NieuwsCircuit Zandvoort

Race in Zandvoort op losse schroeven, Formule 1-seizoen steeds troebeler

De GP in Zandvoort staat op losse schroeven, er zijn inmiddels 4 van de 21 races geschrapt en de eerste Grand Prix wordt mogelijk pas over ruim twee maanden verreden. Met elke nieuwe coronabesmetting wordt het Formule 1-seizoen troebeler. Ondertussen zoekt de raceklasse naarstig naar oplossingen om het jaar nog te redden.

Het Circuit Zandvoort.  Beeld EPA
Het Circuit Zandvoort.Beeld EPA

Er waren weken bedenktijd en zelfs een coronageval in de paddock voor nodig om de Formule 1 te doen besluiten een streep te zetten door de eerste race van het seizoen in Australië. Maar met het besef dat de coronapandemie de wereld nog wel een tijdje zal bezighouden, trad de sport vrijdag aanzienlijk daadkrachtiger op. Binnen 24 uur na de annulering van de GP in Melbourne werden ook de races in Bahrein en Vietnam uitgesteld, zo kondigde de Formule 1 aan in een gezamenlijk persbericht met autosportfederatie FIA.

Vanwege de eerdere afgelasting van de race in China is op papier de Nederlandse GP in Zandvoort nu de seizoensopener, op 3 mei. Het is alleen zeer de vraag of Max Verstappen daadwerkelijk zijn eerste meters van het jaar zal rijden in de Noord-Hollandse badplaats. De Formule 1 schreef in het bericht over het uitstel van de races in Bahrein en Vietnam dat het verwacht ‘eind mei’ het kampioenschap in Europa te beginnen.

Dat zou betekenen dat de koningsklasse al een kruis heeft gezet door de races in Zandvoort en Barcelona (10 mei), aangezien enkel de GP van Monaco eind mei op de kalender staat. De persvoorlichter van de Nederlandse Grand Prix zegt ‘op basis van de berichtgeving’ in overleg te zijn gegaan met de Formule 1 over mogelijke gevolgen voor de race. ‘Deze zijn nog niet volledig bekend, maar bij mogelijk uitstel blijven alle tickets geldig.’

Formule 1-baas Chase Carey benadrukt dat het besluit om de seizoenstart uit te stellen tot eind mei vooral is genomen met oog op de gezondheid van fans, coureurs en teamleden. ‘De situatie rond het virus verandert elke dag en is zeer moeilijk te voorspellen. We nemen daarom de tijd om de situatie te beoordelen en zo de juiste beslissingen te kunnen nemen’, zegt hij.

Valse start wegspoelen

Mocht de coronacrisis rond eind mei zijn beteugeld, dan zou het vanuit het oogpunt van de Formule 1 geen onlogische gedachte zijn het seizoen te starten in Monaco. De Formule 1 liep in Australië flinke imagoschade op. Wereldkampioen Lewis Hamilton vond het ‘schokkend’ dat een megasport tijdens een mondiale crisis was afgereisd naar Melbourne.

Kort daarna testte een teamlid van McLaren positief op corona. Er was daarna geen eensgezindheid onder de teams over het lot van de race. Max Verstappens team Red Bull was bijvoorbeeld bereid aan het weekend te beginnen, terwijl Mercedes de Formule 1 in een brief vroeg om afgelasting. Het definitieve bericht over de annulering van de race kwam twee uur voor de eerste vrije trainingen, toen fans al voor de poort stonden te wachten.

In Monaco kan de sport alle ellende van die valste start wegspoelen. De race in het prinsdom, sinds 1950 op de kalender, staat te boek als het kroonjuweel van de sport. Daarnaast viert de Formule 1 dit seizoen de 70ste verjaardag.

Aan de andere kant: vanwege de iconische status is Monaco het enige circuit dat geen euro over hoeft te maken naar de Formule 1 voor de race. En juist die ‘fees’ van circuits - per baan gemiddeld zo’n 20 miljoen euro per jaar - vormen de belangrijkste inkomstenbron van de Formule 1.

Om die reden zal F1-baas Carey er alles aan doen om voor de geschrapte races nog een plek te vinden op de kalender. Britse autosportwebsites schrijven volop over de mogelijkheden. Zo kan de traditionele zomerstop in augustus worden opgeofferd om geschrapte Europese races zoals eventueel Zandvoort in te halen. Of de laatste GP in Abu Dhabi wordt naar achteren geschoven, zodat er later in het jaar nog wat ruimte ontstaat.

Alleen Australië lijkt definitief van de baan. Melbourne is net weken ontregeld geweest voor de race in het hart van de stad. Het stadsbestuur zal dat niet nog een keer willen.

Wel zal de Formule 1 nog stevig moeten onderhandelen met de circuits over nieuwe data. Tegelijk zal het logistieke plan van de sport, dat qua complexiteit geregeld wordt vergeleken met een militaire operatie, opnieuw tegen het licht gehouden worden. Net als de regels van de sport, in wat nu al een uniek Formule 1-seizoen is. Mogen de teams de komende tijd bijvoorbeeld aan hun auto’s blijven werken?

Er wordt de komende maanden weliswaar niet geracet. Maar op de hoofdkantoren van de Formule 1 en racefederatie FIA in Londen en Parijs zal het drukker zijn dan ooit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden