Promotie had niet op beter moment kunnen gebeuren

Eind vorige week wiste wethouder Koen Schuiling van Economische Zaken zich nog figuurlijk het zweet van het voorhoofd bij het vooruitzicht van promotie van FC Groningen....

Een plaatselijke krant had oranje petjes uitgedeeld. In diezelfde krant had een reclame-expert de uitspraak gedaan dat promotie van de FC het gevoel van eigenwaarde van alle Groningers enorm zal opkrikken. 'Groningers relativeren veel, hun eigendunk is laag. Daaarom kunnen ze die extra boost van een promotie wel gebruiken.'

Na twee jaar Eerste divisie is FC Groningen terug waar het hoort en kan de omvangrijke supportersschare weer dromen van het heroveren van de titel 'Trots van het Noorden' op S.C. Heerenveen.

Met de bouw van de Euroborg, die met ingang van het seizoen 2003/2004 de traditionele thuishaven Het Oosterpark vervangt, breken er voor de FC betere tijden aan. Die kostbare Euroborg, geesteskind van de Limburgse architect Wiel Arets, is overigens nog geen zekerheid. Vandaar dat de promotie van FC Groningen naar de eredivisie niet op een beter moment had kunnen gebeuren.

'Dit is 1-0 voor het stadion', aldus wethouder Willem Smink van Ruimtelijke Ordening. Medio juni vertrekt hij met een groot aantal aannemers en potentiële sponsors van de FC naar de Biënnale in Venetië. De Euroborg en Arets' concept van een stadion, geïntegreerd in een complex van winkels, kantoren, woningen, hotel en amusementsvoorzieningen, zijn uitverkoren om daar één van slechts een vijftal presentaties uit de hele wereld te verzorgen.

Jaap van der Linde, voorzitter van de club en scheidend burgemeester van Hoogezand-Sappemeer, stelt zich bescheiden op: 'We kunnen best wat doen, maar geen gekke dingen'. Hij weet dat FC Groningen het met een budget van twaalf miljoen gulden nog heel moeilijk krijgt in de hoogste regionen van het betaalde voetbal.

Bij die twaalf miljoen is inbegrepen een bedrag van twee miljoen waarvoor de gemeente en de vier hoofdaannemers van het nieuw te bouwen Europark zich jaarlijks garant stellen. Tot FC Groningen in het stadion aan de Piazza Europa, met een capaciteit van dertigduizend toeschouwers, zelf de broek moet kunnen ophouden. In de tussentijd wordt gehoopt op meer steun uit het noordelijk bedrijfsleven. De club wil vooral de tachtig sponsors terug die zich twee jaar geleden bij S.C. Heerenveen aanmeldden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden