Schipper Tienpont met Nederlandse boot in Ocean Race 2017

In de bekendste zeilrace rond de wereld zeilt de komende editie een Nederlandse boot. Simeon Tienpont wordt de schipper van team AkzoNobel, en is daarmee de eerste officiële deelnemer voor de komende editie van de Volvo Ocean Race die in 2017 van start gaat.

Simeon Tienpont met de America's Cup. Beeld epa

Tienpont is tweevoudig winnaar van de beroemde America's Cup, de zeilrace waar honderden miljoenen dollars in omgaan. Voor Tienpont (34) is het zijn derde deelname aan de race en zijn debuut als schipper. In 2006 maakte Tienpont zijn debuut in de oceaanrace. Destijds was hij een rookie aan boord van team ABN Amro two.

'Ik ben ongelofelijk enthousiast en voel me vereerd om schipper van team AkzoNobel te zijn', zei Tienpont. Tienpont is met zijn ervaring een zeer gewild zeiler.

Tom Touber, de man die de afgelopen jaren racedirecteur van de Volvo Ocean Race was, zei in januari nog tegen de NOS: 'Er zit zo'n groot gat tussen hem en de rest van de Nederlandse zeilers.' Hij zag Tienpont als ideale schipper voor een Nederlandse boot. Touber is overigens niet de aanjager van dit project, betrokken is onder meer de bekende sportmarketeer Frank van den Wall Bake.

Tienpont hoopte voor de vorige editie van de Volvo Ocean Race al dat hij zou worden ingehuurd door een team. Dit gebeurde in eerste instantie niet. Uiteindelijk versterkte hij een jaar geleden team Vestas Wind bij hun rentree in de laatste twee etappes, nadat de boot eerder in de race op de klippen was gelopen. Hoe lang hij niet offshore had gezeild? Een jaar of drie à vier, antwoordde Tienpont destijds.

De afgelopen jaren hield Tienpont zich voornamelijk bezig met de America's Cup. Hij staat onder contract bij het Japanse SoftBank Team, waarmee hij in 2017 voor de derde keer de Cup wilde winnen, maar zeer waarschijnlijk levert hij dat contract in.

Al blijft het zeilen, de overstap van America's Cup naar Volvo Ocean Race is groot. Zeilers omschrijven het verschil tussen de bekendste zeilraces ter wereld als volgt: het eerste evenement is vergelijkbaar met Formule 1: korte etappes, snelheid, dure boten.

Maar de Volvo Ocean Race, waar -eveneens dure- boten in negen maanden de wereld overgaan, is vergelijkbaar met het beklimmen van de Mount Everest. Er zijn zeilers die niet moeten denken aan deelname aan de oceaanrace. 'Mijn vriend bijvoorbeeld', zei zeilster Carolijn Brouwer twee jaar geleden tijdens een trainingskamp voor de Volvo Ocean Race. Haar partner Darren Bundock zat op dat moment aan boord van team Oracle in de America's Cup. 'Hij wil luxe. Gewoon in een fijn bed slapen 's avonds.'

Tijdens de Volvo Ocean Race zijn nachten met minder dan drie uur slaap gebruikelijk en wisselen de omstandigheden van temperaturen van 50 graden tot een omgeving met ijsbergen. Beide evenementen hebben hun tragiek: in 2013 overleed een Britse zeiler, vier jaar eerder kwam er al een Spanjaard om het leven, allebei tijdens een training. In 2006 overleed de Nederlander Hans Horrevoets tijdens een etappe in de Volvo Ocean Race. Hij voer destijds op dezelfde boot als Tienpont.

Een jaar geleden eindigde de Nederlandse schipper Bouwe Bekking als tweede in de oceaanrace. De enige schipper die in de Volvo Ocean Race ooit twee eindzeges op rij op zijn naam schreef is de Nederlandse zeillegende Conny van Rietschoten.

Tienpont won in 2013 de trofee die naar Van Rietschoten vernoemd is, dat is de hoogste zeilprijs in Nederland. Den Haag is in 2018 voor het eerst de finishplaats van de beroemde zeilrace. De wedstrijd gaat in oktober 2017 van start in Alicante. Na een tocht van 45.000 zeemijlen, ruim 83.000 kilometer, is de finish in juni 2018 in Den Haag.

Schipper Bouwe Bekking. Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden