Pubers tussen de grote mannen in de leerschool van het asfalt

Jasper Iwema (17) stelt teleur met 32ste plaats, maar hoopt op MotoGP, Roy Pouw (15) is Rookie of the Year....

Van onze verslaggever John Volkers

ASSEN Ooit waren motorcoureurs mannen, de adolescentie ver voorbij. Een enkeling kon het spelletje niet laten en reed op hoge leeftijd nog rond in de kleinste inhoudsklasse. Cees van Dongen en Theo Timmer waren veteranen die na hun 40ste nog werden aangetroffen op hun 80cc- en 125cc-machines. Dat had, op een bepaalde manier, iets treurigs over zich.

Maar die tijden zijn voorbij. De wereldmotorsportbond (FIM) beschouwt de 125cc nu als een opstapklasse en heeft de leeftijdsgrens teruggebracht naar 25 jaar. De grens voor aanmelding ligt op 15 jaar. Voor de leerlingenklasse, de zogenoemde Red Bull Rookies Cup, mag je als 12-jarige zelfs de internationale circuits op.

In het rennerskwartier van de Grote Prijzen struikel je tegenwoordig over de jongens met de dons op de kaak en nog wat vochtig achter de oren. Ventjes van wie je denkt: moet jij niet op school zitten? Mannetjes, op schoot genomen door de pitpoezen, in hun nieuwe rol van babysit.

Puber tussen de grote mannen, zo werd deze week Roy Pouw aangekondigd. Hij was de jongste Nederlandse debutant uit de TT-geschiedenis. Pouw werd drie weken geleden 15. Anders had de dreumes uit Kerkenveld, 1 meter 62 en 54 kilo zonder motorpak, niet eens mogen meerijden in de WK-race.

Pouw is zo’n joch dat van zijn pa een kleine motor krijgt, een elektrische trike. Daarmee belandde hij als tweejarige op de kop in de bosjes van de ouderlijke achtertuin. Vader Joop, de stalbaas in het Cool Rental racingteam dat per jaar over een budget van anderhalve ton beschikt, kan er nog steeds om lachen.

Sinds zijn 10de rijdt kleine Roy in competitie op motoren rond. Eerst waren het de pocketbikes, de minimachientjes, die zelfs een eigen Europees kampioenschap kennen. Daarna de Junior Cup en nu, naast de nationale wedstrijden, het Duitse kampioenschap, het IDM. Roy Pouw werd verkozen tot Rookie of the Year in 2006.

School moet er bijna wel bij inschieten bij zoveel aandacht voor de motorsport. Zijn kompaan uit de omgeving van Assen, Jasper Iwema, diende onlangs tussen de trainingen voor de NK-races door nog even een examen havo te doen. Hij zakte.

Pouw, vmbo-scholier, geeft meer om de leerschool van het asfalt. Hij heeft al van alles gebroken en geldt als taai. Pa Joop: ‘Hij moest vijf weken in het gips voor een gebroken voet, maar na vijf dagen reed hij weer een race. Hij werd zevende.’

Doorzettingsvermogen is alles, zeker in het ritme waarmee Pouw tegen het asfalt gaat. Op de natte vrijdag van Assen tuimelde hij nog even van zijn machine. Hij is er kordaat onder: ‘Hoe vaker je valt, hoe minder je het merkt.’

Alleen highsiders, ongelukken waarbij de rijder over de machine heen vliegt, hakken erin. ‘Ik heb er drie gehad.’ Hij laat het litteken op zijn elleboog zien. ‘Daar schrik je wel effe van.’

Mentaal moet zo’n jonge coureur sterk zijn. Iwema, 17, zat er zaterdag, na zijn 32ste plaats in de 125cc, verslagen bij in het hoekje van de werkplaats. Voor de camera van de regionale televisiezender veegde hij de tranen weg. ‘Zo slecht heb ik nooit gereden. Ik was te gestresst. Mijn rondetijden leken nergens op. Zo krijg ik volgend jaar echt geen wild-card voor de TT.’

Iwema uit Hooghalen geldt als een vlieggewicht. Hij weeg 45 kilo en geldt als een belofte voor de toekomst. Hij zegt te dromen van een carrière in de wegrace. ‘Ik wil hogerop.’ Zijn ultieme wens: de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport.

Een paar caravans verderop ziet de wereld er minstens zo treurig uit bij Patrick van de Waarsenburg. Hij komt uit de motorstad zelve, Assen. Hij heeft in het Drents kampioenschap van deze zaterdagochtend verloren van Pouw, die hem in ronde 6 ‘zoek’ reed. Hij komt na 21 ronden met elf seconden achterstand binnen en is niet te genieten.

Van de Waarsenburg, die tegen oud-coureur Jaap Geerts opa moet zeggen, heeft duidelijk last van de druk. Vrienden komen hem vertellen dat ze in de TT-nacht maar twee uur hebben geslapen. Hij gaat zelf ook maar een potje chillen op de zaterdagavond. Of hij lang blijft racen, is de vraag.

Van de Waarsenburg is een wat slungelige jongeman, met zijn 1.80 meter veel te lang voor de kleine 125cc-machines. Zo denkt bondscoach Hennie Lentink er ook over. Hij zegt dat de 125cc een klasse voor tuinkabouters is, waar Nederlandse jongens niets in hebben te zoeken. ‘Slechts geschikt voor Zuid-Europese jongens.’

Renstaleigenaar Arie Molenaar, de man achter voormalig TT-winnaar Hans Spaan, wil de moed nog niet opgeven. Hij openbaart enkele uren voor de TT een plan om twee Nederlandse junioren in het Spaanse kampioenschap te laten uitkomen. Oudgediende Jurgen van den Goorbergh wordt deeltijdcoach.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden