Spanje definitief bekeerd tot Formule 1

‘Een dag om nooit te vergeten, net zo’n gevoel als toen ik wereldkampioen werd.’ Fernando Alonso kwam zondag na de Grote Prijs van Spanje op het circuit van Catalonië woorden tekort om zijn gevoelens te beschrijven....

Alonso leidde de overigens saaie race van start tot finish. Alleen tijdens zijn pitstops kwam Michael Schumacher twee maal aan de leiding, maar die moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. De volgepakte, Renault-blauw gekleurde tribunes ontploften. Alonso heeft Spanje, van oudsher een land van de tweewielige motorsport, tot de Formule 1 bekeerd. Koning Juan Carlos reikte persoonlijk de beker uit aan zijn onderdaan.

De strategie van de Ferrari’s pakte deze keer niet goed uit. Evenals vorige week op de Nürburgring, gingen de rode wagens met meer brandstof van start dan de Renaults, zodat ze langer konden doorrijden. Schumacher, als derde gestart achter de beide Renaults ging twee keer zes ronden later naar de pits dan zijn naaste rivalen. Hij kwam daarmee wel Fisichella voorbij, maar Alonso bleek te snel. Fisichella werd derde, de tweede Ferrari-rijder, Felipe Massa, startte en eindigde als vierde.

De Duitser was na zijn overwinningen in de vorige twee races duidelijk teleurgesteld en misschien zelfs wel geschrokken van het tempo van de Renaults. Hij en Massa waren tijdens de trainingen sneller geweest. Dat ze in de kwalificatie langzamer waren, was volgens Schumacher het gevolg van de gekozen strategie: zwaarder vertrekken.

‘Dat werkte deze keer niet omdat we gewoon niet snel genoeg waren’, aldus Schumacher. ‘We moeten nog uitzoeken waar dat aan lag. Vorige week vond ik het jammer dat ik maar twee punten was ingelopen op Fernando, nu ben ik blij dat ik slechts twee punten op hem verloren heb. Maar het seizoen is nog lang.’ De stand na zes races met nog twaalf te gaan: 54-37 in het voordeel van Alonso.

Dat seizoen lijkt zich te ontwikkelen tot een strijd tussen Alonso en Schumacher, tussen de jonge regerend wereldkampioen en zevenvoudig ex-wereldkampioen en veteraan. De Renaults en de Ferrari’s zijn duidelijk de snelste. Waar Alonso en velen met hem dit jaar successen hadden verwacht van McLaren en Honda, kunnen die teams het tempo van de koplopers vooralsnog niet volgen.

McLaren-coureur Kimi Raïkkönen had als negende gekwalificeerd en eindigde als vijfde, 57 seconden achter Alonso. Zijn teamgenoot Juan Pablo Montoya haalde evenals vorige week het einde van de race niet. Hij spinde en kwam vast te zitten op de curbstones.

Over Raïkkönen doen overigens weer nieuwe geruchten de ronde. Al langer wordt beweerd dat hij volgend jaar naar Ferrari gaat, als Schumacher tenminste zou stoppen. Want de gigantische salarissen die beide rijders vragen, zou het Italiaanse team niet kunnen en willen betalen.

Dit weekeinde werd beweerd dat de Fin gesproken heeft met Renault-teambaas Flavio Briatore. Hij zou daar Alonso kunnen opvolgen, die in 2007 naar Mclaren vertrekt. Renault zou Raïkkönen een salaris van 134 miljoen dollar voor vier jaar hebben geboden.

Ook de resultaten van de Honda’s vallen tegen. Jenson Button en Rubens Barrichello kwalificeren vaak goed, maar vallen tijden de races terug. Ze eindigden gisteren als respectievelijk zesde en zevende, waarbij Barrichello zelfs door Alonso op een ronde achterstand werd gezet.

Voor Christijan Albers verliep het weekeinde weinig fortuinlijk. In de kwalificatie zat Sato hem in de weg, wat de Japanner op een opgestoken middelvinger van Albers kwam te staan. Tijdens de race kende de Nederlander allerlei technische problemen en uiteindelijk viel hij uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden