Sportbijbel als hulp van boven

Op het moment dat koningin Beatrix in Rotterdam de bijbelvertaling in ontvangst nam, overhandigde ex-voetballer Bert Konterman op het sportcentrum Papendal de nieuwe sportbijbel aan het CDA-kamerlid Joop Atsma....

Konterman is een van de topsporters die hun passie voor sport delen met hun passie voor het geloof. De door hen in 1988 opgerichte organisatie Sports Witnesses probeert de sportwereld te bereiken via het evangelie van Jezus Christus. Met Konterman maken ook de marathonschaatsers René Ruitenberg en Jan Maarten Heidemann, de badmintonspeelster Mia Audina, PSV'er Young-Pyo Lee, zwemmer Stefan Aartsen en basketballer Joe Spinks deel uit van het sportieve bijbelgenootschap.

Sports Witnesses is een internationaal gezelschap, dat met steun van de International Bible Society in tal van landen de sportbijbel uitgeeft. Elk land tekent daarin naast het Nieuwe Testament ook de goddelijke inspiratie van zijn eigen geloofsgenoten op.

Bij de eerste uitgave, in 1996, bleek dat in Nederland nog een groot probleem. Directeur Ronald Lepez van Sports Witnesses: 'Met veel pijn en moeite vonden we twee man die het verhaal hadden dat we graag wilden hebben: zwemmer Stefan Aartsen en volleybalster Jerine Fleurke. Nu bij de tweede versie is de belangstelling overweldigend, we hebben liefst zestien verhalen.'

Volgens Lepez had God zijn smeekbede verhoord. 'Ik heb Hem gevraagd sporters te helpen voor hun overtuiging uit te komen. Twee weken later zag in Bert Konterman in een tv-uitzending om vrijuit te praten over zijn geloof. God had naar mij geluisterd.'

Konterman zelf, oud-speler van FC Zwolle, Willem II, Feyenoord, Glasgow Rangers en - vorig jaar - Vitesse, wist precies waar hij besloot de sluier op te lichten. 'Vanaf de zesde klas van de lagere school sta ik heel dicht bij de Heer, maar beleefde het geloof op mijn manier.

'Pas nadat ik een Nieuw-Zeelandse speler van Werder Bremen, Winton Rufer, op de tv vrijuit had horen praten over de Almachtige heb ik besloten ook mijn boodschap uit te dragen. Het begon met een interview in Voetbal International, en de reacties die ik vreesde zijn weggebleven: iedereen in het voetbal heeft mij in mijn waarde gelaten.'

De Sportbijbel moet sporters houvast bieden bij voor- en tegenspoed. Marathonschaatser René Ruitenberg heeft God gevraagd hem zijn zonden te vergeven en volbrengt zijn religieuze missie op het ijs. 'Ik heb het geluk van mijn geloof ontdekt.'

'Moeten we ons niet afvragen', zei Joop Atsma in zijn toespraak, 'of het geen tijd wordt aan de begeleidingsstaf van de olympische ploeg ook een geestelijke toe te voegen.' Voorlopig zal de steun van boven vooral moeten komen uit de nieuwe versie van de Sportbijbel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.