Te jong voor een rijbewijs, maar wel in de Formule 1. Kan dat?

Hij is net 17 jaar, heeft nog geen rijbewijs, maar raast vrijdag wel met ruim 300 kilometer per uur over een Formule 1-circuit. Het aanstaande debuut van Max Verstappen als jongste Formule 1-coureur ooit in de hoogste raceklasse van de autosport veroorzaakte de afgelopen anderhalve maand nogal wat scheve gezichten in de racewereld.

Max Verstappen.Beeld ap

Hij is net 17 jaar, heeft nog geen rijbewijs, maar raast vrijdag wel met ruim 300 kilometer per uur over een Formule 1-circuit. Het aanstaande debuut van Max Verstappen als jongste Formule 1-coureur ooit in de hoogste raceklasse van de autosport veroorzaakte de afgelopen anderhalve maand nogal wat scheve gezichten in de racewereld.

Emotioneel en mentaal zou hij niet volwassen genoeg zijn om moeilijke beslissingen in milliseconden te kunnen nemen, tekende The Daily Telegraph op uit de mond van John Watson, vijfvoudig winnaar van een grand prix. Jonge coureurs zijn vaak roekeloos, signaleerde de Britse krant verder.

Een dag later publiceerde de krant een lijst met mislukte wonderkinderen in de sportwereld. Een andere Brits dagblad, The Guardian, vroeg zich af hoe goed Verstappen daadwerkelijk voorbereid kon zijn op het racen in de Formule 1: 'Hij krijgt een toegangskaart voor de snelweg voordat hij legaal mag autorijden in zijn geboorteland'.

Max Verstappen rijdt in de F1 Scuderia Toro Rosso over de Erasmusbrug, daags voor het VKV City Racing evenement in Rotterdam.Beeld anp

Eerste meters

In de nacht van donderdag op vrijdag (Nederlandse tijd) rijdt Max Verstappen zijn eerste officiële meters in een Formule 1-auto. Dat doet hij tijdens de vrije training van de Grand Prix van Japan. Anderhalf uur mag de jonge coureur in zijn Toro Rosso ronden rijden op het circuit van Suzuka, voor het eerst als volwaardig lid van het Formule 1-circus.

Britse media, verzot op de racerij, zullen het met argusogen volgen. Hun bedenkingen zijn niet ongefundeerd, stelt neuropsycholoog Jelle Jolles, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Jolles is gespecialiseerd in de werking van het tienerbrein. Jonge sporters kunnen volgens hem uitblinken op gebied van complexe motorische vaardigheden, zoals turnoefeningen. Andere cognitieve functies, zoals risico-inschatting, zijn vaak minder ontwikkeld.

Beeld anp

Riskantere strategie

Een 17-jarige is volgens hem impulsiever dan een 25-jarige. Jolles: 'Die impulsiviteit kan voordelen hebben in termen van een iets riskantere strategie hanteren die tot winst leidt, maar zo'n strategie kan ook leiden tot ongelukken.' Om risico's goed te kunnen afwegen, is ervaring nodig. Of Verstappen wel of niet die ervaring heeft, kan Jolles niet beoordelen. ''Sommige 17-jarigen hebben wel een grotendeels gerijpt brein omdat hun omgeving ze in staat heeft gesteld waardevolle ervaringen en kennis op te doen en daarmee hun talenten te ontwikkelen.'

Max Verstappen belandt in de vangrail tijdens de VKV City Racing.Beeld anp

Jos Verstappen, vader van Max en Formule 1-coureur tussen 1994 en 2003, is de constante factor in die omgeving van Verstappen junior. De Nederlandse oud-Formule 1-coureur Robert Doornbos denkt dat vader Jos zijn zoon optimaal voorbereidt op de Formule 1 en dat Max daarom een voorsprong heeft op andere jonge coureurs. 'Max is racegeoriënteerd opgevoed, wordt behoed voor valkuilen en zijn vader is er straks elk weekeinde bij', zegt Doornbos.

Dat zijn grote voordelen, meent hij. Max hoeft zich alleen te concentreren op de racerij en nauwelijks op randzaken. Via het rijden van vrije trainingen, wat Verstappen tot het einde van het seizoen gaat doen voor Toro Rosso, kan de jonge coureur geleidelijk wennen aan de massale aandacht van media, fans en het eindeloze reizen die horen bij de Formule 1.

Vader Jos Verstappen, Formule 1-coureur tussen 1994 en 2003.Beeld anp

Tegelijkertijd wordt Verstappen fysiek klaargestoomd voor de Formule 1. Het rijden van een grand prix is een aanslag op het menselijk lichaam. Verstappen rijdt volgend jaar twintig grand prixs in acht maanden tijd op vijf verschillende continenten. In de twee uur racetijd per grand prix krijgen coureurs te maken krijgen met g-krachten die kunnen oplopen tot vier keer hun lichaamsgewicht.

Is het lichaam van een 17-jarige daar wel klaar voor? Doornbos denkt van wel. Bij de toptrainers van Red Bull is Verstappen in goede handen, weet hij uit ervaring. Doornbos werd zelf ook door dat team gekneed voor de Formule 1. Hij ging naar een speciale trainingsschool in Italië, waar hij zes uur per dag bezig was met zijn fysiek. Vooral zijn nekspieren kregen veel aandacht, om ze bestand te maken tegen de g-krachten. In de avonden zat hij zelfs met een verzwaarde helm op zijn hoofd tv te kijken.

Verstappen benadrukte woensdag op zijn website dat hij in Japan is om ervaring op te doen en 'niet om ronde-records te verbreken'. Logisch, vindt Doornbos. Volgens hem moet Verstappen nu vooral acclimatiseren in de koningsklasse van de autosport: 'Hij is duidelijk heel getalenteerd en volgend jaar hoeft hij zich pas te bewijzen. Pas daarna kun je zeggen of hij te jong is of niet. De tijd zal het leren.'

Verstappen gaat in ieder geval mooie dagen tegemoet in Japan, verwacht Doornbos. 'Als hij na die eerste vrije training zijn naam op het bord ziet staan tussen die van Raikkonen en Alonso, is dat weer een nieuw hoofdstuk in zijn jongensboek.'

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden