Schumacher verpulvert met nieuw elan record na record

In één doelstelling zijn Fernando Alonso en Renault na de race van zondag op het circuit van Magny Cours in Frankrijk geslaagd: het gat in punten met Michael Schumacher is nog niet kleiner geworden dan vijftien punten....

Schumacher behaalde daarmee zijn tweede achtereenvolgende overwinning en bovendien zijn achtste op Magny Cours, een record. Ook stond hij voor de 150ste keer in zijn carrière op het podium. De Duitser blijft records verpulveren en lijkt gretiger dan ooit.

Op de persconferentie na de race zei Alonso netjes blij te zijn met zijn tweede plaats, omdat hij daarmee de schade aan de stand in het wereldkampioenschap tot een minimum heeft beperkt. Tijdens de wedstrijd bleek echter zijn frustratie toen hij enkele malen met woedende gebaren om blauwe vlaggen vroeg, terwijl de in te halen achterblijver nog ruim voor hem lag en nog niet opzij hoefde.

Ook de kwalificatie was gewonnen door Ferrari. Schumacher en teammaat Felipe Massa mochten als eerste en tweede vertrekken. Alonso was derde, zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella kwam zelfs niet verder dan de zevende plaats. Hij eindigde als zesde

De Ferrari’s behielden na de start hun kopposities. Alonso probeerde nog wel in de eerste bocht Massa voorbij te komen, maar die week geen centimeter en drukte de Spanjaard bijna het gras in. Massa na afloop, grijnzend: ‘Ik wist dat hij meer te verliezen had dan ik.’

Die posities bleven lang gehandhaafd, maar uiteindelijk leverde de strategie Alonso de tweede plaats op. De Renaults stopten twee keer voor banden en benzine, de Ferrari’s drie keer. Toen Massa in ronde 53 voor de derde keer de pits in ging, kwam Alonso hem voorbij. De voorsprong van Schumacher was echter zo groot dat hij veilig zijn derde stop kon maken

Ferrari lijkt weer helemaal terug na de slechte resultaten van vorig jaar en een matig begin van dit seizoen. Er is het team veel aan gelegen Schumacher dit jaar alsnog zijn achtste wereldtitel te bezorgen. Er zou zelfs twintig miljoen euro extra aan het toch al niet geringe budget zijn toegevoegd om de wagens verder te ontwikkelen.

Maar zelfs als Schumacher blijft winnen, zal het moeilijk worden zolang Alonso in de punten blijft rijden. In het theoretische geval dat de Duitser de resterende zeven races wint, is Alonso nog steeds wereldkampioen, zo lang hij maar telkens tweede wordt.

De race verliep verder redelijk voor Toyota en McLaren. Ralf Schumacher (Toyota) werd vierde, zijn temgenoot Jarno Trulli viel uit. Raïkkönen (McLaren) legde beslag op de vijfde plaats, zijn teamgenoot Pedro de la Rosa werd verdienstelijk zevende.

Verdienstelijk, want De La Rosa was tot dit weekeinde reserverijder. Hij vervangt voor de rest van het seizoen Juan Pablo Montoya. Die werd door McLaren aan de kant gezet toen hij vorige week zei volgend jaar in de Nascar-series in de Verenigde Staten te rijden.

De BMW’s verschenen in Frankrijk met een noviteit. De wagens waren voorop voorzien van twee verticale vleugels, in de pitstraat direct omgedoopt tot ‘Twin Towers’. Dit aërodynamische nieuwtje bracht niet veel succes. Nick Heidfeld werd achtste, Jacques Villeneuve elfde.

Voor Honda, dat aan het begin van dit seizoen nog werd gezien als een kanshebber voor het wereldkampioenschap, verliep het weekeinde dramatisch. Barrichello en Button kwalificeerden als veertiende en negentiende en beiden haalden het eind van de race niet door motorpech.

Midland-coureur Christijan Albers, die werd geplaagd door ontstekingen in zijn mond, eindigde op de vijftiende en één na laatste plaats.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden