Schumacher laat zich niet zomaar afschrijven

Je moet Michael Schumacher nooit afschrijven, zoals afgelopen week in delen van de Duitse pers gebeurde. Daar verklaarden ze de kansen van de huidige wereldkampioen Formule 1 op een nieuwe titel al nihil, gezien zijn zwakke prestaties in de laatste races....

Sinds de laatste wedstrijd, Hongarije drie weken geleden, waar Schumacher ondermaats presteerde, moet er in Maranello ongelooflijk hard gewerkt zijn om de auto in topconditie te krijgen. Schumacher erkende dat door op de persconferentie na afloop zelfs de schoonmaakster te bedanken.

Met nog twee races in het verschiet kunnen zowel Schumacher als Montoya (BMW Williams) en Räikkönen (McLaren Mercedes) nog kampioen worden. Zelden is een Formule-1-seizoen zo spannend geëindigd.

Welbeschouwd duurde het verzet van Montoya niet langer dan de eerste twee bochten op het snelste circuit onder de huidige Formule-1-banen. Twee keer probeerde hij Schumacher voorbij te steken, maar hij kreeg onvoldoende ruimte. Daarna reed de Colombiaan consequent op weliswaar geringe afstand van Schumacher, maar hoe hij ook zijn best deed, aan de achtersteven van de Ferrari kon hij geen moment geraken. Aan het slot werd Montoya nog flink opgehouden door Frentzen in een Sauber (met Ferrari-motor) en dat liet het verschil ineens oplopen tot 7 seconden.

Montoya liet zich over deze onsportieve geste niet verder uit dan dat hij 'in het verkeer' tijd verloren had. Bovendien: 'Ik denk niet dat ik Michael voorbij had gekund.'

Schumacher leidde van start tot finish. Slechts bij twee strak uitgevoerde pitstops moest hij even anderen laten voorgaan die verkozen een of twee ronden langer in de baan te blijven voordat ook zij van nieuwe banden en een volle tank moesten worden voorzien.

Over zijn plannen had de wereldkampioen al in de kwalificatie geen misverstanden laten bestaan met een duidelijke 'pole position'. En dat terwijl de BMW's Williams, vooraan in de stand voor het constructeurskampioenschap, door vrijwel iedereen als favoriet waren bestempeld. Maar het Duits-Britse team kreeg een onverwacht probleem doordat Ralf Schumacher ruim een etmaal voor de start afzegde met de naweeën van een hersenschudding, opgelopen tijdens een testongeval.

De start begon met enige verwarring achterin. Justin Wilsons Jaguar raakte met een defecte eerste versnelling niet van de plek en Jos Verstappen moest zijn Minardi om het obstakel heen sturen. Maar daarachter kwam weer de veel snellere Renault van Fernando Alonso (die achteraan moest starten wegens een mislukte kwalificatie). Alonso klapte bovenop Verstappens achterwiel en vloog een flink stuk door de lucht.

Verstappens race was in feite, na de onmiddellijk volgende pitstop, over. Hij zou later uitvallen met olielekkage. Maar Alonso bleef, wonder boven wonder, rijden. Hij zou later nog een keer laagvliegen bij het missen van een chicane. De Spanjaard, jongste winnaar van een Grand Prix, eindigde zelfs nog in de punten.

De race van Alonso's teamgenoot Jarno Trulli duurde na een fraaie start slechts drie ronden. Daarna parkeerde hij zijn auto tegen de vangrail op een tamelijk ongelukkige plek die enkele ronden van gezwaaide gele vlaggen (gevaar, inhalen verboden) betekenden. Maar omdat de auto daar op korte termijn niet kon worden verwijderd besloot de wedstrijdleiding die gele vlaggen maar weer in te trekken in de hoop dat de rijders uit zichzelf enige voorzichtigheid zouden betrachten.

Sensatie was er ook even door de ploffende achterband van Cristiano da Matta bij ruim 300 kilometer per uur, maar dat leverde slechts een enorme zwieper op die keurig in de grindbak eindigde.

Het succes van Ferrari werd gecompleteerd door een derde plaats van Barrichello die titelkandidaat Räikkönen van het podium afhield na een race die qua problemen niet verder reikte dan: 'Ik had een moeilijke eerste ronde door die flitsende start van Trulli en mijn eerste set banden was de beste. Met de tweede en derde was ik minder snel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.