Tourblog - Ten Dam: 'Ik had erger verwacht'

De Duitse wielrenner Tony Martin heeft dinsdag toegeslagen in de Tour de France. De 30-jarige coureur van Etixx-QuickStep vertrok drie kilometer van de streep won de vierde etappe solo. Hij nam met die overwinning de leiding in het algemeen klassement over van de Brit Chris Froome. Martin had de afgelopen dagen steeds net naast het geel gegrepen. Dit tourblog is gesloten, morgen gaan we weer verder. Hieronder kunt u het blog teruglezen, het wedstrijdverslag vindt u hier.

Tony Martin viert zijn etappe-overwinning. Beeld ap
Tony Martin viert zijn etappe-overwinning.Beeld ap

'Ik ben er, dat is het belangrijkste', aldus Laurens ten Dam, de zwaar gehavende renner van LottoNL-Jumbo. 'Op zich ging het wel redelijk, ik had erger verwacht. Ik kon me redelijk handhaven in een klein groepje en kwam later in een goede 'bus' terecht. Het was prima zo.'

Na de zware val van gisteren durfde Ten Dam alweer voorzichtig vooruit te kijken. 'Ik hoop wel dat mijn benen nog wat beter worden. Het was ook niet heel veel vandaag, maar dat is van later zorg. We hebben nog een paar weken.'

'Ik zag Tony weggaan. Misschien had ik meteen moeten reageren', zei ploeglid Koen de Kort tegen de NOS. 'Ik had wel de benen om meteen te reageren maar blijkbaar was John ook een beetje aan het twijfelen anders had hij wel meteen geroepen om dat te doen. Verder wilde niemand meerijden dus ik heb mezelf leeg gereden. Het was het allerlaatste wat mogelijk was. We hebben net even te lang gewacht. Achteraf gezien baal ik daar wel van.'

Ten Dam zei bij de start in het Belgische Seraing dat hij met een brace start. 'Als mijn schouder er weer uitschiet, dan is het klaar.'

Sportarts Peter Vergouwen zei vanochtend al dat Ten Dam zich op de kasseien 'op zijn zachtst gezegd niet prettig zal voelen'. Omdat de schouder van de Nederlander geheel uit de kom is geweest, is de kans groot dat zijn schouderkapsel is beschadigd.

Maar hij heeft de kasseienreeksen overleefd en is heelhuids aangekomen in finishplaats Cambrai.

Onder het stof, maar met een grijns op zijn gezicht stond Robert Gesink aan de finish van de vierde Touretappe. De kopman van LottoNL-Jumbo had zich zonder problemen voorin gehandhaafd tijdens de kasseienrit naar Cambrai. 'Ach, ik ben niet zo'n lichtgewicht als Quintana, ik kan goed over die keien heen', zei Gesink, die als veertiende eindigde op 3 seconden van ritwinnaar Tony Martin. 'Dit was een goede dag, ik ben heel tevreden.'

Met de Belgische specialist Sep Vanmarcke had Gesink een perfecte gids over de kasseien. 'In Sep had ik een ideale maat, hij weet hoe het werkt en kan heel goed positie kiezen. Jammer dat Sep op de voorlaatste strook lek reed, dat kostte ons waarschijnlijk een fantastische daguitslag.'

Verder had Gesink weinig reden tot klagen. De klimmer uit Varsseveld staat na vier hectische dagen op de veertiende plaats in het klassement, dichtbij zijn concurrenten.

Robert Gesink bovenop de Muur van Hoei Beeld anp
Robert Gesink bovenop de Muur van HoeiBeeld anp

Poef, daar ging Tony Martin. En niemand had echt zin om achter deze notoire hardrijder aan te gaan. Ze noemen hem niet voor niets Der Panzerwagen. De drievoudig wereldkampioen tijdrijden sprong op 3 kilometer van de streep weg en reed solo naar de ritzege en het geel.

Op de venijnige keien zetten specialisten als Sep Vanmarcke, Degenkolb (de winnaar van Parijs-Roubaix) en Vincenzo Nibali steeds hard aan, maar niemand kon het verschil maken. Na de laatste kasseienstrook bleef vooraan een groep van zo'n dertig man over, met alle grote namen en ook de Nederlandse klassementsrenners Robert Gesink en Bauke Mollema. Zelfs sprinters als Mark Cavendish en Nacer Bouhanni zaten er nog bij, maar iedereen liet zich verrassen door Martin.

Een felbegeerde gele trui, want het scheelde al een paar keer heel weinig voor de Duitser. Tijdens proloog maar 5 seconden. En Cancellara versloeg in de sprint in Zeeland Mark Cavendish en kon zich met dank aan bonificatieseconden op één seconden van Martin in het geel hijsen.

De sprint om de tweede plek wordt gewonnen door Degenkolb, met daarachter Sagan en Van Avermaet.

Daar gaat Tony Martin. Pakt-ie de etappe? En het geel? Zou zomaar kunnen.

Wie is de sterkste van de sprinters? Cavendish is erbij, Degenkolb, Sagan. Ook Coquard kan goed finishen.

Voorin komen de groepen weer bij elkaar.

Misschien overbodig om te melden, want u had het waarschijnlijk al voorspeld: Vanmarcke weer lek.

Nog tien kilometer. Reed Froome daar nou het gaatje dicht naar specialisten Van Avermaet en Stybar? Jazeker.

Klein groepje nu voorop. Met Christopher Froome, die zelfs demarreert. In zijn wiel onder andere Van Avermaet, Stybar en Degenkolb.

Sagan in zijn witte trui probeert het gat dicht te rijden.

Vanmarcke sluit aan voor de laatste strook. Belangrijk om te weten: het loopt ook omhoog.

Maar niemand lijkt verschil te kunnen maken. Nibali komt hard op kop en Stybar slaat een gaatje.

Sep Vanmarcke kon aanhaken op een QuickStep-trein en zit weer in de eerste groep.

Tja, we zeiden nog: schrijf 'm maar op, die harde Belg. Maar pech is hem ook niet vreemd.

Lekke band nu. Komt-ie nog terug? Hij wordt bijgestaan door twee ploegmaats op weg naar de eerste groep.

Een 'mooie' strook van 3700 meter, maar de stenen opnieuw neergelegd door vrijwilligers. Stofhappen, noemen ze dit.

Vanmarcke en Degenkolb attent voorin.

Klassementsrenners Quintana, Froome, Contador en ook Mollema en Gesink houden stand in de grote eerste groep.

Nibali moet even het gras in en trekt daarna gelijk hard door op kop.

Mooi gezicht: de kleine Quintana die alles geeft op 1,5 kilometer stuiterbaan.

Klimmer Barguil ramt ook vol op kop.

Oeiiii, daar ging Froome bijna onderuit. Eerst een stoeprandje daarna een achterwiel. Op wonderbaarlijke wijze blijft hij overeind.

Op weg naar de volgende strook hangt de tweede groep op zo'n 35 seconden.

Alle favorieten lijken voorin te zitten.

Lekke band voor Lars Boom. Kristoff, ook een jongen om rekening mee te houden met zijn overwinning in Vlaanderen dit voorjaar, heeft pech: lekke band.

Bij het begin van de strook Verchain-Maugré à Saulzoir ligt het hele peloton op een hoop. Voorin zitten nog favorieten Stybar, Vanmarcke Sagan en ook Parijs-Roubaix-winnaar John Degenkolb.

In die voorste groep zitten ook nog de klassementsrenners Nibali, Froome, Contador en voor de Nederlanders Gesink en Mollema.

Niet onbelangrijk: het begint hier ook te glooien.

Een gehalveerd peloton begint aan de strook Querenaing à Verchain-Maugré (1600 meter). De kopgroep van Lieuwe Westra (Astana), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Perrig Quémeneur (Europcar) is ingelopen.

Astana trekt op machtige wijze door. Sterke mannen: Stybar, Boom, Nibali (Astana), maar ook Froome en Vanmarcke voorin.

Druppels op de camera.

Tony Martin en Sep Vanmarcke tonen zich sterk. Quintana en Mollema zitten wat achterin. LottoNL-Jumbo zet vandaag alle kaarten op Vanmarcke en zitten goed voorin.

Lars Boom beukt voorop, zijn Astana-kopman Vincenzo Nibali zit ook goed gepositioneerd.

Het is nu al, op zo'n 10 kilometer van de tweede kasseistrook is het zenuwachtige gedrang voorin het peloton al begonnen.

De eerste coureurs glijen al uit de bocht. Onder hen Daniel Martin van Cannondale-Garmin.

De eerste strook is d'Artres à Famars (1200 meter), die begint op 46 kilometer van meet.

Op 40,5 kilometer: de Querenaing à Verchain-Maugré (1600 meter)

Op 36 kilomter, Verchain-Maugré à Saulzoir (1200 meter)

Op 26 kilomter Saint-Python (1500 meter)

Op 23,5 kilometer de Viesly à Quiévy (3700 meter)

De laatste strook is op 13,5 kilometer van de finish in Cambrai: d'Avenesnes-les Aubert à Carnières (2300 meter).

Weeralarm. Kleintje dan. Er is wat regen gevallen op de laatste kasseistrook d'Avenesnes-les Aubert à Carnières, op zo'n 13 kilomter van de streep in Cambrais.

Kunt u zeggen, 'wat regen gevallen', nou, dan heeft u vorig jaar zeker niet gekeken. Topfavoriet Chris Froome hield het niet recht op het regenachtige parcours. Vincenzo Nibali des te beter en won op de natte kasseien zijn Tour de France.

'Het zou zelfs kunnen gaan onweeren', zei verslaggever ter plaatse Iwan Tol, die een natte vinger in de lucht stak.

Sep Vanmarcke, schrijf hem maar op. Reed een beroerd voorjaar en is uit op revanche. Hij heeft zich de eerste dagen een beetje in de luwte mogen ophouden en kan nu vol voor zijn eigen kansen gaan. En vergeet niet: in 2013 was hij al een keer tweede bij Parijs-Roubaix.

En hij heeft een speciaal wapen: straks springt hij over op een speciale Parijs-Roubaix-fiets.

Over Vanmarcke gesproken: wielerverslaggever Bart Jungmann schreef in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen een open brief van Sep Vanmarcke.

'Beste Sep, ga eens linkeballen.

'Eigenlijk koerst u te graag, zegt iemand die het kan weten. Dat lijkt een raar verwijt. Hoe kan een wielrenner te graag koersen? Maar het is wel uw achilleshiel. Altijd die volledige overgave op de fiets. U raast langs 's heren wegen als een enthousiaste windhond met de eindstreep als een vette kluif. Die onstuimigheid maakt van u een geliefd coureur, maar ook een dankbare prooi voor de concurrentie. Uw kracht is uw zwakte.'

Lees hier de hele brief.

Quote

Die onstuimigheid maakt van u een geliefd coureur, maar ook een dankbare prooi voor de concurrentie

Wielerverslaggever Bart Jungmann in open brief

Pff, daar werd even hard tegen de wind in gebeukt door de sprinters. Met uiteindelijk Mark Cavendish die de punten wegsnoept voor de Fransman Coquard van Europcar. In zijn zoektocht naar een beschut plekje dacht Degenkolb wel even achter groenetruidrager Greipel te kruipen. Dat leverde hem een klein kwakje op.

Peter Sagan liet zien dat hij er wel zin in heeft. Omdat de sprinters een kleine voorsprong hadden, leek het hem wel een goed idee om maar even hard door te rijden. Maar groenetruidrager Andre Greipel en Degenkolb zeiden met een vriendelijke glimlach nee.

Uitslag tussensprint

1 De Gendt (20 punten)
2 Brun (17)
3 Westra (15)
4 Quemeneur (13)
5 Cavendish (11) op 1.24.
6 Coquard (10)
7 Greipel (9)
8 Sagan (8)
9 Degenkolb (7)

Mark Cavendish en Eddy Merckx gisteren voor de etappa Beeld anp
Mark Cavendish en Eddy Merckx gisteren voor de etappaBeeld anp

Sportverslaggever Iwan Tol is dit jaar voor het eerst in de Tour de France en kijkt zijn ogen uit.

Iwan, het was gisteren toch meer de etappe van de valpartij dan van de Muur van Hoei, toch?
'Zeker, en het was toch even schrikken. Opvallend is dat de renners zelf eigenlijk nog het minst schrikken van zo'n valpartij.

'Ik heb dagelijks sms-concact met Roy Curvers, van Giant-Alpecin...'

...romantisch?
'Dat valt wel mee. Over de koers, dat kun je natuurlijk ook romantisch noemen. Maar ik had echt verwacht dat hij dacht: weet je wat, vanavond even niet, ik sla 'm even over. Maar nee hoor, het was geen probleem.'

Dat filmpje gezien van die LottoNL-Jumbo-mechanieker?
'Ja, geweldig! Je staat middenin het slagveld. Ik moest denken aan oorlogsverslaggevers, die staan ook altijd midden in de chaos en moeten aan een ding denken: beelden maken, bij je leest blijven.

'Dat moest die machanieker gisteren ook. Hij liet Laurens ten Dam liggen en ging op zoek naar z'n fiets.'

Dat kan ik mijn lieve moeder niet uitleggen. Die zou denken: help hem!
'Maar die wielrenners willen door hè. En ze kunnen toch niks doen. Daar zijn de Tourartsen voor.

'Ik heb gisteren met twee Nederlandse Tourartsen gesproken. Er zijn er in totaal negen, die de hele Tour achter het peloton aan rijden. Zij waren overigens net als de renners heel nuchter: dit hoort erbij.'

De koers werd stilgelegd. Vond je dat terecht?
'Ik begreep van de doktoren dat het gewoon een protocol was. Zo niet, dan vond ik het zeker een terechte actie.'

Hoe keken de artsen naar vandaag?
'De doktoren maken iedere dag een inschatting. Ik voelde net al wat regendruppels, dus het kan misschien toch gaan glibberen op de kasseien. Voglens die Nederlandse doktoren kan het nog wel een mis gaan, zeker als het straks gaat onweren.'

Roy Curvers knuffelt John Degenkolb na winst Parijs-Roubaix Beeld anp
Roy Curvers knuffelt John Degenkolb na winst Parijs-RoubaixBeeld anp
Quote

Ik moest denken aan oorlogsverslaggevers, die staan ook altijd midden in de chaos en moeten aan een ding denken: beelden maken, bij je leest blijven

Iwan Tol over beelden van de crash

Ook mooi, twee jonge debutanten in de Tour de France. Dylan van Baarle (Cannondale-Garmin) en Ramon Sinkeldam (Giant-Alpecin) vragen zich af en toe af waar ze nu in godsnaam zijn beland. 'Na gisteren zit je toch minder rustig op de fiets', keek Sinkeldam met enige vrees vooruit. 'Ik ga maar proberen een beetje mijn hersens uit te zetten. Het zal weer zo'n dag worden', dacht Van Baarle.

Van Baarle reed het klassieke voorjaar waarin het soms ook kan spoken. 'Maar het is toch heel anders. In de klassiekers wordt soms ook best nerveus gekoerst, maar hier rijden ze voorin met zes 'treintjes' naast elkaar en je hebt geen mogelijkheid om op te schuiven. Dat maakt het extra lastig. Die rit naar Hoei was zo'n dag dat je liever thuis voor de tv zit.'

Dylan van Baarle in Parijs-Nice Beeld anp
Dylan van Baarle in Parijs-NiceBeeld anp

Zo, dat was 'm dan. De eerste kasseistrook van deze Tour. De volgende wordt pas verwacht op 48,5 kilometer van de streep. Dit viel allemaal mee.

Wel leuk om te zien: de kleine Britse sprinter Mark Cavendish die een peloton aanvoert door het robuuste Noord-Franse landschap.

De kopgroep met Lieuwe Westra (Astana), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Perrig Quémeneur (Europcar) en Frédéric Brun (Bretagne-Séché Environnement) rijden nu op de eerste kasseistrook.

Het peloton inmiddels ook. Kelderman rijdt ondertussen lek. Gaan hier al verschillen vallen?

De eerste waaiervorming is een feit. Er wordt hard doorgetrokken door de mannen van Sky op weg naar de eerste kasseienstrook Pont-à-Celles - Gouy van zo'n 1800 meter.

Richie Porte van Sky en een groep Astana's gaan vol op kop. Giant-Alpecin, de ploeg van Parijs-Roubaix-winnaar Degenkolb zet de achtervolging in. Voorin meldt zich een LottoNL-Jumbotreintje.

Slecht nieuws voor de kopgroep van Westra, die de voorsprong terug zien lopen tot iets onder de twee minuten.

De Nederlandse ogen zijn gericht op Lars Boom, vorig jaar winnaar in de kasseienrit in de Tour de France. Hij bezorgde Nederland de langverwachte etappeoverwinning na 9 magere jaren, zoals ze dat dan noemen.

Voorafgaand aan de etappe reageerde Boom op de vraag of hij er een beetje zin in heeft. 'We gaan met Vincenzo Nibali zeker tijd proberen tijd terug te pakken. Mijn plan? Vincenzo in het wiel, en dan gaan.'

Boom stelde ietwat teleur in de proloog en in de etappe naar Neeltje Jans miste de hardrijder uit Vlijmen de slag. Dat laatste kwam hem op kritiek van teammanager Giuseppe Martinelli. 'Die kritiek is normaal. Als je in deze ploeg rijdt, met deze kopman dan moet je gewoon bij hem zitten. Zeker in een etappe in Nederland wordt het van je verwacht.'

De MPCC, de beweging voor een geloofwaardige wielersport waarbij zijn ploeg is aangesloten, meldde vlak voor de proloog dat er een te lage cortisolwaarde was aangetroffen bij de Brabander. Volgens de regels van deze club mocht Boom dan niet starten. De regels van de UCI sonden een start niet in de weg.

Of dat nog invloed heeft gehad op de afgelopen dagen? 'Het kost zeker energie. Eerste dag was minder. Gisteren ging het al wat beter. Vandaag gaat het zeker goedkomen', antwoordde Boom. 'Maar het kostte wel zo'n 3, á 4 uurtjes per nacht. Vannacht heb ik goed geslapen.'

Quote

Mijn plan? Vincenzo in het wiel, en dan gaan

Lars Boom

De dagelijkse vluchters verliezen weer langzaam tijd, en over zo'n 20 minuten begint de uitzending op de NOS. Een mooi moment om nog eens naar de etappe van vandaag te kijken. De vierde rit van het Belgische Seraing naar het Franse Cambrai is met ruim 223 kilometer de langste en de problemen liggen in het laatste stuk. 11,5 kilometer aan kasseien zullen voor de wielen liggen, verdeeld over zes gedeelten. De laatste, een strook van 2.300 meter, is op ruim tien kilometer van de finish te vinden.

Het zal vermoedelijk niet zo enerverend worden als vorig jaar toen de specifieke uitdaging van een kassei voor het eerst sinds lange tijd weer in het parcours was genomen. De uitdaging was niet alleen groter in aantal, maar ook door het weer. In de stromende regen werd het een slagveld met Lars Boom als winnaar. Hij verdiende er een transfer naar Astana mee, een keuze waarover hij nu wellicht anders denkt.

Christopher Froome moest in 2014 van de fiets na een valpartij. Dat overkwam hem overigens op asfalt. In de finishplaats Arenberg onderstreepte Vincenzo Nibali zijn kandidatuur als Tourwinnaar. Niet alleen raakte hij Froome kwijt als concurrent, maar Alberto Contador raakte verder op achterstand.

In deze fase van de strijd zal Nibali de tijd die in Zeeland verloren ging, moeten terugwinnen. Dat geldt ook voor Nairo Quintana. De Colombiaan heeft in het voorjaar kennis gemaakt met de kasseien.

Hij reed onder meer Dwars door Vlaanderen en dat ging hem goed af. In de Tour zal het met de bijkomende druk allicht een ander verhaal worden.

Een geblesseerde Chris Froome tijdens de Tour de France 2014 Beeld anp
Een geblesseerde Chris Froome tijdens de Tour de France 2014Beeld anp

Iedere dag mag er een kopgroepje vertrekken en vandaag in de voorste gelederen de Nederlander Lieuwe Westra (Astana), Thomas De Gendt (Lotto-Soudal), Perrig Quémeneur (Europcar) en Frédéric Brun (Bretagne-Séché Environnement).

Zij hebben inmiddels een voorsprong van 8 minuten op het peloton. Kans is klein dat ze wegblijven, ze moeten nog 176 kilometer in de langste etappe van de Tour dit jaar.

'Ik heb hier niet voor niets zo hard voor getraind. De Alpen zijn pas over twee weken', zei Laurens ten Dam toen hij met schouderblessure over de finish bovenop de Muur van Hoei kwam. Hij lag al bijna in de ambulance, kreeg zelfs een hesje aan en werd door de officiële Tour-kanalen als 'abandon' gemeld. Maar hij overtuigde de dokter ervan zijn schouder terug in de kom te duwen. Hij moest en zou doorfietsen.

Toen hij 's avonds zijn eigen eten niet kon snijden, gooide hij de volgende tweet eruit: 'Ik moet toegeven dat ik me niet bepaald verheug op de kasseien.'

Dat meen je, Ten Dam? 11,5 kilometers stuiteren over de Noord-Franse kasseien. Op z'n Ten Dams: 'Maar hé, we komen er wel uit.'

Sportarts Peter Vergouwen zei vanochtend tegen de Volkskrant dat Ten Dam zich op de kasseien 'op zijn zachtst gezegd niet prettig zal voelen'. Omdat de schouder van de Nederlander geheel uit de kom is geweest, is de kans groot dat zijn schouderkapsel is beschadigd.

Tegen De Telegraaf zei de 34-jarige klimmer bij de start in het Belgische Seraing dat hij met een brace start. 'Als mijn schouder er weer uitschiet, dan is het klaar.'

'Pieter Weening blijft de hele dag bij me en ik heb er vertrouwen in dat hij mij door de dag heen sleept', aldus de Australiër Michael Matthews, die gisteren hard ten val kwam. Zijn ploeg Orica-GreenEdge verloor bij de zware valpartij kopman Simon Gerrans en Daryl Impey.

De sprinter vreesde dat hij gebroken ribben zou hebben. 'Ik heb wat kneuzingen in mijn ribben. Gelukkig zijn de kasseien pas in de laatste vijftig kilometer vandaag. Ik ga proberen de kasseien te halen en dan binnen de tijdslimiet te finishen. De blessures zijn pittig, maar niet zo zwaar dat ik moet afstappen.'

Het was een moeilijke nacht, gaf Matthews aan: 'Ik had moeite om adem te halen. Ik had een paar paniekaanvallen, omdat ik dacht dat ik geen lucht meer kreeg. Dat was niet best.'

Michael Matthews na de valpartij gisteren Beeld anp
Michael Matthews na de valpartij gisterenBeeld anp

Etixx-Quick Step-manager Patrick Levefere liet er gisteren geen misverstand over bestaan: het stilleggen van de koers was volgens hem ronduit belachelijk.

Vandaag doet hij er in een column in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad nog een schepje bovenop. 'Ik heb al veel vreemde dingen gezien in de Tour, maar wat ik gisteren zag sloeg alles', aldus Lefevere. Het was Tourbaas Christian Prudhomme die de beslissing nam om de koers te neutraliseren en niet de door de UCI aangeduide juryvoorzitter Guy Dobbelaere.

'In de koers is er maar één persoon die het beslissingsrecht heeft om een wedstrijd te neutraliseren: de juryvoorzitter. Maar deze keer was het de koersdirecteur die de koers stillegde. Dit is immers hetzelfde als de premier die voor rechter speelt: een overtreding van de scheiding der machten.'

Klare taal in de conclusie van Lefevere: 'Pas op, ik ken Guy Dobbelaere en vind hem een sympathieke man. Maar hij is gewoonweg onbekwaam om de functie van juryvoorzitter uit te voeren.'

Noviteit in het peloton: mechaniekers met GoPro's op hun hoofd. Nog nooit kwam je als toeschouwer zo dicht op de koers.

Gisteren verscheen al een flimpje van een Orica-GreenEdge-mechanieker op YouTube, die na de massale valpartij over de N90 sprint op zoek ging naar teamgenoten. Niet voor medische hulp, maar om een nieuwe fiets te geven.

Onderstaande video van LottoNL-Jumbo schetst nogmaals het slagveld dat achterblijft na een massale valpartij. Ieder voor zich, een nieuwe fiets voor allen. En een renner in foetushouding (Ten Dam, in dit geval) laat je liggen, je draait je om en gaat op zoek naar z'n fiets.

Zielig? Nee. Hard? Dat zeker. Ten Dam zat al zo goed als in de ambulance, maar wilde van opgeven niks weten. Schouder terug in de kom en hup, weer op de fiets. 'De Alpen zijn pas over twee weken. Ik heb niet voor niks zo hard getraind.'

Quote

De Alpen zijn pas over twee weken. Ik heb niet voor niks zo hard getraind

Laurens ten Dam

Een massale valpartij op een ongevaarlijk ogende, brede asfaltstrook gooide het klassement danig overhoop en betekende het einde van de Tour de France voor Tom Dumoulin.

Wanneer de rest van de wereld in afschuw het gezicht afwendt, zegt het wielrennen: dit is wielrennen. Of, om de grenzen nog wat verder op te rekken: dit is de Tour.

De derde etappe in de Ronde van Frankrijk is op ruim vijftig kilometer van de finish en met het peloton in volle vaart op weg naar de Côte Bohissau, een lastig obstakel. De N90 is een kaarsrechte strook asfalt, breed genoeg ook, en toch gaat het dramatisch mis.

Lees hier het verslag van de etappe van gisteren terug.

Tom Dumoulin Beeld anp
Tom DumoulinBeeld anp

Wielerverslaggever Iwan Tol reist mee in de wielerkaravaan en doet elke dag een voorspelling.

Vandaag Seraing - Cambrai: 223,5 kilometer.

Hebben de favorieten er een beetje zin in?
'Degene die waarschijnlijk het meest tegen de dag van vandaag opziet is Movistar-kopman Nairo Quintana. De Colombiaan is slechts 1.67 meter lang en weegt 59 kilogram. Niet echt het postuur om over de kasseien te stuiteren. Dat er niet eens een Spaanse vertaling bestaat voor het woord 'kasseien' ('adoquines' ofwel 'straatstenen', komt nog het meest in de buurt), zegt eigenlijk al genoeg.

In de vorige Tour won Lars Boom de kasseienetappe. Is hij nu weer een kanshebber?
'Lars Boom zal heus voor zijn kansen mogen gaan, maar als Nibali in de problemen zit op de kasseien zal hij daar eerst bijstand moeten verlenen. Boom zou ik dus niet met stip op 1 zetten.'

Wie is dan wel?
'Sep Vanmarcke. Reed een beroerd voorjaar en is uit op revanche. Hij heeft zich de eerste dagen een beetje in de luwte mogen ophouden en kan nu vol voor zijn eigen kansen gaan. En vergeet niet: in 2013 was hij al een keer tweede bij Parijs-Roubaix. Deze etappe ligt hem gewoon goed. En bovendien is hij heel gebleven gisteren.'

Tot slot, moeten we nog iets weten over finishplaats Cambrai? Dat leest u hier.

Sep Vanmarcke (M) in actie tijdens de wielerklassieker Parijs - Roubaix. Beeld anp
Sep Vanmarcke (M) in actie tijdens de wielerklassieker Parijs - Roubaix.Beeld anp
Lars Boom op weg naar de overwinning tijdens de vijfde etappe van de Tour de France Beeld anp
Lars Boom op weg naar de overwinning tijdens de vijfde etappe van de Tour de FranceBeeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden