INTERVIEW

'Spreek van Circus Maximus, maar de veiligheid staat echt voorop'

Official van de skifederatie begrijpt de zorgen na de vele zware valpartijen, maar deelt deze niet.

John Volkers
Georg Streitberger wordt door een helikopter vervoerd na zijn ongeluk afgelopen januari. Beeld epa
Georg Streitberger wordt door een helikopter vervoerd na zijn ongeluk afgelopen januari.Beeld epa

'Ik hoop dat we Garmisch unfallfrei doorkomen.' Met die woorden vol zorg keek Marcel Looze, de Nederlandse marketingmanager van de internationale skifederatie FIS, vrijdag vooruit naar het klassieke skiweekeinde van Garmisch-Partenkirchen.

Op zondag liet hij vanuit Seefeld, aan de andere kant van de Duits-Oostenrijkse grens, weten dat hij blij en vrolijk naar de noordse combinatie ging kijken. 'En hier zijn ze ook blij. Want de grote skiwedstrijden van Maribor en de reuzenslalom van Garmisch zijn afgelast, dan hebben de tv-zenders hier ruimte voor de combinatie van Seefeld. Eerst van de schans af en dan, na berekening van de verschillen, de skiloop. De eerste die aankomt is de winnaar.'

De afgelasting van Maribor - de slalom voor vrouwen werd in de eerste run geschrapt - en van Garmisch was voor Looze het bewijs dat veiligheid en eerlijkheid boven alles gaan in de skicompetities. Dat er na de drie zware ongevallen van Kitzbühel, de best bekeken skiwedstrijd van het jaar, kritiek was, begrijpt hij. Het cynisme van de Duitse pers, aangejaagd door de kruisbandscheuring van favoriet Svindal, neemt hij voor lief.

De Duitsers beschreven de Hahnenkammrennen van Kitzbühel als de Romeinse arena van 'Circus Maximus', waarin 'zij die gaan sterven' het publiek groeten. 'Ik begrijp dat allemaal wel, het mag ook van mij, maar wij blijven aan onze kant van de lijn wel bij de feiten. We gaan daar echter heel nuchter mee om.

'We nemen als FIS in mijn ogen de juiste beslissingen, ook in Kitzbühel vorige week. Alle factoren gaan op een weegschaaltje om de juiste strategie te bepalen. Ik geef de complimenten aan de racestaf van de FIS en aan de jury. Nee, een evaluatie van zaken hebben we de afgelopen week niet gedaan. We hebben er in Kitzbühel al veel over gesproken. De racedirecteur van de FIS, Markus Waldner, draagt aan. De wedstrijdjury beslist op zulke momenten.'

In het verleden, tussen 2006 en 2010, was Looze zelf racedirector. Hij zit er met zijn marketingwerk nog altijd dicht tegenaan. In april wordt de kalender opgesteld, met alle partijen aan tafel. In november wordt dat schema, na alle opmerkingen, definitief gemaakt. Er is, in een even jaar zonder WK, veel nadruk op de maand januari, met zijn drie klassiekers, Wengen, Kitzbühel en Garmisch, op rij.

'We stellen starttijden op, in overleg met de tv-zenders. Maar als er omstandigheden zijn die ons daartoe nopen, veranderen we die. Want we willen de juiste beslissingen nemen, met het oog op de veiligheid en de fairness. Daarom wordt zondag geen reuzenslalom geskied in Garmisch. Dat zagen we zaterdag al aankomen. En zijn de vrouwen na 24 starts op de slalom van Maribor gestopt. Geen eerlijke omstandigheden.'

In Garmisch, op de legendarische Kandahar-helling, werd zaterdag om veiligheidsredenen de Free Fall, een steile sectie onderaan de berg, uit het parkoers gehaald. Het is het steilste stuk berg uit het World Cup-circuit.

Looze: 'De Free Fall was er donderdag met de eerste training al uit. Er lag onvoldoende sneeuw. Dat is op zo'n steil stuk niet op te lossen. Er is de juiste beslissing genomen. We hebben nu een stuk van de oude Kandahar-afdaling genomen. Aan die kant is de piste beter te prepareren. De preparatie was geweldig, want de man met startnummer 30, de Noor Kilde, wist te winnen. Dat is echt uitzonderlijk.'

Marcel Looze Beeld anp
Marcel LoozeBeeld anp

Veiligheid

De Kandahar, in de Alpen ten zuiden van München, heeft sinds het dodelijke ongeval met de Oostenrijkse Ulrike Maier in 1994 de veiligheid hoog in het vaandel. De vrouwen mochten lange tijd niet van de gevreesde berg af, tot in 2008 hun afdaling werd veranderd. Hun afdaling, die komende week wordt afgewerkt, heet de Kandahar 1, met 720 meter verval. De mannen (Kandahar 2) overbruggen 920 meter hoogteverschil in een kleine twee minuten.

Het spektakel van de afdaling op twee lange latten verkoopt zich wereldwijd nog altijd gemakkelijk. Het publiek wordt volgens Looze in twintig landen 'live' via de tv bediend. Sponsors staan nog altijd in rijen klaar, aangevoerd door het grote Duitse automerk Audi.

'Alpineski en schansspringen zijn traditioneel onze grote trekkers in de skisport. We werken nu hard aan de betere presentatie van snowboarding en freestyle skiën. Dat is nu mijn grote uitdaging', aldus de Nederlander die woensdag na een presentatie in Düsseldorf naar Zuid-Korea vertrekt voor de verkenning van het olympische parkoers van 2018.

null Beeld
Beeld

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden