Racen in Spyker voorbij voor Albers

Op zijn persoonlijke website kondigt Christijan Albers de GP van Europa nog aan als de volgende race waarin hij zijn Spyker F8-VII over de baan zal sturen....

Albers is op non-actief gesteld door het management van het Spyker-team, zoals dat in juristenjargon wordt genoemd. Feitelijk betekent het niets meer dan dat het salaris van de coureur wordt doorbetaald tot zijn contract is ontbonden.

Racen zal Albers de resterende acht wedstrijden van dit seizoen niet meer in de Formule 1. Zijn geplande demonstraties bij de DTM op Zandvoort en bij Bavaria City Racing zijn afgelast. De 57 ronden op Silverstone, zondag, markeren waarschijnlijk zelfs het einde van zijn carrière in de zwaarste autosportklasse, waarvan hij drie jaar deel heeft uitgemaakt.

De coureur beweert nog een toekomst voor zich te hebben in de Formule 1, al is het maar omdat er volgens hem ‘heel veel teams’ zijn die allemaal hun rijders nodig hebben. De werkelijkheid laat minder ruimte voor positivisme, zal ook Albers beseffen.

Er geldt een ijzeren wet voor coureurs: zoals aan de top blijven zwaarder wordt geacht dan de top te bereiken, is het nog moeilijker voor de tweede keer de sleutel te bemachtigen die toegang geeft tot het miljardencircus van Bernie Ecclestone.

Teams zitten niet te wachten op een coureur die dit seizoen de concurrentie verloor van een debuterende teamgenoot (Adrian Sutil) en die op Magny-Cours de schlemiel werd, door na een pitstop weg te rijden voordat de brandstofslang was losgekoppeld.

Bij de seizoensopening in Melbourne maakte Albers met een stupide fout ook al een voortijdig einde aan zijn race. Hij trok toen in een bocht het draadje los van de radioverbinding in zijn helm.

Het zijn blunders die een aanstaande kampioen als Lewis Hamilton waren vergeven, zou die ze hebben begaan. Een coureur die in drie jaar tot vier punten kwam – behaald bij de bizarre GP van Amerika in 2005, waar alleen de zes wagens met Bridgestone-banden startten –, balanceert op een veel dunner koord.

In vijf van de negen races dit seizoen haalde Albers de finish niet. Hij zal de cijfers niet met plezier overleggen, als hij zich bij een ander raceteam probeert in te kopen, wetende dat een verkreukeld imago hem achtervolgt.

Zijn voormalige teambaas bij Minardi, Paul Stoddart, oordeelde vorige week in vlijmscherpe bewoordingen over hem. Niet alleen is Albers ‘niet de held geworden die men wenste’. Ook bleek het promoten van de rijder ‘marketing zonder succes’, aldus Stoddart in het Algemeen Dagblad.

Albers zegt zwart op wit te hebben staan dat het einde van zijn Formule 1-carrière, hem zondag medegedeeld door teambaas Colin Kolles, niets met zijn prestaties heeft te maken. Maar op een persconferentie gaf hij toe ‘te begrijpen’ dat er vraagtekens werden gezet bij de gevolgen van zijn mislukte seizoen.

Het zei meer dan de officiële verklaring van Michiel Mol. De eigenaar van de Spykerstal verklaarde slechts dat hij de coureur diens stoeltje wel moest ontnemen, toen een van Albers’ sponsors in gebreken bleef bij zijn betalingen aan het team.

Vermoedelijk is het Chinese vastgoedbedrijf Mingya CN – waarin de Nederlandse zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen een belang zou hebben – ongeveer drie miljoen euro schuldig aan Mol. Die is zelf een van de geldschieters in de CA BV, waarin ondernemers hun investeringen in Albers hebben samengebracht.

De sponsors willen afdwingen dat Albers terugkeert in de auto, omdat ze vooral vanwege hem hebben geïnvesteerd in Spyker. Die juridische strijd zal voorbijgaan aan de coureur, die binnen twee weken zal worden geconfronteerd met de naam van zijn opvolger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden