REPORTAGE

TeamLottoNL-Jumbo: Hollandse waar voor alle seizoenen

Schaatsers en wielrenners in één ploeg, dat kan alleen maar voordelen opleveren. De sporters zullen van elkaar leren en de fans kunnen zomer en winter het geel-zwart van Lotto toejuichen.

Van links naar rechts: Steven Kruijswijk (wielrenner), Stefan Groothuis (schaatser), Laurens ten Dam (wielrenner), Kjeld Nuis (schaatser), Robert Gesink (wielrenner), Jan Smeekens (schaatser), Wilco Kelderman (wielrenner) en Sven Kramer (schaatser). Beeld Klaas Jan van der Weij
Van links naar rechts: Steven Kruijswijk (wielrenner), Stefan Groothuis (schaatser), Laurens ten Dam (wielrenner), Kjeld Nuis (schaatser), Robert Gesink (wielrenner), Jan Smeekens (schaatser), Wilco Kelderman (wielrenner) en Sven Kramer (schaatser).Beeld Klaas Jan van der Weij

En wat vindt de wielrenner Robert Gesink ervan? 'We gaan naar een draagvlak waar de Nederlandse sportliefhebber het hele jaar achter kan staan.'

Klinkt niet bepaald als de taal van een sportman. Maar het vat wel knap samen van wat er donderdag door het Utrechtse muziekcentrum Tivoli Vredenburg denderde. Dat begon om drie uur met muziek op orkaankracht, een stortbui van geel-zwarte confetti en een groepsportret als hecht collectief.

Schaatsers en wielrenners trekken de komende seizoenen in eendracht ten strijde. Ze doen dat onder de vlag van TeamLottoNL-Jumbo, een onnavolgbare mond vol letters, waarin de Nederlandse sportliefhebber zich vast nog wel eens zal verslikken.

De presentatie in Utrecht had wel iets van zo'n ouderwetse reclamecampagne waarmee de consument wordt opgeroepen 'Hollandse waar' aan te schaffen. De Lotto en supermarkt Jumbo, twee typisch Nederlandse instellingen, richten zich tot de supporter die zijn nationale sporthelden koestert. In de winter schaart hij zich achter Sven Kramer en Stefan Groothuis, 's zomers schreeuwt hij de keel schor voor Robert Gesink en Wilco Kelderman.

Het is een nieuw concept van sportmarketing, waarvan de bedenkers veel verwachten. De gezamenlijkheid geeft de sport in Nederland een gezicht en biedt de kans van elkaar te leren. Synergie heet dat. In de woorden van Groothuis: 'Elkaar opzoeken.'

Derde geldschieter

De eerste berichten van een samenwerking tussen de ploegen van Jac Orie en Richard Plugge kwamen tijdens de Tour de France naar buiten. Een paar maanden eerder hadden de wielrenners van Plugge te horen gekregen dat Belkin, hun werkgever, stopte.

Toen al werd het voorbehoud van een derde geldschieter gemaakt. In supermarkt Jumbo is die sponsor gevonden. 'Dat geeft ons de mogelijkheid om op beide fronten op het hoogste niveau te blijven strijden', aldus directeur marketing Arno de Jong van De Lotto.

Genoemde synergie speelt zich op dit moment vooral af aan de vergadertafels. De geldschieters hebben het gemeenschappelijke belang van Hollandse waar. Richard Plugge heeft ontdekt veel overeenkomsten te hebben met Jac Orie over aanpak en filosofie. Maar op sportief vlak is het, in de woorden van Groothuis, nog een kwestie van elkaar opzoeken.

Schaatser Sven Kramer vertelt dat hij in de coulissen al met zijn nieuwe collega Robert Gesink sprak over diens trainingsopbouw. Wielrenner Gesink denkt van Kramer te kunnen leren hoe krachttraining zijn prestaties ten goede kunnen komen. 'Terwijl wij in onze sport heel erg bezig zijn met de juiste voeding.'

Kwestie van tijd

Ploegleider Merijn Zeeman, van huis uit al breed georiënteerd, denkt dat die synergie een kwestie van tijd is. Nu het huis er staat, kan de indeling beginnen. Hij hoeft maar even na te denken over het begrip synergie of de mogelijkheden buitelen over elkaar. De aerodynamica heeft verschillende invalshoeken en de begeleiding van sporters wordt verschillend ingevuld. De kruisbestuiving kan wat hem betreft beginnen.

'Schaatsers zijn heel erg gericht op één wedstrijd. Een paar minuten beslissen over het welslagen van een seizoen. In het wielrennen is er twee weken later altijd weer een nieuwe wedstrijd waarin een teleurstelling overwonnen kan worden. In die verschillende benadering zijn er vast ook wel overeenkomsten te vinden.'

Zowel schaatsers als wielrenners spreken in Utrecht van een nieuw begin. Dat geldt in feite ook voor de sponsors en iedereen heeft er duidelijk zin in. De kleurencombinatie wordt zwart-geel naar de lottoballetjes. Het toeval wil dat Jumbo zich ook uitdrukt in geel. Hetzelfde geldt voor de Tour de France, zodat in juli een ander dessin wordt verlangd. Sponsortechnisch is dat geen bezwaar. Lottodirecteur De Jong: 'Weet je nog dat mooie roze van Once destijds in de Tour?' Dat wordt vast een prijsvraag waarin de Nederlandse sportliefhebber het een keertje voor het zeggen heeft.

Merijn Zeeman Beeld anp
Merijn ZeemanBeeld anp

Bij de zoektocht naar een sponsor gaat het al snel over doping

Als het over wielrennen gaat, gaat het over doping. ­Richard Plugge: 'In mijn zoektocht naar een nieuwe sponsor was de eerste vraag: wil je koffie? Daarna ging het meteen over doping.'

In zijn huidige hoedanigheid van directeur van Belkin, de wielerploeg verandert pas in januari van groen naar geel, had Plugge dus heel wat uit te leggen. Ook in de gesprekken met De Lotto was doping een heet hangijzer. 'We hebben er inderdaad uitgebreid over gesproken en ook heel goed naar de interne structuur gekeken', aldus directeur marketing Arno de Jong. Onder de vlag van Rabobank leed de ploeg in 2012 schipbreuk als gevolg van aanhoudende schandalen rond doping.

De Lotto is ook sponsor van sportkoepel NOC*NSF en zal dat in de toekomst blijven. In die rol kan de loterij zich weinig permitteren. Vijf jaar geleden was er de beken-tenis van turner Yuri van Gelder. Na bestudering van de contracten bij Belkin is De Lotto tot de conclusie gekomen dat bestaand beleid kan worden gehandhaafd. De Jong: 'Er wordt een beleid van zero tolerance gevoerd waarin doping grond is voor ontslag.' Georganiseerd gebruik zou ­uiteraard een ander verhaal worden, maar Arno de Jong heeft het volste vertrouwen in de ploegleiding. 'Dat vertrouwen is er en dan vind ik het ook belangrijk om dat uit te spreken.' Ook op de werkvloer geloven de schaatsers in de oprechtheid van de wielrenners. Stefan Groothuis zegt geen reden te hebben voor wantrouwen. 'Anders zouden we hier ook niet ingestapt zijn.' Richard Plugge benadrukt nog maar eens dat het wielrennen vooroploopt in de strijd tegen doping nadat de sport het bijna had begeven onder de stroom van schandalen. 'Kijk maar in de rapportages van het WADA. Daarin staat het zwart op wit.'

Het huidige Belkin maakt deel uit van de MPCC. Onder die naam hebben zich een aantal wielerploegen samengevoegd. Zij hebben aanvullende afspraken in de strijd tegen doping gemaakt. Overigens ligt de MPCC intern onder vuur. De mondiale wielerbond UCI laat niet na te benadrukken dat de eigen aanpak deugdelijk genoeg is. Onlangs doken een paar dopinggevallen op bij Astana. De ploeg van Tourwinnaar Nibali behoort ook tot de MPCC.

Plugge heeft nog een laatste bewijs van goede trouw: 'Wat weinig mensen weten is dat ons medisch management samenwerkt met NOC*NSF en de Dopingautoriteit. Hopelijk zegt dat genoeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden