Update

'Transfersysteem wielrennen moet veranderen'

Terwijl de voetballerij twee perioden kent waarin clubs spelers van elkaar kunnen overnemen tegen een vergoeding, komt het in de wielersport zelden voor dat renners in het seizoen overstappen van team.

Beeld getty

Een afkoopsom is al helemaal ongebruikelijk. Tijd voor verandering, vindt bijvoorbeeld manager Martijn Berkhout van SEG Cycling. 'Stel dat je als ploeg vroegtijdig van een dure en matig presterende renner af wil en er nog een ton voor kunt vangen?' Het zou allemaal best wat vooruitstrevender kunnen, vindt Berkhout. 'Als bijvoorbeeld Chris Froome vlak voor de Tour zijn been breekt, dan zou zijn ploeg Sky een andere kopman moeten kunnen kopen.'

Het huidige systeem, waarbij renners kortlopende contracten tekenen en na afloop daarvan kunnen vertrekken, heeft volgens Luuc Eisenga, voorzitter van de AIGCP (de belangenvereniging voor profteams), ook te maken met de grote onzekerheid binnen de sport. 'Je bent als ploeg qua budget voor 90 tot 95 procent afhankelijk van sponsorgeld. Als de sponsor na een paar jaar vertrekt, heb je geen ploeg en kan je dus ook geen renners aantrekken. Bij voetbal ligt dat anders. Ajax bestaat over 50 jaar ook nog wel, dus dan kan je investeren voor de lange termijn en langlopende contracten afsluiten.'

Berkhout heeft al vaker met ploegbazen gesproken over een tussentijds transfersysteem. Nu gebeurt het nog vaak dat als renners rond 1 augustus, de dag waarop transfers bekend mogen worden gemaakt, aangeven weg te gaan, zij een minder programma krijgen voorgeschoteld. Dat een andere optie ook mogelijk is, liet de Australiër Rohan Dennis afgelopen week zien. Hij rijdt sinds maandag niet meer voor Garmin-Sharp maar voor BMC. 'Al ligt het bij hem iets genuanceerder', weet Berkhout. 'Dennis had al een contract voor volgend jaar bij BMC en Garmin was daar zo ziek van, dat ze hem meteen hebben laten gaan.'

Net als Berkhout ziet ook Eisenga wel iets in het tussentijds overnemen van renners. 'Maar dan moet de markt wel stabiel zijn. Ik zou ook niet weten waarom het verboden zou moeten zijn om renners te kopen. Als renner A van ploeg B naar C wil en iedereen is het daarover eens, moet dat kunnen. Zeker als het om jonge talentvolle renners gaat, waarvoor ook nog een vergoeding naar de ploeg gaat die hem heeft opgeleid. Dat gebeurt al op kleine schaal. Op die manier houden de rijkere ploegen de piramide ook in stand. Maar uiteindelijk gaat er veel minder geld om in wielrennen dan in voetbal. Voor 12 tot 20 miljoen heb je als sponsor een wielerploeg. Voor dat bedrag heb je tegenwoordig één voetballer.'

Spekenbrink: systeem prettig zoals het is
Manager Iwan Spekenbrink van Giant-Shimano ziet weinig in een 'voetbaltransfermarkt' binnen het wielrennen, waarbij coureurs tijdens het seizoen voor een vergoeding van ploeg kunnen verkassen. Hij ziet juist de charme wel in van het huidige systeem, waarbij een renner pas aan het eind van zijn contract vertrekt.

'Ik vind het prettig zoals het is', zegt Spekenbrink. 'Ik denk ook dat het voor de sport niet zoveel verschil maakt, hoogstens op de korte termijn. Pas als je als ploeg een stabiele basis hebt voor de lange termijn, kan je overwegen tussentijds iemand aan te trekken.'

Als er maand voor de Tour een bod van een miljoen op zijn Duitse topsprinter Marcel Kittel zou zijn gekomen, dan had Spekenbrink dat resoluut afgewezen. 'Voor ons ligt zijn waarde hoger. Als een ploeg hem echt middenin het seizoen wil hebben, betalen ze meer dan de marktwaarde. Waarom zou je dat doen?' Wel ziet hij veel in het tussentijds - en voor een vergoeding - overnemen van talentvolle renners. 'Maar dat vind ik wat anders. Nu leiden wielerclubs of continentale ploegen op zonder dat het ze echt wat opbrengt. Een renner heeft toch opleiding nodig.'

Iwan Spekenbrink. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden