Seedorf een hit, net als Mickey Mouse

Wat bij Walt Disney kan, moet ook mogelijk zijn voor de spelers van het Nederlands voetbalelftal. De afbeeldingen, handtekeningen en namen van de internationals zijn de komende maanden miljoenen waard....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Nu het Nederlands elftal zich zaterdag door de 3-1 zege op België zo goed als zeker heeft geplaatst voor de eindronde van het WK in Frankrijk, zal de markt worden overspoeld met tal van producten: van kopjes en borden tot shirts en maskers van spelerskoppen. Daarnaast staan er commercials en tv-programma's op de rol. 'Alles draait om exclusiviteit', aldus woordvoerder R. Cohen van de speciaal opgerichte bv Team Holland. Hij verwacht dat in het spel van loven en bieden miljoenen guldens zullen omgaan.

Er is al een omroep die in de voorbereiding de internationals langdurig wil volgen, ook in de huiselijke sfeer. Tijdens het WK zal er vermoedelijk een amusement-achtig programma komen, met een hoofdrol voor de voetballers. Ook is het denkbaar dat een bedrijf de internationals in de aanloop naar het toernooi voor een dag 'koopt'.

Geïnteresseerde bedrijven melden zich straks bij Team Holland en krijgen daar de prijs te horen. Uiteindelijk beslissen de spelers zelf of ze iets willen. 'Ze zijn vanzelfsprekend zuinig op hun imago. Aan achterlijke zaken, zoals spullen voor op het toilet, zullen ze niet meedoen. Albert Heijn bepaalt zelf zijn acties, zo willen wij dat ook.'

De geldstroom in het voetbal groeit sterk en dat komt mede door de merchandising. In Team Holland treden de spelers als collectief op. Ze staan een bepaald percentage af aan de KNVB. Cohen is de ideeënman, W. Langenberg directeur.

Cohen, schoonvader van Ronald de Boer, raakte onder de indruk van de Amerikaanse manier van zakendoen. 'In producties van Walt Disney is de opbrengst van de merchandising vaak groter dan die van de film zelf. Als de Lion King draait, heeft ieder kind zo'n leeuw in zijn bed liggen.' Als Mickey Mouse op een milkshakebeker een hit is, waarom zou De Boer of Seedorf in het voetbalgekke Nederland dat dan niet zijn?'

Hoe gek het ook mag klinken, maar hoe Oranje op het WK zelf presteert, is voor de merchandising niet meer van belang. 'Tegen de tijd dat het WK begint, zijn de bedrijven klaar.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden