Techno-knopjes wijken voor het gaspedaal

Dit wordt een tussenjaar in de Formule 1. Niet dat Michael Schumacher zijn zesde wereldtitel kan ontgaan, want dat geloven alleen de statistici....

De nieuwe regels waartoe de FIA eenzijdig heeft besloten (omdat de teameigenaren het onderling niet eens konden worden) spelen daar op in. Meer spanning en minder kosten wilde FIA-president Max Mosley toen hij begin januari zijn decreten uitvaardigde.

De nieuwe regels leken op het eerste gezicht gemaakt om de saaie overmacht van Ferrari ongedaan te maken. Maar zelfs Schumacher zag snel in dat zijn geliefde sport er veel bij te winnen zou hebben wanneer de duizelingwekkende opmars van de computer in en naast de racewagen zou worden gestuit. Zonder launch en traction control moet er weer écht gekoerst worden. De voet op gas en rem krijgt weer meer gewicht dan de hand op de techno-knopjes van het stuurwiel.

Het is jammer van de 15 miljoen dollar die McLarens Ron Dennis afgelopen winter aan superieure software schijnt te hebben uitgegeven , maar terecht: alles wat méér sport is dan techniek moet worden toegejuicht. Rokende banden, zichtbaar met de limiet vechtende coureurs, fraaie inhaalmanoeuvres, dat willen de fans zien. Het zijn zaken waarop computers niet gebakken zijn.

Opmerkelijk is dat juist niet Ferrari, maar het verslagen tandem van vorig jaar, Williams en McLaren, bezwaar maakt tegen de nieuwe regels. Ferrari is, gezien de tests, weer huizenhoog favoriet.

Eerst brak Schumacher met de nieuwe wagen het rondercord van thuisbaan Fiorano en vervolgens bleek hij met de auto van vorig jaar nóg sneller. Net als vorig jaar wil Ferrari de allereerste wedstrijden rijden met het (aangepaste) model van het seizoen 2002. Niet onlogisch dat vanuit Italië geen bezwaren worden aangetekend.

Het tweede punt dat FIA's Mosley in zijn achterhoofd had, is kostenbesparing. Formule 1 bestaat bij de gratie van sponsoring. Het woord sponsor betekent oorspronkelijk 'borg'. Wie staat bij een voorthollende recessie borg voor de toekomst van de hoogste categorie der autoracerij?

De recessie zal zeker geen halt houden voor de rennerskwartieren waar de protserige hightec teamcentra met elkaar wedijveren in decadentie. Om een indicatie te geven van kosten die een team maakt: het kleine Jordan geeft jaarlijks 100 duizend euro aan reiniging van de kostuums waarin de teamleden gekleed gaan.

Het aantal bedrijven dat bereid is (veel) geld in de racerij te steken zal sterk afnemen. Nóg gevaarlijker voor de toekomst van de Formule 1 zou zijn wanneer de interesse van autofabrieken - immers ook erg conjunctuurgevoelig - minder wordt. Door de maatregelen van de FIA hoeft straks minder uitgegeven te worden aan technologie. Dat is vooral in het voordeel van de kleinere teams, zoals Minardi waarvoor Jos Verstappen uitkomt.

Vanaf volgend jaar zullen die kostenbesparingen echt zichtbaar zijn. Uiteindelijk moeten minimaal zes wedstrijden met één en dezelfde motor kunnen worden gereden. Vorig jaar waren er nog speciale trainingsmotoren die het slechts een paar ronden uithielden. Voor zulke langdurig betrouwbare motoren bestaat overigens niet allerwege waardering. Renault heeft al misnoegd laten weten weinig te voelen voor het ontwikkelen van 'tractormotoren' voor de racerij.

In Europa beloven Formule 1-races schaars te worden omdat de EU vanaf 2006 alle tabaksreclame verbiedt. De traditierijke race in Francorchamps is voor dit jaar geschrapt, omdat de Belgen nu al van tabaksreclame af willen. Er zijn plannen voor races in China, Bahrein en India waar de EU-regels uiteraard niet gelden. Ook Moskou staat nog altijd op het verlanglijstje. Voor veel raceteams zijn tabaksconcerns zo belangrijk dat bij het wegvallen van hun sponsoring de hoofdmoot der inkomsten verdwijnt.

Als het om geld gaat is de concurrentie tussen de Formule 1-teams vaak onsportief groot. Door het bankroet van de teams van Prost en Arrows moet het geld van de tv-rechten dat aan de teams toekomt, herverdeeld worden. Paul Stoddart, teambaas van Verstappen, verwacht dat dit geld gelijkelijk verdeeld wordt. Maar Ron Dennis van McLaren meent dat de prestaties van een team als verdeelsleutel moeten gelden.

Minardi zit door het vertrek van Alex Yoong zonder de Maleisische hoofdsponsor van vorig jaar. Nu staat als dikste naam 'European Aviation' op de auto's. Dat is de luchtvaartmaatschappij van Minardi's eigenaar Stoddart. Zo'n vestzak-broekzaksponsoring schiet natuurlijk niet op, waar echte inkomsten gevraagd zijn. Het is de vraag of Minardi, wanneer er geen serieuze geldschieter komt, het seizoen kan afmaken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden