Nieuws Ballet

Sterballerina Igone de Jongh neemt na 24 jaar afscheid van het Nationale Ballet

Ze vertrekt ‘op haar hoogtepunt’, om de laatste jaren van haar carrière buiten een klassiek gezelschap te beleven. Igone de Jongh (39), ster van Het Nationale Ballet, wordt na 24 jaar zelfstandig danser.

Igone de Jongh neemt na 24 jaar afscheid van Het Nationale Ballet. De 39-jarige eerste soliste van het gezelschap vertrekt na een carrière die ze er in 1996 begon in de laagste rang als aspirant, en waar ze in 2003 promoveerde tot de hoogste rang van eerste soliste. Ze heeft vrijwel alle hoofdrollen in het klassieke repertoire op haar naam staan. Beeld ANP

Ze is na Alexandra Radius (77) verreweg de bekendste ballerina van Nederland. Niet in de laatste plaats door haar televisieoptredens in talkshows, reclames, in jury’s van talentenjachten (zoals RTL’s Dance Dance Dance), bij de Libelle Zomerweek en door die ene beruchte scène in de realityserie Bloed, zweet en blaren (2014), waarin haar nek door een fysiotherapeut met een harde knak wordt gemanipuleerd – ‘au’ zeiden alle kijkers. Die pijnlijke scène leidde zelfs tot een relletje onder manueel therapeuten.

Igone de Jongh groeide echter ook uit nationale ster door haar schitterende titelrollen in balletklassiekers, zoals Romeo & Julia, Giselle, The Sleeping Beauty, Mata Hari, La bayadère, La dame aux camélias en Het zwanenmeer. Gisteren maakte de 39-jarige danseres bekend te vertrekken als eerste soliste bij Het Nationale Ballet, na een carrière van 24 jaar, waarvan maar liefst veertien  jaar in de allerhoogste rang van principal. De Jongh, die talloze dansprijzen won – waaronder de Gouden Zwaan – en die drie jaar geleden werd geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw, zegt ‘te willen vertrekken op haar hoogtepunt’. 

Ze ziet ernaar uit mooie rollen te dansen buiten de context van een klassiek gezelschap. ‘Ik vind het fijn straks als zelfstandig danseres onafhankelijk invulling te geven aan de laatste jaren van mijn carrière.’ Het is maar weinig ballerina’s gegeven tot ver na hun veertigste de sterren van de hemel te blijven dansen in veeleisende balletklassiekers. De Jongh zal waarschijnlijk ook meer werk maken van haar televisiecarrière; drie jaar geleden zei ze al tegen het AD dat ze wat televisie betreft de smaak te pakken had en meer wilde doen. Ook verklaarde ze tegenover de Volkskrant uit te zien naar een meer experimentele samenwerking met acteurs en musici, zoals dit jaar met topacteur Pierre Bokma, in de 4-mei-voorstelling De dans ontsprongen, een ode aan ‘de Ballerina van Auschwitz’ (herhaling in Carré op 9 en 10 november). De Jongh, die een relatie heeft met acteur Thijs Römer, zei voor deze rol nog dieper op zoek te willen gaan naar allerlei botsende gevoelslagen zoals angst, woede, schuld, overgave en hoop.

Publiekslieveling 

De Jongh ging al op 8-jarige leeftijd alleen met de trein vanuit Haarlem naar de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Na een slotjaar op de Royal Ballet School in Londen werd ze op haar 16de als aspirant aangenomen bij Het Nationale Ballet. Daar doorliep ze in recordtijd alle rangen, tot ze op haar 23ste werd bevorderd tot eerste soliste. Artistiek directeur Ted Brandsen heeft altijd gezegd extra gelukkig te zijn met dit grote Nederlandse talent in zijn internationale gezelschap, ‘omdat ze niet alleen beeldschoon is, fysiek sterk is en een geweldige techniek heeft, maar ook nog eens goed praat’. Ook nu, bij haar aangekondigde vertrek, roemt hij haar charisma, haar warme persoonlijkheid en uitstraling op het toneel. ‘Een publiekslieveling.’

De Jongh kreeg op haar 30ste een zoon, Hugo, met de Franse balletdanser Mathieu Gremillet. Ondanks een zware bevalling stond ze tweeënhalve maand later weer op het podium – de 30 extra zwangerschapskilo’s waren er alweer af. De Jongh heeft nooit een geheim gemaakt van verdrietige periodes in haar leven, zoals de scheiding van Gremillet en het verlies op haar 27ste van haar moeder aan borstkanker. Kort daarna danste ze in Carré haar moeders lievelingsballet, Live van grootmeester Hans van Manen, die haar altijd één van zijn muzen heeft genoemd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden