Titel geen 'makkie' voor Schumacher

Michael Schumacher zal dit jaar niet zo makkelijk naar de wereldtitel Formule 1 koersen als vorig jaar. De nieuwe Ferrari 2003-GA blijft een voortreffelijke auto, maar de concurrentie is de afgelopen weken met reuzensprongen dichterbij gekomen....

Het Duits-Britse merk had al in de training een voorproefje geleverd van de plannen: met een verrassende pole position van Ralf Schumacher.

Het was, zoals steeds in Monaco, een race die niet in de eerste plaats door snelheid, maar vooral door strategie en goed sluitend pitwerk werd beslist. Monaco is zo kort en bochtig dat inhalen praktisch onmogelijk is. Wie zijn pitstops het best plant, heeft de zege al voor driekwart binnen.

De zaken klopten ditmaal het best bij BMW Williams. Althans wat Montoya betreft. Ralf Schumacher kreeg na zijn eerste pitstop banden mee die de auto behoorlijk uit balans brachten ('Het ding reed als een varken', zou Schumi junior later foeteren) en dat hij nog als vierde eindigde was meer geluk dan wijsheid.

De start verliep, ook al dankzij een verbeterde eerste bocht, vlekkeloos. Slechts negentien wagens mochten van de meet, want BAR-Honda's Jenson Button had na een verschrikkelijke klap in de vrije training van zaterdagochtend van de medische dienst een startverbod gekregen.

Beide BMW Williams gaven meteen, de jonge Schumacher voorop, het tempo aan. Wereldkampioen Michael Schumacher, die voor zijn doen zwak had getraind, begon vanaf de vijfde plek. De Ferrari vertoonde vooral in de aanvangsfase een onkarakteristiek gebrek aan tempo. Dat gaf aanleiding tot speculaties over het aantal pitstops dat het Italiaanse team in gedachten had. Zou de wereldkampioen het bij één stop kunnen laten? Dat bleek uiteindelijk niet het geval. Pas aan het slot van de race kwam Schumacher weer als vanouds op dreef. Hij finishte dicht achter Montoya en McLaren-Mercedesrijder Kimi Räikkönen als derde.

Een paar bochten na de start moest een beroep worden gedaan op de safety car. Heinz-Harald Frentzen probeerde Jos Verstappen te passeren die hem bij de start had verschalkt. Die manoeuvre eindigde rampzalig. De Sauber stuiterde oncontroleerbaar over de kerbstones de vangrail in en die ontdeden Frentzens bolide van zijn hele rechterzijkant.

De rijdende herstart verliep voor beide BMW Williams voortreffelijk, maar derde man Räikkönen leek het moment suprème verslapen te hebben met als gevolg dat hij ook alle rijders achter hem behoorlijk ophield. Wat dat voor de einduitslag betekende, valt moeilijk te berekenen.

Räikkönen reed overigens een constante wedstrijd zonder verdere fouten en wist met zijn tweede plaats toch weer iets op Schumacher senior uit te lopen in WK-punten. Dat de jonge Fin zo goed voorin zat, is temeer opvallend omdat McLaren als enige team nog met de auto's van vorig jaar rondrijdt. Het nieuwe model is klaar, maar moet nog uitgebreider getest worden. De druk op Ferrari wordt dan zeker nog groter.

Ook de Renaults doen zich de laatste races steeds meer kennen als concurrenten voor de naaste toekomst. De jonge Spanjaard Fernando Alonso reed andermaal een puike race, Jarno Trulli heeft zich ontworsteld aan een dip die enkele seizoenen duurde.

Treurig verliep de race voor Jos Verstappen en zijn Minardi-teamgenoot Justin Wilson. De ervaren Nederlander is de laatste races vrij consequent sneller dan de jeugdige Engelsman en dat was ook op het Zuid-Franse circuit het geval. Maar de twee Minardi's kwamen niet verder dan de 49ste en 50ste ronde. Toen vielen ze uit met een identiek mankement aan de brandstoftoevoer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden