Steeds meer afvallers in peperdure wedloop

Ferrari had met Schumacher opnieuw de beste rijder, maar gaf ook het meeste geld uit. De enorme kosten dreigen de Formule 1 te verstikken....

Van onze verslaggever Ernst Clowting

Hij finishte vlak voor de McLaren-Mercedes van zijn teamgenoot van volgend jaar, Kimi Raikkonen. Rubens Barrichello, in zijn Ferrari gestart van pole, werd op zijn thuiscircuit derde, Michael Schumacher eindigde op de zevende plaats. Toch nog redelijk, omdat hij vanaf de achttiende plek was gekomen. Hij was reglementair tien plaatsen teruggezet in de startopstelling, omdat na een crash in de vrije training de motor van zijn wagen was gewisseld.

De laatste race van het seizoen verliep voor Ferrari dus wat teleurstellend, maar met vijftien overwinningen in achttien races (dertien keer Schumacher, twee keer Barrichello), was er opnieuw sprake van een absoluut overwicht van de rode wagens. Schumachers zevende wereldkampioenschap, Ferrari's zesde constructeurstitel. Ferrari heeft de Formule 1 saai gemaakt, wordt vaak gezegd, een vreemd verwijt in sport, waarbij het toch draait om winnen. Zo eenvoudig ligt het dan ook niet.

Het is waar dat veel Formule 1-races tegenwoordig meer het karakter hebben van een optocht dan van een wedstrijd. Spektakel op de baan blijft te vaak uit, inhalen gebeurt meer in de pits dan op de baan. De belangstelling van het publiek loopt daardoor terug. En waar toeschouwers wegblijven en aantallen tv-kijkers verminderen, worden sponsors zenuwachtig.

Sponsors betekenen geld, en geld is de allesoverheersende factor geworden in een sport waarin techniek de belangrijkste plaats inneemt. Natuurlijk is de ene coureur beter dan de andere, maar zelfs Schumacher zal in pakweg een Minardi in de achterste regionen eindigen. De topteams jagen elkaar op in een constante en peperdure wedloop om snelheid. Races zijn slechts de zichtbare kant.

Ferrari beschikt behalve over de beste rijder ook over het grootste budget: dit jaar circa vierhonderd miljoen euro. Een klein team als Minardi moet het doen met eentiende daarvan. Het sukkelt dan ook al jaren achteraan mee. De gigantische kosten maken steeds meer slachtoffers. De afgelopen jaren zijn diverse teams failliet gegaan en ook dit jaar zijn er weer afvallers. Ford, eigenaar van Jaguar en motorenfabrikant Cosworth, heeft zich teruggetrokken.

De autosportbond FIA probeert met telkens nieuwe maatregelen de wagens langzamer en de sport daarmee goedkoper te krijgen. Maar elke maatregel wordt door de techniek ingehaald. Zo bepaalde de FIA na het fatale ongeluk van Ayrton Senna in 1994 dat de drieënhalve-liter-motoren terug moesten naar drie liter. Verwacht werd dat het vermogen beperkt zou blijven tot 650 pk. De topteams persen uit de huidige drieliters bijna 1000 pk. Ieder jaar gaan de rondetijden naar beneden.

Ook voor de komende jaren heeft de FIA weer een reeks beperkingen afgekondigd. Volgend jaar moet de aerodynamica dusdanig zijn gewijzigd dat de neerwaartse druk met circa 25 procent vermindert. Verder mag er slechts één set panden per raceweekeinde worden gebruikt en zullen motoren twee weekeinden moeten meegaan. Vanaf 2006 moeten de huidige drieliter-tiencilindermotoren zijn vervangen door achtcilinders van 2,4 liter. Zonder twijfel zullen de technici ook hiervoor weer oplossingen bedenken.

Toch is ook bij de teams het besef doorgedrongen dat de sport zichzelf opblaast als er niets wordt gedaan aan de gigantische kosten. Waar ze elkaar uit eigenbelang meestal in de haren zitten, gebeurde er zaterdagmiddag iets verrassends: negen van de tien teams tekenden een verklaring waarin ze maatregelen aankondigen die de kosten drastisch moeten reduceren.

Het voorstel is het testen van zowel motoren als banden tijdens het raceseizoen drastisch te beperken. In ruil daarvoor zijn de teams bereid volgend jaar negentien races te rijden, wat de redding zou betekenen voor de GP's van Engeland en Frankrijk, die de FIA eerder had geschrapt.

Volgens de reglementen is voor dergelijke drastische ingrepen echter unanimiteit nodig. De enige dwarsligger is, niet verrassend, Ferrari. De bal ligt dus nu bij dat team. Een pikant detail daarbij is dat teambaas Jean Todt een Fransman is, op wiens schouders nu mede de redding van de race in zijn vaderland rust.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden