 500 meter) niet kon houden. Hugo Haak lijkt kandidaat nummer één voor die plek. Bos wil alle bewijzen aandragen dat hij de droomkandidaat is voor de rol van afmaker. Bewijsstuk nummer één werd donderdag in Londen geleverd.

Beeld Klaas Jan van der Weij
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden