Teruglezen Formule 1 - Hamilton wint op Silverstone, Verstappen weer op podium

Max Verstappen heeft bij de Grote Prijs van Groot-Brittannië zijn tweede podiumplek in één week behaald. Vorige week werd hij tweede in Oostenrijk, vandaag werd hij derde op Silverstone. Mogelijk stijgt hij nog naar de tweede plaats. Lees in dit blog de ontwikkelingen van de race terug.

null Beeld photo_news
Beeld photo_news

Hieronder de voorlopige raceuitslag. Met de nadruk op voorlopig, want Rosberg kan nog beroofd worden van zijn tweede plek als hij een tijdstraf krijgt.

We zitten in de laatste ronde. De Britse fans gaan staan voor 'hun' Lewis Hamilton. Hij wint op Silverstone. Maar voor ons Nederlanders is het veel boeiender wat er na de race zal gebeuren. Dat Verstappen op het podium eindigt, is een feit. Maar op welke plek nog niet.

De wedstrijdleiding meldde zojuist ook officieel dat de informatie over de boordradio richting Rosberg zal worden onderzocht. Als hij wordt gestraft, kost hem dat vrijwel zeker zijn tweede plaats en schuift Verstappen net als in Oostenrijk op naar de tweede plek.

Het worden spannende laatste ronden op Silverstone. En ook na de finish zal het nog wel even nagelbijten zijn. Rosberg lijkt bekomen van zijn versnellingbakprobleem, hoewel Verstappen nog op hem jaagt. Maar hij kan na de race nog gestraft worden. Het team gaf hem namelijk tips over de boordradio, en dat is sinds dit jaar ten strengste verboden in de Formule 1. Red Bull meldt over de boordadio dat Rosberg onder de loep ligt bij de wedstrijdleiding.

Nico Rosberg zit in de problemen. Hij heeft een probleem met zijn versnellingsbak en krijgt nauwgezet advies van zijn technici. Het is de vraag of dit mag. 'Gebruik de zevende versnelling niet, Nico', wordt hem gezegd. Kan Verstappen profiteren?

Er lijkt wat rust te komen in de race, zeker in de voorhoede. Verstappen zit stevig op zijn derde plek. Rosberg is, verlost van Verstappen, opeens de snelste man van de baan. Het is de vraag of hij het Hamilton nog moeilijk kan maken.

Hadden we al gezegd dat Vettel een ongelukkig raceweekeinde beleeft? Dan doen we het bij deze nog een keer. De Duitser in Italiaanse dienst kreeg zojuist een tijdstraf van vijf seconden aan zijn broek. Hij duwde bij een inhaalactie Massa van de baan.

Hij had er wat rondjes voor nodig, maar eindelijk pakt Rosberg dan met zijn superieure Mercedes de tweede plek af van Verstappen. Tijdens het gevecht tussen Verstappen en Rosberg is Hamilton acht seconden weggereden. Als Hamilton geen fouten maakt, lijkt hij te gaan zegevieren voor eigen publiek.

null Beeld reuters
Beeld reuters

Verstappen meldt over de boordradio wat problemen met zijn achterkant. Wordt het tijd voor een pitstop voor de Nederlander?

'Dat is twee keer van zijn lijn, dat mag niet', zegt Rosberg over de boordradio tegen zijn team over het verdedigen van Verstappen. Het zal allemaal best, maar het lukt Rosberg vooralsnog niet om Verstappen in te halen.

Vooralsnog lukt het Rosberg niet Verstappen te verschalken. Hieronder de rangschikking in de race.

Door de foutjes van Verstappen is Rosberg in de buurt gekomen van Verstappens Red Bull. Hij kan de 'turbo' in de F1, DRS, nu gebruiken. Er wacht een interessant gevecht. Van de race in Montreal weet Rosberg ongetwijfeld nog dat Verstappen zich niet zomaar laat beroven van zijn plek. In de laatste ronde schoot Rosberg toen met een uiterste inhaalpoging van de baan, na uitstekend verdedigen van de Nederlander.

Daar schrokken de Nederlandse racefans weer even collectief. Verstappen schoot opnieuw van het asfalt, op dezelfde manier als een paar ronden geleden. En weer weet hij zijn auto net voor de grindbak weer onder controle te krijgen.

Er bestaat zoiets als voetbalhumor, maar er is ook iets als racehumor. Manor-coureur Rio Haryanto schoot zojuist in de grindbak. De twitteraar van dienst bij Mercedes zag zijn kans een lang opgespaard gifje er eindelijk uit te gooien:

Hieronder de stand van zaken met bijna de helft van de race achter de rug.

Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso spint van de baan en gaat zeker drie keer om zijn as, rijdt vervolgens de toeristische route door de grindbak en weet zijn auto wonderwel weer op het asfalt te krijgen. Onder applaus van de Britten vervolgt de taaie Spanjaard zijn race.

Wat Vettel vier ronden eerder overkwam, overkomt Verstappen nu. De Nederlander komt op een natte strook van het asfalt terecht en is meteen zijn grip kwijt. Hij schiet rechtdoor en kan ternauwernood de grindbak ontwijken. Rosberg wint flink wat tijd op Verstappen. Verstappen kruipt door het oog van de naald.

null Beeld afp
Beeld afp

Verstappen rijdt inmiddels ook op droogweerbanden en heeft dus zojuist zijn tweede pitstop gemaakt. Hij komt de baan op als tweede, dus hij heeft geen plek verloren met zijn pitstop. Het ziet er goed uit voor de Nederlander.

Omdat Hamilton en Rosberg ook voor droogweerbanden een pitstop maken, rijdt Verstappen nu even aan de leiding.

Vooralsnog is het niet het raceweekeinde van Sebastian Vettel. Vanwege een nieuwe versnellingsbak werd hij teruggezet in de startopstelling. Zojuist verloor hij de macht over het stuur na start/finish, omdat hij met zijn droogweerbanden op een nat stuk asfalt terechtkwam. Hij kan de race wel vervolgen.

Hij zat er al een paar ronden op te jagen, Verstappen. En in ronde zestien is het raak: Verstappen haalt Nico Rosberg in en rijdt op de tweede plek. De Nederlander profiteert optimaal van een foutje van de Mercedes-coureur. De monteurs van Red Bull juichen.

Ondertussen is Vettel de eerste die droogweerbanden onder zijn auto schroeft.

Het asfalt droogt snel op, meldt Verstappen over de boordradio. Het wordt langzaam tijd voor de droogweerbanden, zegt hij. Ondertussen kan de jonge Nederlander als enige de Mercedessen bijbenen. Hij rijdt nagenoeg dezelfde rondetijden als Hamilton en Rosberg.

Lewis Hamilton pakte zojuist de snelste raceronde weer af van Verstappen. Het blijkt: zowel Verstappen als Hamilton voelen zich op hun gemak op nat asfalt. Nico Rosberg niet. De Duitser ligt tweede, maar Verstappen rijdt structureel snellere ronden dan hem.

null Beeld reuters
Beeld reuters

Max Verstappen zit in een goed ritme. Hij is iedere ronde flink sneller dan teamgenoot Ricciardo en noteerde zojuist de snelste raceronde (1:51.848).

Ondertussen spint Valtteri Bottas met zijn Williams op het nog steeds natte asfalt. Dat kost de Fin flink wat plaatsen.

De rangschikking na tien ronden racen: 1 HAM, 2 ROS, 3 Max Verstappen, 4 PER, 5 RIC, 6 RAI, 7 SAI, 8 MAS, 9 BOT, 10 HUL.

Verstappen heeft nu ook intermediates onder zijn auto's geschroefd, tegelijk met Hamilton en Rosberg. Daarmee is de eerste pitstop van de Nederlander een feit.

Overigens verloopt die pitstop niet vlekkeloos. De monteurs hebben moeite met de rechter voorband van Verstappen.

Daar is het eerste slachtoffer van de intermediates. Pascal Wehrlein staat stil in de grindbak. Max Verstappen rijdt nog op 'gewoon' regenbanden en ligt op P3. Teamgenoot Ricciardo rijdt inmiddels wel rond op intermediates.

Er duikt meteen handvol auto's naar binnen voor nieuwe banden. Van de regenbanden naar intermediates. Het is een gok, want op sommige gebieden is het circuit nog aardig nat.

'We kunnen gaan, Charlie', roept Hamilton over boordradio richting wedstrijdleider Charlie Whiting. Die lijkt te luisteren. Na vijf ronden gaat de safetycar naar binnen. Daarmee kan de race nu echt starten.

null Beeld afp
Beeld afp

Hamilton is aan het bumperkleven. Normaal doet hij dat graag bij zijn teamgenoot Rosberg, nu bij de safetycar. Volgens hem rijdt de safetycar te traag, waardoor hij zijn banden niet op temperatuur kan krijgen.

Nog steeds is de safetycar op de baan, na twee ronden. Onder anderen Hamilton en Vettel melden over de boordradio dat er nog flinke plassen water op het circuit liggen.

De safetycar is van zijn plek, en daarmee ook het gehele veld. Zo is de start van de Grote Prijs van Groot-Brittannië een feit. Het is ondertussen alweer gestopt met regenen, waardoor het circuit waarschijnlijk snel opdroogt.

null Beeld afp
Beeld afp

Wedstrijdleider Whiting heeft besloten dat de race vanachter de safetycar gestart zal worden. Aangezien er flinke plassen liggen op het circuit, vindt de wedstrijdleiding het niet verantwoord de auto's meteen vol gas over het circuit te laten razen. Dat gebeurde ook in Monaco, waar het voor de race lang regende. Daarmee krijgt de race sowieso een tamme start, want de auto's zullen als een optocht de eerste ronde rijden.

Toto Wolff blikte voor de camera van Ziggo Sport nog eens terug op de clash van Rosberg en Hamilton in Oostenrijk. Rosberg viel daardoor van het podium, Hamilton won en het zette de relaties bij Mercedes nog meer op scherp. 'In Barcelona waren we er luchtiger over', aldus Wolff. 'We hadden dertig races zonder crashes achter de rug. Dan kun je een keer beide auto's verliezen. Nu was dat anders. We hebben gesproken en de resetknop ingedrukt. Die jongens hebben een hele organisatie achter zich, en zo raken de mensen die aan hun auto's werken gefrustreerd', zei Wolff verder.

Toto Wolff. Beeld afp
Toto Wolff.Beeld afp

Goed, dat over die weersvoorspelling en een droge baan: zet daar maar een streep door. Zojuist zijn de wolken opengebarsten boven Silverstone. Alle kaarten worden opnieuw geschud voor de race en alle strategieën kunnen de prullenbak in. Niets kan een race zo overhoop gooien als regen. En het is een voordeel voor Verstappen. Hij staat te boek als goede regenrijder.

Niki Lauda loopt over de grid, kort voor de start van de race. Beeld afp
Niki Lauda loopt over de grid, kort voor de start van de race.Beeld afp

Verstappen was gisteren na de kwalificatie, de derde plek en beste kwalificatie ooit voor een Nederlander, nuchter. De Mercedessen waren simpelweg te snel. 'Dit was het maximale', zei de 18-jarige coureur tijdens de persconferentie. Tijdens de race vandaag zullen de Mercedessen waarschijnlijk weer domineren, zeker omdat het waarschijnlijk de gehele race droog zal blijven. Het snelle, bochtige Silverstone ligt de Duitse topauto's goed.

Maar net als vorige week zit een ongeluk in een kleine hoekje en Mercedes-coureurs Hamilton en Rosberg staan elkaar naar het leven. Afgelopen week gaf Mercedes-teambaas een laatste waarschuwing aan zijn coureurs: rij elkaar er nu eens niet af, anders gaan we teamorders en straffen uitdelen. Het is de vraag of de twee voormalig boezemvrienden luisteren naar hun baas.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden