Thuis sporten voor de buis

Schaam je niet langer voor je trainingsschema thuis. De home work-out is terug en weer razend populair.

null Beeld Judith Jockel
Beeld Judith Jockel

Je kent ze wel. Van die afgetrainde vrouwen in lycrapakjes die je vanaf het televisiescherm toeroepen dat je 'AMAZING!' bent. Vrouwen met keiharde buikspieren glinsterend van de olie, blinkend witte Prodent-tanden en platinablonde paardenstaarten die nét iets te goed blijven zitten. Vrouwen die mensen besmuikt lachend 'Barbie' noemen, terwijl ze hun hoofd schudden en met hun ogen rollen. In elk geval geen vrouwen die je met goed fatsoen tot je persoonlijke rolmodel kunt bombarderen. Vandaar dat ik lange tijd voor me heb gehouden dat ik elke ochtend fanatiek meedoe met de work-outvideo's van 'fitness celebrity' Chalene Johnson. Want, home work-outs: wie doet dat nou nog?

Ik had er dan wel plezier in, voelde me met de dag fitter, maar dat hoefden anderen nog niet te weten. Ze zouden nog een verkeerd beeld van me krijgen. En dus plankte, squatte en stretchte ik iedere ochtend tot het zweet van mijn neus druppelde, berustend in mijn sportieve eenzaamheid. Totdat ik besloot op internet eens rond te klikken voor tips en bám: een complete planeet vol thuissportende medemensen knalde mijn huiskamer in. Halleluja. Ik was niet meer alleen.

Gezelligheid

Wat bleek: home work-outs zijn terug en populairder dan ooit. Van Insanity tot The 7 Minute Workout van Turbofire tot P90X. De keuze aan programma's en apps waarmee men zich in de eigen huiskamer fit kan trainen is eindeloos. De wereld van nachtelijke Tellsell-infomercials heeft plaatsgemaakt voor een hippe community aangevoerd door übergemotiveerde gezondheidsfreaks met killer abs, YouTube-kanalen en honderdduizenden Instagramvolgers. En via apps, blogs en sociale netwerken delen doe-het-zelf-sporters massaal hun voortgang en zoeken elkaar op voor coaching en inspiratie. Beachbody, één van de grootste producenten van work-outvideo's, passeerde vorig jaar met zijn omzet de miljardengrens. Ja, doe-het-zelf-sporten is booming: zoveel is duidelijk. Maar waar heeft de home work-out deze revival aan te danken?

Steven Vos, lector bij Fontys Sporthogeschool en sporthoogleraar aan de TU Eindhoven, herkent de trend en zoekt de oorzaak vooral bij de mogelijkheden van nieuwe media. Het voordeel van home work-outs was altijd: sporten wanneer het je uitkomt. Zeker in deze tijd waarin veel mensen gezin/baan/drukke sociale agenda moeten combineren, een aantrekkelijk aspect. Maar het grootste nadeel van home work-outs was het gebrek aan gezelligheid. Niet onbelangrijk, want uit onderzoek blijkt steeds opnieuw dat mensen die sporten met een work-outbuddy betere resultaten boeken en het sporten langer volhouden. Het mooie van de digitale samenleving is dat je zo'n work-maatje gemakkelijk virtueel kunt opzoeken. Online wacht een leger aan potentiële sportmaatjes, coaches en goeroes. Volgens Vos is het deze nieuwe (virtuele) saamhorigheid die het doe-het-zelfsporten weer zo aantrekkelijk heeft gemaakt.

Virtuele ‘fitspiratie’

@fitgirlcode (98 duizend Instagramvolgers)
Het Instagramaccount van Christel en Aranka groeide uit tot de community fitgirlcode.nl, met work-outs, tips en gezonde recepten.

@mykillerbodymotivation ( 77 duizend Instagramvolgers)
Voormalig actrice en dj Fajah Lourens werkt aan haar ‘killer body’ en deelt op mykillerbodymotivation.com haar voortgang, tips, begeleiding en inspiratie.

@tom_barten (19,4 duizend Instagramvolgers)
Biedt met zijn Personal Body Plan een digitaal coachingsplatform voor mensen die fit, strak en gezond willen worden.

Eén van de home work-outfans die ik online tegenkwam, is blogster Lindsay Vallen. Zij herkent zich helemaal in die 'virtuele saamhorigheid' die Steven Vos benoemt. Voor Lindsay begon de home-work-outmanie twee jaar geleden, toen ze besloot Insanity te proberen. Een - de naam zegt het al - 'krankzinnig' zwaar trainingsprogramma van zestig dagen, gefocust op oefeningen met gebruik van het eigen lichaamsgewicht. Ze deed het elke avond een uurtje, na het werk en voor het eten, en al snel was ze verslaafd. 'Iedere keer als ik een kruisje op de kalender mocht zetten, gaf dat me zo'n kick.'

Haar plezier werd nog vergroot door het onlinecontact met andere Insanity-adepten. 'Ik ging de sporters uit de video's volgen op Instagram en toen ik er zelf over begon te bloggen, kreeg ik veel reacties. Van vriendinnen die er ook mee bezig bleken te zijn, bijvoorbeeld. Ook al sport je alleen, het is leuk om online contact te hebben met gelijkgestemden, om elkaar te stimuleren en uit te dagen.'

Extremer

In dat 'elkaar uitdagen' schuilt volgens Ivo van Hilvoorde, sportfilosoof aan de Faculteit Bewegingswetenschappen van de VU, ook de keerzijde van de home work-outtrend: de prestatiegerichte, 'topsportachtige' mentaliteit die erdoor wordt aangewakkerd. 'Bij veel apps en programma's draait het vooral om hoe ver, hard of snel je iets hebt gedaan, het liefst vergeleken met anderen. Om je nog te kunnen onderscheiden, moet het steeds zwaarder, moeilijker en extremer. Dat zie je aan zware work-outprogramma's, maar ook bij wielrennen en hardlopen proberen amateurs zich steeds meer te meten aan de profs.'

Steven Vos herkent dit: 'Vijf kilometer hardlopen was vroeger een hele prestatie, nu moet iedereen ineens een marathon lopen. Daar trainen mensen dan even héél hard voor, maar daarna stoppen ze vaak weer abrupt. Niet per se gezond. Bij Fontys zijn we daarom bezig een app te ontwikkelen die hardlopers op een verantwoorde manier begeleidt en rekening houdt met het lichaam van de individuele sporter. De doe-het-zelf-sporttrend kan positief zijn voor een gezondere en actievere samenleving. Maar om voortijdig afhaken en blessures te voorkomen, is het belangrijk dat mensen zichzelf uitdagen op een manier die past bij hun gezondheid, conditie en hun persoonlijke doel.'

Saamhorigheid

Daar ben ik het helemaal mee eens. Want net als Lindsay begon ik mijn home work-out-avontuur ooit met Insanity. Maar na mezelf dertig dagen afgebeuld te hebben, begon ik me toch af te vragen waar ik eigenlijk zo achterlijk hard voor aan het trainen was. Ik had geen fitnesskampioenschap in het vooruitzicht, geen sprintje tegen Usain Bolt in de planning en ik moest niet binnenkort een Expeditie Robinson-finale tot een goed einde brengen. Ja, de hele dag achter mijn bureau zitten tikken, dat moest ik, maar daar heb je geen Iron Man-conditie voor nodig. Een ontspannen nek en sterke buik- en rugspieren, dat wel.

Dus verruilde ik de afbeulprogramma's voor de nieuwste home work-outtrend: PiYo, een kruising van poweryoga en pilates van eerder genoemde fitness-Barbie Chalene Johnson. Niks extreems, niks bijzonders, gewoon twintig minuutjes oefeningen waardoor ik elke dag fit en ontspannen achter mijn laptop kan kruipen. En omdat ik nu weet dat home work-outs weer salonfähig zijn, ga ik zonder gêne op in de virtuele saamhorigheid. Mijn vriendengroep telt inmiddels een PiYo-Whats-appgroep en mijn moeder (65-plus) mailde me laatst trots dat ze inmiddels zes PiYo-push-ups kan. Zelf kan ze het nauwelijks geloven. Mij verbaast het niets. Dat is de magie van de home work-out. Als een platinablonde lycra-Barbie je maar vaak genoeg 'You can do anything!' toeroept, ga je het vroeg of laat vanzelf geloven.

Populaire apps
Runkeeper - hardlopen
> 10 miljoen downloads - gratis

Workout Trainer - fitness
> 10 miljoen downloads - gratis

Nike+ Training Club - fitness
> 5 miljoen downloads - gratis

Strava - hardlopen en wielrennen
> 5 miljoen downloads - gratis

Daily Yoga - yoga
> 1 miljoen downloads - gratis

Populaire video-programma's

" target="_blank">P90X Work-out 'klassieker' van de Amerikaanse personal trainer Tony Horton: total body work-out met afwisselend cardio-, flexibiliteit- en krachttraining.

" target="_blank">Jillian Michaels Body Revolution: korte work-outs van de Amerikaanse tv-coach Jillian Michaels met cardio en krachtraining, vooral gericht op vetverbranding.

" target="_blank">Bikini Body Guide Digitale sport- en voedingsgids van de Australische trainster Kayla Itsines die je een fitter, strakker en gezonder lijf belooft, binnen 12 weken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden