Tennis op zondag alleen om het geld

Fransen houden van copieus eten. Verwonderlijk is het daarom niet dat Roland Garros als eerste grandslamtoernooi een amuse heeft ingevoerd....

Het voorschot op het toernooi is volgens de organisatie een geste aan de spelers en het publiek. Christian Bîmes, voorzitter van de Franse tennisfederatie, greep zelfs het slechte weer van de afgelopen week aan om de verlenging van het toernooi naar vijftien dagen te rechtvaardigen. ‘Het is geen luxe. Een beetje rek in het programma kan geen kwaad.’

Ieder weldenkend mens weet echter dat de Franse bond louter commerciële motieven had om het toernooi een dag eerder te laten beginnen. Tennistoernooien kunnen door de regen flinke vertraging oplopen in de eerste en soms nog in het begin van de tweede week, maar verlenging is alleen noodzakelijk als het laatste weekeinde in het water valt.

De Franse amuse dient dan ook geen ander doel dan de toch al rijkelijk gevulde Franse kas te spekken. Slechts twaalf partijen werden gisteren op Roland Garros gespeeld, zes enkelspelen bij de mannen en zes bij de vrouwen. De drie showcourts – het Philippe Chatrier-stadion, court Suzanne Lenglen én baan 1 waren uitverkocht en de 30 duizend kaarten leverden een recette op van rond de anderhalf miljoen euro.

Maar veel belangrijker zijn uiteraard de tv-inkomsten. Wanneer de eerste speeldag op maandag valt, kijken gemiddeld anderhalf miljoen Fransen. De kijkdichtheid in het gastland werd gisteren op vier tot vijf miljoen geschat. Alleen de standhouders op Roland Garros waren ontevreden. Zij moeten het juist niet hebben van tribuneklanten, maar verdienen hun geld aan de kaarthouders die rondzwerven over het park.

Ook Roger Federer vond het maar niks dat hij al op zondag moest beginnen. Toch had de nummer een van de wereld geen reden tot klagen. Twee weken na zijn nederlaag tegen Nadal in Rome was Federer voldoende uitgerust om eerder te beginnen en na zijn winst op de Argentijnse qualifier Diego Hartfield (7-5, 7-6, 6-2) heeft hij nu twee dagen om bij te komen.

Woensdag speelt de 24-jarige Zwitser tegen de winnaar van het duel tussen de Amerikaan Gimelstob en de Colombiaanse lucky loser Falla. Geen ontmoeting om wakker van te liggen.

Ook Melle van Gemerden bereikte via de achterdeur het Parijse hoofdtoernooi. De Amsterdamse wildebras, met een 111de plaats sinds kort de hoogst genoteerde Nederlander op de wereldranglijst, verloor in de derde ronde van de kwalificaties kansloos van de Italiaanse confectietennisser Stefano Galvani (6-3, 6-4).

Van Gemerden werd alsnog ingeloot, nadat de Argentijn Callieri, de Fransman Clément en de Roemeen Hanescu wegens blessures hadden afgezegd. Dinsdag treft de Nederlander in de eerste ronde de Argentijnse Juan Monaco, die slechts acht plaatsen hoger staat op de wereldranglijst, maar wel een erkend gravelbijter is. Zaterdag produceerde Van Gemerden tegen Galvani voornamelijk afzwaaiers. Desondanks is hij nu al verzekerd van een prijzengeld van 14 duizend euro.

De twee Nederlanders die direct werden toegelaten tot het hoofdtoernooi moeten vandaag al aantreden. Raemon Sluiter, die acht van zijn laatste negen partijen verloor, lijkt op voorhand kansloos tegen de als zestiende geplaatste Fin Jarkko Nieminen.

Ook de vooruitzichten voor Michaëlla Krajicek zijn verre van gunstig. Vanochtend (11.00 uur) opent ze het bal op het court central. Na haar fraaie halve finale in Istanbul, waarin ze eervol verloor van de Russin Miskina (6-2, 7-6) staat de Nederlandse 45ste op de wereldranglijst, slechts twee plaatsen onder haar beste klassering in januari na de eindzege in het toernooi van Hobart.

Krajicek treft het niet met Patty Schnyder als tegenstandster. De geroutineerde Zwitserse behoort tot de toptien van de wereld en is bij absentie van de geblesseerde Mary Pierce en Lindsay Davenport zelfs als zevende geplaatst.

Krajicek ging in de twee eerdere ontmoetingen met Schnyder onderuit en verloor begin dit jaar in Antwerpen zelfs de eerste tien games: 6-0, 6-4. Ze had zich een betere loting kunnen wensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden