Team NL moet gulle sponsors strikken voor olympische ploeg

Naar het voorbeeld van Team GB en Team USA wil het Nederlands olympisch comité (NOC*NSF) zich per 2016 nadrukkelijker profileren met Team NL. Er komt in januari een apart mediaplatform voor de nationale olympische ploeg die zich voorbereidt op de Spelen van Rio. De website heeft nog geen naam. TeamNL.nl zal verwarrend werken.

Chef de Mission Maurits Hendriks zwaait met de Nederlandse vlag na de overdracht aan TeamNL vorig jaar.Beeld anp

Nog deze maand, mogelijk al bij de algemene jaarvergadering van volgende week maandag, presenteert de nationale sportkoepel een nieuw logo voor TeamNL. Dat zal meer zijn dan de zes letters zoals die nu op de trainingspakken van de olympiërs worden genaaid. Het wordt een echt logo, zeggen ze bij NOC*NSF.

TeamNL werd in Londen 2012 voorzichtig gepresenteerd. Chef de mission Maurits Hendriks sprak niet meer van Nederland of de Nederlandse ploeg. Het was TeamNL. Hij bezigde het anglicisme nog nadrukkelijker bij de succesvolle Olympische Winterspelen van Sotsji in 2014.

Dat had toen geen commerciële bedoeling. Het was bedoeld om de eenheid van de ploeg te benadrukken. Het team voor de Winterspelen bestond uit afgevaardigden van commerciële schaatsteams die in het verleden (Salt Lake City 2002) met elkaar concurreerden.

Hendriks vond zijn nieuwe aanpak in Sotsji geslaagd. TeamNL greep 24 medailles. Er was slechts één wanklank: de late afzegging van reserve Jorrit Bergsma voor de gouden ploegachtervolging.

Subsidies

Nu wil NOC*NSF een commerciëlere lading geven aan TeamNL, aldus NRC dit weekeinde. De koepelorganisatie NOC*NSF spreekt ook met de sportbonden die via hun sporters en ploegen met TeamNL zijn verbonden. Er zijn ideeën om sponsors te werven via TeamNL dat dan sporters als Epke Zonderland en Ranomi Kromowidjojo als ambassadeurs heeft. De afzonderlijke sportbonden hebben grote moeite om grote sponsors aan zich te binden.

De drie grote olympische bonden, de Atletiekunie, de zwembond KNZB en de turnbond KNGU, hebben alle drie geen hoofdsponsor. Zij zijn wat hun topsportactiviteiten betreft afhankelijk van de subsidies van NOC*NSF dat op zijn beurt geld incasseert van het ministerie van Sport (VWS), De Lotto en van hun Partners in Sport, de commerciële partners. Dat zijn Ernst & Young, De Lotto, Rabobank, Randstad, Pon Volkswagen en Zilveren Kruis Achmea.

Tegenvallende inkomsten, vooral uit Lotto-sferen, dirigeren NOC*NSF naar nieuwe bronnen. De olympische ploeg moet vier jaar lang een instituut zijn, in plaats van een enkele maand in 2016 en 2018.

TeamNL mag, bij uitzending naar de Spelen, niet met reclame worden beplakt. Het IOC verbiedt dat. Al lange tijd dragen Nederlandse sporters en sportploegen uitingen van een grote geldgever als De Lotto, zoals het turnteam onlangs bij de WK in Schotland.

De Nederlandse hockeyvrouwen plaatsten zich in juni voor de zomerspelen in Rio de Janeiro.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden