Nieuws

Red Bull presenteert ‘nieuwe’ auto van Max Verstappen en kondigt samenwerking met Ford aan

Red Bull, het Formule 1-team van tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen, presenteerde vrijdag de bolide voor het nieuwe seizoen. Niet eerder deed de Oostenrijkse renstal dat met zo’n grote show, verklaarde het team zelf. De nieuwe auto verschilt echter niet van de oude.

Robert Giebels
De nieuwe bolide van Max Verstappen werd onthuld in New York. In deze auto zal de Nederlander op jacht gaan naar zijn derde wereldtitel. Beeld AFP
De nieuwe bolide van Max Verstappen werd onthuld in New York. In deze auto zal de Nederlander op jacht gaan naar zijn derde wereldtitel.Beeld AFP

De presentatie in New York ging dan ook vooral om iets anders dan dat de opvolger van de RB18 de RB19 heet. Red Bull maakte bekend dat het vanaf het seizoen 2026 gebruik gaat maken van motoren van de Amerikaanse autofabrikant Ford.

Het Formule 1-seizoen dat over drie jaar begint, vormt een keerpunt. De motor van een Formule 1-auto moet simpeler worden, volledig op duurzame brandstof draaien en voor een groter deel dan nu elektrisch zijn. Ford en Red Bull, dat tot die tijd Honda-motoren gebruikt, bundelen tot minstens 2030 de krachten.

Motoren van Ford waren tussen 1963 en 2004 een vaste waarde in de Formule 1. Tussen 1967 en 1985 wonnen racewagens met een Ford-motor 155 van de 262 races en negen constructeurstitels. In 1994 behaalde Michael Schumacher zijn eerste van zeven wereldtitels met een Benetton-Ford.

Duurzaamheidsambities

Ford-baas Jim Farley noemde de terugkeer een ‘groot moment voor onze 200 duizend werknemers’. Hij zei vooral te zijn ingestapt omdat hij vertrouwen heeft in de duurzaamheidsambities van de organisatie achter de hoogste klasse van de autosport.

Volgens de teambaas van Red Bull, Christian Horner, was de ‘logische’ samenwerking in minder dan geen tijd beklonken. Ook het tweede team van Red Bull, AlphaTauri, waarvoor de Nederlander Nyck de Vries uitkomt, gaat vanaf 2026 met Ford-motoren rijden. ‘Dat lijkt ver weg’, zei Horner, ‘maar in de wereld van motoren is 2026 morgen.’

Horner en Farley deden hun aankondiging nadat de RB19 was onthuld. Dat die niet te onderscheiden is van de RB18 van het seizoen 2022, vond Horner volkomen logisch. ‘Dat was onze meest succesvolle auto ooit: we wonnen er zeventien van de 22 races mee’, vertelde de Brit in de VS, waar komend seizoen drie races op het programma staan.

Revolutie

‘De RB18 zag er cool uit’, zei Verstappen over het onveranderde mat-blauwe uiterlijk van zijn auto, ‘en we hadden er veel succes mee, dus waarom zou je dat veranderen.’ Grote technische wijzigingen liet de vrijdag onthulde auto evenmin zien. Dat hoeft ook niemand te verbazen, legde Horner uit, want de revolutie was vorig jaar.

Het seizoen 2022 kende immers een enorme regelwijziging die de Formule 1 iets eerlijker moest maken. Red Bull wist de noodzakelijke drastische wijzigingen, na een moeizame seizoensstart, het best te implementeren. Verstappen en zijn Mexicaanse teamgenoot toen en nu, Sergio Perez, werden eerste en derde in het kampioenschap en Red Bull won de constructeurstitel.

De regelveranderingen vallen dit jaar volgens Horner in de categorie ‘subtiel’. ‘Er zijn wat veranderingen mogelijk in de aerodynamica en de banden zijn iets anders.’ Verder komt het er volgens hem op aan zoveel mogelijk lessen te trekken uit het succes van de RB18. Voor welke verbeteringen zorgt dat? ‘Ik kan niet op de details ingaan’, verklaarde Verstappen.

Ondanks de grootste presentatie ooit, zal waarschijnlijk pas eind februari te zien zijn hoe de RB19 er echt uitziet. Dan strijken alle Formule 1-teams neer in Bahrein. ‘We hebben daar maar drie dagen om te testen’, klaagde Horner. Hij voorspelde dat de concurrentie beter en groter zal zijn. ‘We zijn immers van jager naar prooi gegaan.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden