Technisch foefje met achtervleugel maakt Formule 1 niet spectaculairder

DRS moest een einde maken aan de saaie optochten - maar de F1 is nog steeds niet verlost

De twee racezeges van Max Verstappen, de scheurtjes in het oppermachtige aura van Mercedes. Het kon allemaal niet verbloemen dat de Formule 1 nog altijd kampt met een hardnekkig, steeds groter wordend probleem: het gebrek aan actie op het circuit. Bandenleverancier Pirelli telde in 2017 bijna de helft minder inhaalacties per race in vergelijking met vorig seizoen.

Beeld afp

Dinsdag publiceerden de Italianen de jaarlijkse seizoenstatistieken. Het gemiddelde aantal inhaalacties lag op 21,8 per race. Vorig jaar waren dat er nog ruim 41. Het passeergemiddelde was het afgelopen seizoen het laagste sinds de introductie van inhaalhulpmiddel Drag Reduction System (DRS) in 2011, waarmee coureurs via het openen van de achtervleugel zo'n 10 kilometer per uur harder kunnen gaan als ze op een seconde van elkaar rijden.

Het foefje moest een einde maken aan de vele saaie optochten in de raceklasse. Optochten waarvan de Formule 1 nog steeds niet verlost is, bleek dit jaar. Dieptepunt was de GP van Rusland. Pirelli turfde in Sotsji slechts één inhaalactie.

Red Bull-coureur Daniel Ricciardo was de inhaalkoning van dit seizoen met 43 geslaagde acties. Dat waren er 35 minder dan zijn teamgenoot Verstappen vorig jaar noteerde, de coureur met toen de meeste inhaalacties.

Dit jaar bleef Verstappen steken op 22. Hij was samen met wereldkampioen Lewis Hamilton wel de minst gepasseerde coureur: slechts twee keer werd de Nederlander ingehaald.

De spectaculaire afname van inhaalacties komt niet als een verrassing. Vaardige inhalers als Hamilton en Verstappen vreesden op basis van hun ervaringen tijdens de testdagen in februari al dat het een hels karwei zou worden collega's te passeren. Hun auto's waren een kwart breder gemaakt dan in 2016 om er aantrekkelijker uit te zien.

De bredere auto's zijn waar het gaat om bestuurbaarheid en snelheid afhankelijker van luchtstromen. En dus zijn ze kwetsbaarder voor verstoring van die luchtstromen, met name vlak achter een andere auto.

Daar kwam bij dat de auto's dit seizoen dankzij bredere banden meer grip hadden, waardoor er minder hard geremd hoefde te worden voor bochten.

Met een dichte achtervleugel. Beeld Alamy Stock Photo
Met open achtervleugel. Beeld Alamy Stock Photo

Juist in bochten waar flink voor afgeremd moet worden, kan ingehaald worden. Kortom: er waren dit seizoen minder inhaalplaatsen en het inhalen zelf was lastiger dan in voorgaande jaren.

Verstappen kon bij de laatste race in Abu Dhabi anderhalve week geleden tot maximaal anderhalve seconde van de Ferrari van Kimi Räikkönen komen en concludeerde na de race dat inhalen 'totaal niet mogelijk' was.

Lewis Hamilton startte vorige maand in Brazilië als twintigste wegens een crash in de kwalificatie. Tijdens de race haalde hij tien auto's in, om uiteindelijk als vierde te finishen. Hij was de eerste om het enthousiasme rond zijn inhaalrace te temperen. Die dankte hij vooral aan zijn superieure Mercedes-krachtbron en DRS, niet zozeer aan zijn stuurmanskunst.

'Het voelde niet echt speciaal. Ik ben geen fan van zaken als DRS. Het is een soort pleister op de ultieme fout in het hele concept van een F1-auto: dat je elkaar niet op korte afstand kunt volgen', zei Hamilton.

Ondertussen zoekt de Formule 1 naar de volgende kunstgreep om het inhaalprobleem op te lossen. Sportief directeur Ross Brawn zei dinsdag tegenover racesite Motorsport.com te kijken naar het aanpassen van circuits om zo meer inhalen mogelijk te maken, bijvoorbeeld via asfalt waardoor banden sneller slijten. 'Bij de beste races van dit jaar speelde bandenslijtage een grote rol', aldus Brawn.

Inhaalacties F1 afgelopen tien jaar

(jaartal, totaal aantal inhaalacties, aantal races, gemiddelde inhaalacties per race)

2007: 270 17 15.9
2008: 267 18 14.8
2009: 211 16 13.2
2010: 452 19 23.8
2011: 821 19 43.2*
2012: 870 20 43.5
2013: 760 19 40.0
2014: 636 19 33.0
2015: 509 19 26.8
2016: 866 21 41.2
2017: 435 20 21.8

*Introductie inhaalhulpmiddel DRS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.