UCI staat schijfrem op racefiets toe

Professionele wielerploegen mogen de remblokjes eindelijk vervangen voor schijfremmen. De UCI, de internationale wielerbond, heeft toestemming gegeven om vanaf 2016 onbeperkt te testen met de schijfrem die veel meer remkracht biedt.

Tom Dumoulin tijdens de Vuelta, fietsend met remblokjes. Beeld afp

Bij het veldrijden en mountainbiken is de schijfrem al lang ingeburgerd, maar de wegrenners moesten lang wachten voordat ze de betere rem op hun fiets mochten schroeven. De invoering werd vertraagd door de UCI. De internationale wielerbond heeft de geavanceerde rem lange tijd verboden om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Niet iedere ploeg is in staat om een schijfrem te installeren.

Wielerploegen maken niet alleen gebruik van verschillende frames, ze zijn ook afhankelijk van drie onderdelenleveranciers die naast de rem bijvoorbeeld ook de ketting, derailleur en pedalen maken. Tom Dumoulin van Giant-Alpecin rijdt bijvoorbeeld met Shimano, dat al een schijfrem heeft geproduceerd. SRAM van het Franse team AG2R kan er ook al een maken. Het Italiaanse Campagnolo, van de Astanaploeg van Vincenzo Nibali, was nog niet zo ver. Sinds kort is het Italiaanse merk ook begonnen met de ontwikkeling. Tegen Cyclingnews heeft het bevestigd klaar te zijn om in 2016 te starten met schijfremmen.

De wielerbond was vorig jaar al voorzichtig begonnen met de invoering. Toen mochten de teams nog maar bij twee wedstrijden met de nieuwe rem testen. Vanaf 2016 mogen ze dat onbeperkt doen. Als alle testen goed zijn verlopen, wordt de schijfrem in 2017 officieel ingevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden