De beroemde Tempelberg in het oude gedeelte van Jeruzalem, met de Al Aqsa-moskee.
De beroemde Tempelberg in het oude gedeelte van Jeruzalem, met de Al Aqsa-moskee. © EPA

Proloog in Oude Stad van Jeruzalem wordt volgende pronkstuk Giro

Een proloog in de Oude Stad van Jeruzalem moet het volgende pronkstuk worden van de organisatie van de Ronde van Italië. Het doorgaans goed ingevoerde Cyclingnews meldde maandagochtend dat de eerste drie etappes van de rittenkoers volgend jaar op Israëlisch en Palestijns grondgebied worden verreden.

Het bezoek van de Giro-organisatie moet als eerbetoon worden gezien aan de zeventigste verjaardag van de staat Israël en symbool staan voor de vrede. Volgens Ludo van Klooster, sportjournalist in Italië en auteur van diverse boeken over de Giro, heeft de organisatie maar één motivatie om Israël aan te doen: geld. 'Het is een nieuwe tendens om de koers in het buitenland van start te laten gaan. Dat genereert meer aandacht, aanzien en tv-inkomsten.' Het gaat volgens hem om enkele miljoenen.

'Groter, en een stuk gekker'

Het draait tegenwoordig om het bereiken van zo veel mogelijk mensen

Ludo van Klooster, sportjournalist in Italië

Van Klooster moet denken aan de Giro-start in Athene, in 1996. Het was precies honderd jaar geleden dat de moderne Olympische Spelen werden gehouden. Ook toen stonden drie etappes in Griekenland ingeroosterd.  'Alleen wielerkenners kunnen zich de start in Athene nog herinneren; het grote publiek is dat allang vergeten. Het draait tegenwoordig om het bereiken van zo veel mogelijk mensen. Het moet groter, en een stuk gekker ook.'

De organisatie grijpt vaker historische gebeurtenissen aan om aandacht te generen. De start in Groningen, in 2002, stond in het teken van de invoering van de euro, in een verenigd Europa. 'Maar een start in Jeruzalem ontstijgt dit', aldus Van Klooster.

Komt Nibali?

De Israel Cycling Academy doet al jaren verwoede pogingen om de aftrap van de Giro naar het land te verkrijgen. De overheid is geheel verantwoordelijk voor de veiligheidszaken. Het wordt daarmee de grootste veiligheidsoperatie in de historie van het land, groter dan de begrafenis van premier Yitzhak Rabin (1995) en het bezoek van paus Franciscus (2014). Iedere meter van het uitgestrekte parcours - van Jeruzalem naar Tel Aviv - moet beveiligd worden.

Maar wat doet Bahrain-Merida, de wielerploeg van de Italiaanse publiekslieveling Vincenzo Nibali? De ploeg wordt gesponsord door de Bahreinse overheid, en die erkent Israël niet als staat. 'Het is spannend om het in Israël te organiseren, want de Bahrein-formatie is met Nibali onmisbaar voor de Giro. Aan de andere kant: juist die ploeg draait om geld. Ze zullen zich niet terugtrekken want daar heeft de Giro te veel uitstraling voor.'

In een eerdere versie van dit artikel stond dat de eerste drie etappes van de Giro volgend jaar op Israëlisch grondgebied worden verreden. Dat klopt niet, zij worden op Israëlisch en Palestijns (proloog) gebied verreden.