Ultieme 'plopmoment' is gepland op 2 mei

De titelstrijd wordt 2 mei beslist. Dagelijks pleit een prominent voor zijn club. Vandaag: Rob Snel...

In het vocabulaire van Grolsch-topman Rob Snel is de term ‘plopmoment’ een niet weg te denken favoriet. Als de beugel van de bierfles wordt verwijderd, en het herkenbare plopgeluid de ruimte vult, hoort er wat te vieren te zijn – of het nu klein of groot geluk is.

Op de vraag of het ultieme plopmoment gepland staat voor zondag 2 mei, om kwart over vier ’s middags, antwoordt Snel (1950) of de verslaggever toevallig niet bij Grolsch werkt. ‘Want zoals u het zegt, zo leeft het bij ons. Het is ook zo belangrijk voor de hele regio.

‘Hoewel het bij mij aan alle kanten kriebelt, en ik oprecht geloof in de titelkansen van FC Twente, horen wij nuchter te blijven over de mogelijkheid van een kampioenschap.’

Waarna een klein college volgt over de bescheiden Twentse beleving van misschien wel de eerste landstitel uit de clubhistorie. De club mag op 2 mei dan in Breda aantreden tegen NAC, dat wil niet zeggen dat het niet ook zal kolken in de eigen Grolsch Veste in Enschede.

‘Ik geloof dat er zo’n 18 duizend fans in het stadion zullen zijn om het duel op een groot scherm te volgen. Ook op de Markt in Enschede en in de cafés zullen schermen worden opgesteld. U kunt zich voorstellen wat wij aan materialen en tapwagens leveren. Dat is een hele operatie.

‘Maar daar hebben we ervaring mee. Grote evenementen als Lowlands en de Zwarte Cross verlopen ook altijd prima. Als de club wint, is dat de trots van Twente. En daar drinken de mensen graag een glaasje Grolsch op. Dat komt natuurlijk niet als manna uit de hemel, al zouden de supporters daarmee geen problemen hebben’, zegt hij lachend.

Snel omschrijft de relatie tussen club en bierbrouwer als een huwelijk waarin beide partners elkaar al decennia lief hebben. Met plezier denkt hij terug aan de presentatie van het Kick van der Vall-trainingsjack, circa een jaar geleden, een retro-uitgave waar een machtig verhaal achter schuilgaat.

In 1970 reisde Henk Terlingen namens de NOS mee naar Zagreb voor een Europese wedstrijd van FC Twente. De verslaggever had een item van tien minuten te vullen. Om te zorgen dat de naam Grolsch uitgebreid en duidelijk in beeld zou komen, werden Piet Schrijvers en Willem de Vries, de breedste mannen uit de selectie, naar voren geschoven.

Op hun torso’s was het logo immers volledig te zien én minutenlang. Dat tikte dus aardig aan. Het geintje leverde de spelers een extraatje van ongeveer 30 duizend gulden van de bierbrouwer op, in die tijd ook voor voetballers een enorm bedrag.

In kleine kring geldt de anekdote als klassiek. Snel, lachend: ‘Die jongens kwamen steenrijk terug. Over wie wat in zijn zak mag stoppen, zijn nu wel betere afspraken gemaakt dan destijds over die seconden.’

De band tussen sponsor en club is hecht, benadrukt Snel. ‘Bij de naamgeving van het stadion is ook bewust gekozen voor Veste, als verwijzing naar de vestingstad Groenlo waar Grolsch oorspronkelijk vandaan komt.

‘Maar Veste staat ook voor een plek waar je moeilijk inkomt, waar het lastig winnen is. En dat blijkt ook wel, want er heeft hier dit seizoen geen ploeg gewonnen in de competitie. Al neemt de spanning toe. Mensen die ik goed ken, en tijdens de wedstrijd tegen Feyenoord tegen het lijf liep, stonden strak van de spanning.’

Hoewel Grolsch een de eerste founders was van de Amsterdam Arena, en er bij elke thuiswedstrijd van Ajax veertien stoelen gereserveerd zijn in de loge van het biermerk, ligt het hart van Snel toch echt bij de koploper uit de eredivisie.

Zijn favoriete speler is de aanvoerder. ‘Blaise Nkufo heeft mijn hart gestolen. Een bescheiden, sympathieke vent die de hele opmars van de club heeft meegemaakt en daar een voorname rol in heeft gespeeld. Twente is hem veel dank verschuldigd.’

Dit is aflevering 3 van een serie over de titelstrijd tussen FC Twente en Ajax.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.