Technisch foefje met achtervleugel maakt Formule 1 niet spectaculairder
© AFP

Technisch foefje met achtervleugel maakt Formule 1 niet spectaculairder

DRS moest een einde maken aan de saaie optochten - maar de F1 is nog steeds niet verlost

De twee racezeges van Max Verstappen, de scheurtjes in het oppermachtige aura van Mercedes. Het kon allemaal niet verbloemen dat de Formule 1 nog altijd kampt met een hardnekkig, steeds groter wordend probleem: het gebrek aan actie op het circuit. Bandenleverancier Pirelli telde in 2017 bijna de helft minder inhaalacties per race in vergelijking met vorig seizoen.

Dinsdag publiceerden de Italianen de jaarlijkse seizoenstatistieken. Het gemiddelde aantal inhaalacties lag op 21,8 per race. Vorig jaar waren dat er nog ruim 41. Het passeergemiddelde was het afgelopen seizoen het laagste sinds de introductie van inhaalhulpmiddel Drag Reduction System (DRS) in 2011, waarmee coureurs via het openen van de achtervleugel zo'n 10 kilometer per uur harder kunnen gaan als ze op een seconde van elkaar rijden.