Racerij moet terug naar oude techniek

De autoracerij in de Formule 1 moet terug van hypertechnologische snufjes tot meer aardse, klassieke techniek. Maar de constructeurs willen de nieuwe regels niet zo snel invoeren als de internationale autofederatie (FIA) vorige week nog in de zin had....

Anders dan de FIA wilde, blijft radio-contact tussen rijder en pits dit hele seizoen nog bestaan. Na beschadiging tijdens de training of bij een herstart, nadat de race officieel binnen twee ronden is gestopt, mag een reserve-auto worden gebruikt. Ook dat wilde de FIA oorspronkelijk verbieden.

Vanaf de Britse Grand Prix (22 juli) worden launch control (het automatisch voorkomen van doordraaiende wielen bij de start) en traction control verboden, evenals volautomatische versnellingsbakken. Aan dat laatste kleeft overigens nog een maar: alle teams moeten eerst voorzien zijn van handbediende koppelingen, voordat de regel ingaat.

De FIA wilde ook meteen de telemetrie tussen wagen en pits verbieden (waarmee men auto's zelfs onder het rijden op afstand nieuw kan afstellen), maar ook daar is flink op geamendeerd. De telemetrie van pit-naar-auto verdwijnt meteen, maar het doorzenden van computergegevens van auto naar pit mag het hele seizoen 2003 blijven.

Na de training verdwijnt elke auto in een gesloten afdeling (het zogenoemde 'parc fermé') waarin niet, of slechts onder strikt toezicht, gesleuteld mag worden. Pas vlak voor de start van een race zullen alle wagens tegelijk worden vrijgegeven. Later zullen ook restricties volgen op het aantal motoren dat per raceweekeinde gebruikt mag worden.

De FIA wil dat motoren uiteindelijk minstens zes races meegaan, maar Renaultdirecteur Fauré heeft daar al groot bezwaar tegen aangetekend. Hij wenst voor de Formule 1 'geen tractormotoren' te maken.

De nieuwe regels zijn vooral gemaakt om de kosten te drukken, zodat ook kleinere teams bestaansrecht houden. .

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.