Proost kerel. En wie is die ploeg in het oranje?

Er níet zijn, is ondenkbaar. Niet alleen om mee te maken hoe de kreeften door de gang van deAmsterdam Arena lopen en de champagne van de muren druipt....

Fans Only, heet de campagne van de Nederlandse regering (kosten twee miljoen gulden). Maar Relaties Only zou een betere zijn. Meer dan de helft van het publiek van de wedstrijd Nederland-Tsjechië is als relatie van een bedrijf in het stadion.

'Het is rotary met voetbal als middelpunt', zegt skybox-eigenaar C. Vink.

Het zijn de mannen van JVC (600 kaarten), Nike (404), Adecco (250), Nationale Nederlanden (225), Eurocard (200), PSINet (135) en Conexxion (132) die zondag tijdens de eerste wedstrijd van Nederland visitekaartjes gaan uitwisselen.

Maar wie nodigen deze bedrijven uit? Want dat is nog een heel gedoe. Wordt het de sales-jongen die 'a hell of a sales-job' heeft geleverd of toch die héle goede relatie van de financieel-directeur? En toch ook maar weer hoge ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat?

Om de kaartdistributie te organiseren, zijn in veel bedrijven mensen vrijgemaakt. Ze moeten namen en exacte gegevens vergaren en die tijdig doorgeven aan de organisatie. Want het zal je toch gebeuren dat die miljoenenrelatie aan de poorten van de Arena wordt teruggestuurd naar zijn kamer in het vijfsterrenhotel. Een nachtmerrie. Hou op!

Maar wie nodigen ze uit voor Nederland-Tsjechië? Nashuatec, bijvoorbeeld, heeft 116 kaarten en daar gaan er 23 van naar 'niet zomaar klanten'. Daarbij moeten we ook denken aan 'showbizzers als Albert Verlinde' of 'de goede bekende van de raad van bestuur, Neelie Peper-Kroes'.

Ook vergeet het Bossche kopieerbedrijf de lokale politiek niet. De gemeentesecretaris mag mee, net als hoge communicatie- en welzijnsambtenaren. Als speciale gasten zijn daar oud-international Willy van de Kerkhof en Studio Sport-analist Hans Kraay sr uitgenodigd om uit te leggen hoe het spel wordt gespeeld.

Absolute nummer eén op de ranglijst is Euro 2000-sponsor JVC: 600 kaarten. Daarvan mogen vijftig relaties uit wat de buitencategorie heet, een heel speciaal programma ondergaan. Denk daarbij aan een tocht met een rondvaartboot (met erkende grimeurs aan boord voor de Oranje-blos) en een bezoek aan het Olympisch Stadion.

Een andere Studio-Sport-schnabbelaar, Jack van Gelder, geeft een voorbeschouwing en Hans Versnel ('Mister Oranje') brengt de sfeer erin.

Politici zijn ook zeer gewilde relaties. Al zegt GroenLinks bij voorbaat 'nee' op alle verzoeken en is er alleen binnen het CDA overleg geweest over hoe om te gaan met deze gunsten.

PvdA-sportwoordvoerder B. Middel voelt zich 'een half ticketbureau', omdat iedereen binnen de PvdA vermoedt dat hij wordt bedolven onder de aanbiedingen.

In ieder geval gaan de politieke sportwoordvoerders, zoals J. Rijpstra (VVD), met de gemeente Amsterdam mee naar de wedstrijd; is het KPN gelukt om M. van Zuijlen (PvdA) voor de neus van de NOS weg te kapen; weet H. Voûte (VVD) dat ze eerdaags een uitje met NUON heeft, en gaat H. Hillen (CDA) met computerfirma Ordina naar. . . - naar wat eigenlijk?

'Abchazië tegen Koerdistan 3 of zoiets', zegt hij. 'Ik weet het echt niet. Ik hou helemaal niet van voetbal, ik ga liever naar hockey.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden