Schumacher rukt op door idiote race

Geen race, maar een farce, fucking crazy, bullshit. De teambaas van Minardi, Paul Stoddart, kwam krachttermen tekort om de vertoning op het circuit van Indianapolis in de VS te beschrijven....

Van een wedstrijd was inderdaad geen sprake, met slechts zes wagens aan de start. Bovendien stond de uitslag al vast: Ferrari zou winnen en deed dat ook. Michael Schumacher boekte zijn eerste zege van dit seizoen, teamgenoot Rubens Barrichello werd tweede en Jordan-rijder Tiago Monteiro, normaal steevast achteraan te vinden, mocht het derde trapje van het podium beklimmen.

Hij was de enige die daar nog wat vreugde tentoonspreidde. Schumacher en Barrichello lieten het boegeroep van het woedende Amerikaanse publiek met strakke gezichten over zich heen komen en wisten niet hoe snel ze het podium moesten verlaten. Schumacher had in zijn uitrijronde vanuit zijn auto al ik-kan-er toch-ook niks-aan doen-gebaren gemaakt naar de toeschouwers. Maar zijn tien punten waren binnen, waarmee hij plotseling derde staat in de strijd om de wereldtitel.

Toch viel Ferrari, en de andere twee teams die wel reden, weinig te verwijten. De krankzinnige vertoning was vooral te wijten aan bandenfabrikant Michelin, die zeven van de tien teams van rubber voorziet. Michelin bleek een verkeerde band naar de VS te hebben meegenomen, die vrijdag een angstwekkende crash van Ralf Schumacher veroorzaakte.

Het ongeluk gebeurde op precies dezelfde plaats als vorig jaar. Schumacher, toen nog rijdend voor Williams, liep daarbij gescheurde wervels op en moest de volgende zes races missen. Dit keer liep het beter af, maar toch verboden de artsen van de autosportbond FIA hem de wedstrijd te rijden.

Michelin ging naarstig op zoek naar de oorzaak van de klapband, maar kon geen bevredigende verklaring vinden. Daarop gaf de fabrikant het advies aan de teams de race niet te rijden, omdat de veiligheid niet kon worden gegarandeerd.

De zeven Michelin-teams reden nog wel een opwarmronde, omdat weigeren aan de start te verschijnen een boete van 250 duizend dollar per wagen betekent.

De gebeurtenissen versterkten de roep om één soort band voor alle wagens. De wedloop tussen Michelin en Bridgestone heeft geresulteerd in steeds snellere, maar ook zachtere en kwetsbaardere banden. De Nederlander Kees van de Grint, werkzaam voor Bridgestone, gaf tegenover SBS 6 toe dat beide bandenfabrikanten leveranciers elkaar opjagen in het steeds verder opzoeken van de grenzen.

‘Als wij de enige leverancier waren, hadden we vermoedelijk een andere band gemaakt’, zei hij donderdag, nog voordat Ralf Schumacher crashte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden