Testdagen in Formule 1 net blufpoker

Geen zwakte tonen en bluffen tegen de pers, zo is het spel tijdens de tests in de F1. Dus staat de auto stil dan snel een doek erover.

Beeld Getty Images

Tientallen journalisten drukken hun neus tegen het raam van de perskamer op het racecircuit van Barcelona. Staat de Ferrari van Kimi Räikkönen nu echt stil in de eerste bocht? Inderdaad. De versnellingsbak van de Ferrari haperde en de auto moet weggetakeld worden.

Bij een Grote Prijs is dat minutenwerk. Maar niet tijdens het testen. De boven- en onderkant van de auto wordt eerst bedekt met een rood doek. Daarna mag de takelwagen pas zijn werk doen. Eenmaal bij de pitbox van het Italiaanse Formule 1-team wordt de auto omringd met rode panelen van zo'n twee meter hoog, zodat camera's en foto's niets kunnen vastleggen als de auto wordt opgetild.

Aan de onderkant van de wagen zouden zaken te zien kunnen zijn die andere teams interesseren en ook in de Formule 1 geldt: beter goed gejat, dan slecht bedacht. Het zijn de spaarzame momenten in de Formule 1 dat het schimmenspel tussen de teams aan de oppervlakte komt.

Beeld photo_news

Zweten in de garage

Testen in de Formule 1: dat is zweten in de garage, bluffen tegen de pers en pokeren in de pitstraat. Vandaag staat de laatste van acht testdagen in twee weken tijd op het programma in Barcelona. Elk team zal volhouden dat de voorbereiding op het seizoen goed verloopt, ook al is dat niet zo. Geen renstal die zwakte wil tonen, twee weken voor het begin van het seizoen.

Het maakt de tests tot een curieus fenomeen. Buiten de garage heerst er onder de Spaanse zon een ontspannen sfeer. Nooit zaten er op de hoofdtribune van het Circuit de Barcelona-Catalunya de afgelopen dagen meer dan honderd toeschouwers, ook al zijn de kaartjes van 15 euro voor F1-begrippen spotgoedkoop.

In de paddock is het een komen en gaan van dagjesmensen. Bij races is deze zone het territorium van bobo's en sponsoren. Tijdens de testdagen is het minder exclusief; een uitgelezen kans om coureurs en de Formule 1-wereld van dichtbij te zien. Een fan poogt tevergeefs een knuffelstier aan tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso te geven. De meeste opwinding ontstaat als regerend wereldkampioen Lewis Hamilton op een hoverboard en met zijn twee honden de paddock binnenrijdt. Hij gaat loeihard om de handtekeningjagers te snel af te zijn.

Beeld photo_news

Ploegendiensten

Voor het spektakel hoef je niet naar testdagen te komen. Er zijn weliswaar de gehele dag auto's op de baan, die dankzij de nieuwe uitlaatregels weer ouderwets lawaai maken. Maar van racen is geen sprake. Elk team heeft zijn eigen programma. De een test het maximale vermogen. De ander wil juist weten hoe betrouwbaar de motor is. Weer een ander team controleert of de luchtstromen zich net zo bewegen als in de windtunnel.

Aan rondetijden hechten de teams weinig waarde. Een team uit de achterhoede kan namelijk de snelste tijd van de dag neerzetten door weinig brandstof mee te nemen en snelle banden onder de auto te zetten. Dat zou de twijfelende sponsor net het laatste duwtje kunnen geven om in te stappen.

Technici werken in ploegendiensten van 's ochtends vroeg tot middernacht. Auto's worden iedere dag in en uit elkaar gehaald om te kijken of het ontwerp geen zwakke punten bevat. Voor de monteurs zijn het de langste dagen van het seizoen.

Haviken

Over de hiërarchie bij de eerste Grote Prijs later deze maand in Australië is dus nog weinig te zeggen, beaamt de Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen. 'We willen nu vooral veel kilometers rijden. We ontdekken de auto en proberen verschillende afstellingen uit', zei de Toro Rosso-coureur. Donderdag reed hij 159 testronden, meer dan alle andere F 1-coureurs.

Toch is het een publiek geheim dat teams elkaar als haviken in de gaten houden. Fotografen van de teams hebben zelfs de opdracht gekregen om details bij de concurrentie vast te leggen. Marc Priestley, oud-monteur bij McLaren, deed vorige maand op de site van het Britse Sky een boekje open. Teams zouden zelfs nepfotografen in teamkleding inhuren als bliksemafleider, waarna de 'echte' fotograaf vanaf een andere kant de concurrent vastlegt.

En er is genoeg te fotograferen, want tijdens wintertestdagen worden de auto's die een aantal maanden geleden nog op de tekentafel lagen volop doorontwikkeld. Het kan zijn dat de bolide die een dag eerder nog als nieuw werd gepresenteerd de volgende dag weer anders is.

Beeld photo_news

Lichaamstaal

Zo reed Ferrari donderdag als eerste team rond met een beugel op de cockpit die coureurs moet beschermen tegen rondvliegende brokstukken. De zogeheten 'halo' is pas vanaf volgend seizoen verplicht in de Formule 1. In de perskamer werd de zwarte constructie even tentoongesteld.

Mercedes kwam op de vierde testdag van vorig week ineens met een nieuwe neus. 'Je legt niet graag alle kaarten op tafel, maar je moet onderdelen wel testen', zei Lewis Hamilton na die test tegen Autosport.com. 'Alle teams bespioneren elkaar. En als het beter is dan wat ze hebben, maken ze er hun eigen versie van. Dan zijn we een paar maanden verder, dus hopelijk hebben we even voordeel.'

Lichaamstaal is het enige dat niet is te verbergen tijdens testdagen. Formule 1-icoon Niki Lauda houdt zich als adviseur bij Mercedes niet vaak op in de paddock. In Barcelona liep hij er rond alsof het zijn huiskamer was. De auto's van het Duitse topteam lijken betrouwbaarder dan ooit, getuige de vele ronden die Hamilton en teamgenoot Nico Rosberg rijden. Niet verwonderlijk dat Lauda stond te stralen.

Beeld photo_news
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.