Schipper Tienpont: 'Er staat nu een goede ploeg voor de rest van de zeilrace'

De tweede etappe van de Volvo Ocean Race gaat bijna van start

Het begin van de Volvo Ocean Race was bepaald niet vlekkeloos voor team AkzoNobel. Maar schipper Tienpont heeft zijn bemanning versterkt.

Het begin van de tweede etappe, van Lissabon naar Kaapstad. Foto Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

De tweede, veel zwaardere etappe van de Volvo Ocean Race begint over een paar uur en het zijn 'drie nogal hectische weken geweest', zegt Simeon Tienpont (35). Niettemin voelt de schipper van team AkzoNobel 'rust in zijn lijf', laat hij zondagochtend via een beroerde telefoonverbinding weten vanuit Lissabon. 'Er staat nu een goede ploeg.'

Tienpont werd kort voor de start van de eerste etappe door zijn eigen hoofdsponsor aan de kant gezet, maar keerde na een gewonnen arbitragezaak als schipper terug. Een deel van de bemanning stapte als gevolg van het conflict op. Dus moest er versterking komen.

Een goede vriend

Chris Nicholson komt aan boord, de dertien jaar oudere zeiler die al vijf keer deelnam aan de zware zeilrace rond de wereld. Al zal hij aan de laatste editie niet graag worden herinnerd: de Australiër was schipper van het team dat in de Indische Oceaan op een eiland voer - een fout die de Nederlandse navigator Wouter Verbraak werd aangerekend.

Nadat de boot was gerepareerd, kon die nog de twee laatste etappes meevaren. Nicholson had toen in Lissabon Tienpont als bemanningslid gevraagd. Nu is het andersom. Tienpont: 'Het is iemand die een topprestatie kan brengen. Het is ook een goede vriend, die ik vertrouw.'

Daarnaast gaat er een tweede Nederlander meezeilen, nieuws waarmee hoofdsponsor AkzoNobel en co-sponsor Den Haag (Scheveningen is de finishplaats van de race), ongetwijfeld blij zijn - zo zij er niet op hebben aangestuurd. De 45-jarige Peter van Niekerk heeft twee keer eerder de Volvo Ocean Race gevaren. 'Hij is ook met ons mee geweest tijdens de voorbereiding', zegt Tienpont. 'Maar hij had natuurlijk zijn eigen agenda. Het is fantastisch dat hij nu toch mee kan. Je hebt mensen nodig die kunnen blijven pushen en die de boot continu snel kunnen laten gaan. Dit is een enorme versterking.'

Eerste etappe

De bemanningswisseling werd algemeen verwacht nadat de grondige voorbereiding van het team - AkzoNobel had zich vorig jaar als eerste voor de race ingeschreven - werd verstoord door de arbitragezaak rondom de schipper. Brad Jackson, het bemanningslid dat in de tussentijd door de Nederlandse multinational was aangewezen als nieuwe aanvoerder van het team, besloot daarop niet mee te varen, net als twee ervaren vrienden van hem. 'Ik had die mannen er graag bij gehad', zegt Tienpont, 'maar het moet van twee kanten komen.' Navigator Jules Salter, ook al een oude rot, besloot de eerste etappe over te slaan.

Tienpont, zelf debuterend schipper, was daardoor gedwongen in het Spaanse Alicante van start te gaan met een 'gehandicapt team', zoals hij het nu zelf noemt. Met een man minder aan boord en twee zeilers die niet of weinig hadden meegevaren, wist team AkzoNobel toch nog als vierde van de zeven deelnemers in Lissabon te eindigen. 'We hebben een goede start neergezet en tactisch knap gevaren. Er was ook vertrouwen om voor elkaar te gaan.'

Simeon Tienpont (R) tijdens een training voor de Volvo Ocean Race Foto afp

Wedstrijd binnen wedstrijd

De andere Nederlandse boot, Team Brunel van nestor Bouwe Bekking - dit is zijn achtste Volvo Ocean Race - finishte op plek zes. Heeft die lagere klassering Tienpont goed gedaan? 'Natuurlijk', zegt hij. 'Het is een wedstrijd binnen de wedstrijd. Dat was fijn.'

Met de versterking hoopt Tienpont voor winst te kunnen gaan in de circa drie weken vergende etappe van Lissabon naar Kaapstad (Zuid-Afrika). Die begint met een sprint naar de evenaar, verwacht hij. Mede dankzij windkracht 7 uit het noorden kunnen de boten daar al over zeven dagen zijn. Dan zal navigator Jules Salter de moeilijke beslissing moeten nemen waar het team de Doldrums oversteekt, de windstille strook rond de evenaar. 'Dan is het belangrijk een ervaren man als Jules bij je te hebben.'

Langdurige tegenwind

Voor het eerst zijn de boten niet verplicht een eiland voor de Braziliaanse kust te ronden, waardoor een oostelijker en kortere route naar Kaapstad kan worden genomen. Die brengt wel een groot risico met zich mee: de kans op langdurige tegenwind. Teams die langs de Braziliaanse kust naar het zuiden varen, kunnen dankzij het redelijk stationaire hogedrukgebied van Sint Helena de wind meer mee hebben, waardoor ze harder kunnen varen en toch als eerste kunnen finishen.

Tienpont verwacht dat ten minste één deelnemer voor de kortere route gaat. 'Iemand zal die gok nemen', voorspelt hij. 'Dat wordt spannend.'

Team Brunel wint in Lissabon

Bouwe Bekking, schipper van de Nederlandse deelnemer Team Brunel, is niet blij met zijn zesde plek in de eerste etappe. Kiel en roeren van zijn boot raakten vaak voorwerpen onder water, waardoor de bemanning geregeld de boot moest stilleggen. Bekking was ook niet tevreden met de snelheid van de boot. Maar vrijdag nam hij revanche door de havenrace in Lissabon te winnen.

Deze 'in-port races' leveren weliswaar geen punten op, maar geven wel de doorslag bij een gelijke stand aan het einde van de Volvo Ocean Race. Brunel domineerde vrijwel de hele race in de haven, al werd het op het einde spannend toen het Spaanse team Mapfre sterk kwam opzetten. In harde wind er trok een fikse bui over finishte Brunel als eerste, met slechts 8 seconden voorsprong. AkzoNobel werd vierde.