Te koop: tv-journalisten en voetbaldeskundigen

Niet alleen voetballers verzilveren hun populariteit tijdens het EK. Ook sportpresentatoren en voetbaldeskundigen zijn te koop voor fabrikanten van bier, creditcards, speelgoed en telefoons....

Neem Neerlands beroemdste voetballer Johan Cruijff, die voor de NOS tijdens Euro 2000 de wedstrijden van het Nederlands elftal analyseert. Als 'ambassadeur' van Eurocard-Mastercard spreekt hij ook gasten toe van het creditcardbedrijf, dat hoofdsponsor is van Euro 2000. Daarnaast is hij informeel adviseur van bondscoach Frank Rijkaard.

Dan is er Jack van Gelder, verbonden aan Studio Sport en Langs de Lijn. Zijn vroegere baas Kees Jansma stond niet te juichen over Van Gelders bijverdiensten, maar tegenwoordig wordt hem geen strobreed in de weg gelegd. Onder de naam 'JackPack' heeft telecommunicatiebedrijf Dutchtone een speciale EK-actie rond de voetbalcommentator georganiseerd ('Imiteer Jack en win de Jackpot'). Ook staat Van Gelder dezer dagen centraal in de reclames van bouwmarktketen Big Boss en is hij relatie-opwarmer voor EK-sponsor JVC.

'Ik ben niet in vaste dienst bij de NOS', legt hij uit. 'Dus moet ik zelf weten wat ik in mijn vrije tijd doe. Ik heb afgesproken dat ik tijdens Euro 2000 niet optreed in radio- of tv-commercials. Ik ben pas ongeloofwaardig als ik verslag doe van een wedstrijd van Feyenoord en tevens ben ingehuurd door de shirtsponsor van de club.'

Wim Kieft, analist van Canal +, doet voor Telfort (Euro 2000-leverancier) een 'voetbabbel'. Zijn collega Willem van Hanegem figureert in spotjes van Megapool en speelt bondscoach voor Amstel-bier (sponsor Nederlands elftal). Studio Sport-kenner Leo Beenhakker spreekt voicemail-boodschappen in voor KPN (ook sponsor van Oranje). Zijn collega Hans Kraay sr. is in touw voor Nashuatec (Euro 2000-supplier) en is tijdens het EK via het management van John Bukman in te zetten voor allerlei firma's.

Dit Hilversumse bedrijf heeft ook andere Studio Sport-coryfeeën onder zijn hoede: Mart Smeets (favoriet in het congrescircuit), Tom Egbers, Toine van Peperstraten en Edward van Cuilenborg. De presentatoren zijn nu zeer gewild. Van Gelder: 'Ik had in tien tv-reclames of dertig radiocommercials kunnen zitten en voor twintig bedrijven kunnen werken. Dat heb ik niet gedaan vanwege het gevaar van overkill.'

Ook het sportgezicht van betaalzender Canal +, Kees Jansma, heeft het druk met zijn nevenactiviteiten, alhoewel het nog drukker had gekund. 'Er waren nogal wat aanbiedingen voor astronomische bedragen,' aldus Jansma. 'Als ik het optel, heb ik de afgelopen maanden miljoenen laten liggen.'

In een dagboek in het Algemeen Dagblad deed hij onlangs verslag van een symposiumschnabbel voor de NS en beschreef hoe voor 'Nederlandse uitgevers' het televisieprogramma Sport Aan Tafel werd nagedaan.

Op televisie speelt Jansma ook al een bondscoach: met Blokker-poppetjes formeert hij de ideale opstelling. Voor KPN heeft hij nog een keer de woorden opgenomen die hij in 1988 tijdens de rondvaart van Oranje voor de NOS sprak. Jansma: 'Ik heb het Blokker-spotje zelf een of twee keer teruggezien. Toen dacht ik: je had het beter niet kunnen doen.'

Grote afwezigen in het EK-reclamecircus zijn Frits Barend en Henk van Dorp van Villa BvD. 'Ik moet er niet aan denken dat we onze vinger achter iets krijgen, terwijl we voor die zaak juist reclame hebben gemaakt', verklaart Van Dorp.

Richtlijnen voor de voetbalexperts heeft Studio Sport niet. Ook voor de vaste presentatoren is het schnabbelen toegestaan. In de contracten zijn daarover afspraken gemaakt. Incidenteel roept de hoofdredactie bijklussers tot de orde, zoals onlangs Hugo Walker die tegen de zin van Studio Sport in een McDonald's-spotje te horen was.

'Als iets strijdig is met de NOS-belangen, keuren wij het af', zegt hoofdredacteur G. Lippens van Studio Sport. En de geloofwaardigheid? 'Als ikzelf in een commercial zou zitten, zou ik me eens driftig achter de oren krabben.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.