Analyse Formule 1

Teamgenoten én strijders: hoe is de verhouding tussen Verstappen en Ricciardo na hun botsing?

Max Verstappen en Daniel Ricciardo beloven voor de GP van Spanje van zondag beterschap na hun botsing in Bakoe, ook al past die botsing in de filosofie van hun team Red Bull.

De Red Bullcoureurs Max Verstappen (links) en Daniel Ricciardo. De F1-coureurs beloven beterschap na hun botsing in de GP van Azerbeidzjan. Beeld Getty Images

Ze zaten allebei fout, er is sorry gezegd en het mag nooit weer gebeuren. De voordracht die Daniel Ricciardo en Max Verstappen donderdag in Barcelona gaven over het moment van twee weken geleden toen de Red Bulls elkaar spectaculair uit de wedstrijd botsten tijdens de GP in Azerbeidzjan, leek afkomstig uit hetzelfde voorleesboek.

De manier waarop de Formule 1-coureurs hun verhaal deden, verschilde alleen aanzienlijk. Rond een tafeltje op de eerste verdieping in het Red Bull-gebouw op het Circuit de Catalunya beantwoordde Ricciardo joviaal en ontspannen de vragen van de tientallen journalisten. De Australiër won dit seizoen al een race en rijdt sterk.

Tien minuten later zat op dezelfde kruk Verstappen, die juist een rampzalige seizoenstart beleeft en nog niet hoger finishte dan plek vijf. Zijn gezicht was bedrukt. De antwoorden waren kort, ferm en onomwonden.

Stug 

Bijvoorbeeld op een vraag over de opmerking van zijn teambaas Christian Horner dat hij in de eerste races van dit jaar te gretig was: ‘Niet mee eens. Dat ben ik totaal niet.’ Verstappen zit niet in de gelukkigste fase van zijn Formule 1-loopbaan en donderdag straalde hij aan alle kanten uit dat hij geen zin had nog eens in te gaan op het voorval dat ook van zijn vierde race van dit seizoen een sof maakte.

Er was alleen geen ontkomen aan. De Red Bull-clash was de afgelopen twee weken het favoriete onderwerp van de mondiale autosportpers.

De twee grote vragen sinds Bakoe: kunnen de coureurs die niets liever willen dan de wereldtitel wel teamgenoten zijn? En in het verlengde daarvan: kan een team het zich permitteren die coureurs zonder beperkingen tegen elkaar te laten strijden? Formule 1 is in de eerste plaats namelijk een teamsport.

Lauda: 'Ik had ze laten betalen'

Dagelijks werken er 800 mannen en vrouwen aan de auto’s van Verstappen en Ricciardo. De clash kostte Red Bull zeker 22 WK-punten (Verstappen reed op het moment van de crash vierde, Ricciardo vijfde). Het team staat na vier races al 55 punten achter Mercedes en Ferrari op de constructeursranglijst.

Die rangschikking is bepalend voor de hoogte van het prijzengeld dat teams na het seizoen ontvangen. De Bakoe-clash kan Red Bull aan het einde van het seizoen zomaar tientallen miljoen hebben gekost. ‘Ik had ze voor die crash laten betalen’, zei Mercedes-voorzitter Niki Lauda na de GP van Azerbeidzjan.

Red Bull-teambaas Horner liet de coureurs vorige week woensdag hun excuses aanbieden in de Red Bull-fabriek in Engeland. Het team liet daarnaast weten dat er ingegrepen zal worden als opnieuw een botsing dreigt, zoals in Azerbeidzjan eigenlijk vanaf de eerste ronden het geval was, toen Ricciardo en Verstappen meteen elkaar fel bevochten.

Aan de andere kant was de botsing een logisch gevolg van de racefilosofie van Red Bull, dat als enige van de drie topteams de coureurs vol met elkaar de strijd laat aangaan. Mercedes en Ferrari zeggen formeel met gelijkwaardige coureurs te werken, maar het is een publiek geheim dat meervoudig wereldkampioenen Lewis Hamilton (Mercedes) en Sebastian Vettel (Ferrari) de kopmannen zijn.

Bloed, zweet en tranen

Het vergroot de kans op maximaal resultaat en verkleint de kans op incidenten. Bij Red Bull kijken ze daar anders naar. In 2010 zat het team in een soortgelijke situatie toen Sebastian Vettel en Mark Webber in Turkije op elkaar botsten. Vettel werd als het aanstormende supertalent daarna stilzwijgend naar voren geschoven als eerste coureur.

Tot de grote baas Dietrich Mateschitz via een zeldzaam media-optreden van zich liet horen. Hij zou liever het kampioenschap verliezen, dan een coureur voortrekken: ‘Het hebben van een nummer één past niet in mijn filosofie van racen’, zei hij. ‘Onze coureurs moeten elkaar én de concurrentie verslaan (…) Racen is bloed, zweet en tranen.’

Vettel en Webber konden elkaar na die race in Turkije niet meer luchten of zien, met nog een aantal incidenten tot gevolg. Red Bull-coureurbaas Helmut Marko wilde na de GP van Azerbeidzjan de situatie tussen Webber en Vettel niet vergelijken met die van Verstappen en Ricciardo. Volgens hem mogen Ricciardo en Verstappen elkaar oprecht. Dat was bij Webber en Vettel anders.

Tweede viool

Verstappen zei donderdag dat hij direct na de race in Azerbeidzjan met Ricciardo had gesproken. ‘We hebben veel respect voor elkaar en beseften allebei dat het fout was.’ Het incident heeft in de geest van Mateschitz niets aan zijn geldingsdrang veranderd. Een procentje rustiger rijden om eens een raceweekeinde uit de problemen te blijven? Het is niets voor hem, zelfs niet nu zijn seizoen zo rommelig verloopt.

‘Mensen die zeggen dat dat wel kan, zijn daarom geen F1-coureur. Dan rijd je laatste, krijg je nooit erkenning en is het na tien jaar Formule 1 dankjewel en tot nooit meer.’ Verstappen moet er daarom ook niet aan denken ooit tweede viool te spelen, bij welk team dan ook. ‘Dan blijf ik liever thuis en ga ik wel wat anders doen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.