Tour kan en moet veel spannender

Vandaag start de 97ste Tour de France in Rotterdam. De NOS zal de komende drie weken elke dag verslag doen....

Etappes in de Tour de France ontwikkelen zich steeds vaker als een Hollywoodscenario. In het begin van de film mogen enkele B-acteurs strijden voor erkenning. Ze worden op tijd opgeslokt, waarna de echte helden in beeld komen en er met de buit vandoor gaan. Het gevolg: saaie en voorspelbare ritten; langdradige en slaapverwekkende wieleruitzendingen.

De Tour de France kan en moet spannender. Christian Prudhomme, de baas van de Tour de France, hoeft slechts enkele spelregels te veranderen. Tien suggesties:

1. Varieer lengtes van etappes. Maak sommige ritten korter. Nu zijn alle etappes ongeveer 200 kilometer. Snijd bij een aantal vlakke ritten de saaie 140 kilometer er uit en maak etappes van 60 kilometer (desnoods twee op een dag).

2. Maak ritten aanzienlijk langer. Na een korte etappe van 60 kilometer kan de volgende dag een etappe van 400 kilometer worden gereden. Te lang? Nee: die afstanden werden in de eerste jaren van de Tour ook gereden. En toen waren de wegen en het materiaal beduidend minder dan nu. De variatie in afstand zorgt er voor dat renners andere kwaliteiten moeten aanspreken en dat de namen in het Algemeen Klassement minder vanzelfsprekend zijn.

3. Schaf per direct de oortjes af. Die houden de wedstrijd in een wurggreep.

4. Maak kleinere ploegen. De organisatie kan meer ploegen uitnodigen en één ploeg is niet meer in staat de koers te beheersen.

5. Maak het wisselen van renners mogelijk. De ploeg kan tien renners inschrijven. Acht renners daarvan rijden in elke etappe. Twee zijn dus wisselrenners. De ploegleiding bepaalt vooraf welke renners voor het Algemeen Klassement meedoen.

6. Schaf de ploegentijdrit af. Sommige klassementrenners die in minder rijke ploegen zitten, zijn door dit onderdeel al vaak uitgeschakeld voor hoge positie in het Algemeen Klassement.

7. Organiseer per etappe meer tussensprints met bonificatieseconden op verrassende plekken. Per rit tien tussensprints waarin tien renners bonificatieseconden kunnen winnen. De eerste dertig seconden, tweede 27, derde 24, etc, zodat het ook interessant wordt voor het Algemeen Klassement.

8. Beloon aanvalslust. De drie renners die elke dag de meeste kilometers op kop hebben gereden, krijgen respectievelijk drie, twee en een minuut bonificatie.

9. Speel met het parcours; laat renners ook over (ongevaarlijke) onverharde wegen rijden.

10. Haal elke dag de laatste renner uit het Algemeen Klassement uit koers. Dat betekent dat in de staart van het peloton ook hard wordt gereden om mee te kunnen blijven doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden