Prins Bernhard jr. en zijn droom van brullende F1-motoren

Wat moet een prins van Oranje met een racebaan? Heel veel. Maar het liefst organiseert de prins Bernhard te Zandvoort eens de GP van Nederland.

Prins Bernhard junior, neef van Koning Willem-Alexander. Beeld anp

Hij is dé zakenman van de koninklijke familie en fervent autosportliefhebber. Twee maanden geleden kwamen die passies van prins Bernhard, neef van koning Willem-Alexander, bij elkaar. Hij kocht met een compagnon het racecircuit van Zandvoort. Bedragen zijn niet genoemd, maar het duo zou zeker 10 miljoen euro op tafel hebben gelegd.

Woensdag sprak Bernhard jr. voor het eerst over zijn plannen tijdens een bijeenkomst over een evenement rond Formule 1-coureur Max Verstappen. Het circuit is in het eerste weekeinde van juni gereserveerd voor deze zogeheten Familie Racedagen. Alleen de zaterdag moet al 100 duizend mensen naar het circuit lokken, als het weer meezit. Het zijn precies de evenementen die Bernhard graag ziet op zijn asfalt.

Als ondernemer maakte Bernhard begin jaren negentig naam toen hij als Groningse student een koeriersdienst oprichtte die dankbaar gebruikmaakte van de net geïntroduceerde ov-kaart voor studenten; zij konden zo goedkoop pakketjes bezorgen. Daarna verdiende hij zijn geld als ict-ondernemer.

En dan nu Zandvoort. Het is volgens hem 'meer dan alleen een circuit', vanwege de unieke ligging. 'We hebben hier zestig hectare in de duinen en het centrum van Amsterdam ligt op 30 kilometer. Dat biedt allerlei mogelijkheden. We willen auto- en autosportevenementen organiseren, in de breedste zin van het woord.'

De timing van de aankoop van het circuit is ideaal. Na een winterslaap, laait het racevirus in Nederland weer op dankzij het succesvolle debuutjaar van Max Verstappen in de Formule 1. De 18-jarige coureur is 'geweldig voor Nederland en de autosport in het algemeen', zegt Bernhard. Het zal hem helpen bezoekers te trekken.

Wel is zijn broer, prins Maurits, al jaren ambassadeur van het elektrisch rijden. Of het bezit van een racecircuit, een terrein waar de benzinegeur in de neusgaten kruipt en uitlaten overuren maken, niet vloekt bij het milieubewuste werk van zijn broer?

Nee, meent Bernhard. Als voorbeeld noemt hij de F1. 'Daarin wordt volop geëxperimenteerd met hybridetechnologie. Veel innovaties komen uit het racen. Ik haal daarom ook graag de Formule E (elektrische race auto's, red.) naar Zandvoort.'

Het neemt niet weg dat de gloriedagen van het circuit in Zandvoort in het verleden liggen. Tussen 1952 en 1985 werden er dertig Formule 1-races gereden. Zonder de raceklasse kreeg de tijd snel vat op het circuit. Eind vorig jaar kondigde de gemeente aan te onderzoeken of een terugkeer van de F 1 haalbaar is.

Bernhard, in zijn vrije tijd racecoureur, droomt van een terugkeer van de Formule 1. Het is alleen niet zijn belangrijkste doel. 'Jan Lammers verwoordde het ooit goed: het is als de Spelen naar Nederland halen', zegt hij. 'Zoiets moet je met veel partijen. En je moet de Formule 1 overtuigen.'

Dat laatste lijkt een onneembare horde. F1-baas Bernie Ecclestone heeft een waslijst aan eisen en neemt alleen met veel geld en het allerbeste genoegen. Kortom: het verouderde circuit zou compleet op de schop moeten, wil het ook maar een beetje op de radar van Ecclestone komen. 'Maar het zou waanzinnig mooi zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden