Pover spel en heel veel geld

DE BAL rolt weer en de televisie is erbij. In Nederland en Engeland zetten de kampioen en de bekerhouder - traditioneel in een erewedstrijd - de toon voor het nieuwe seizoen, in Duitsland en België ontbrandt dit weekeinde het vuur van de competitie....

Poul Annema

Er is veel waarop het Duitse voetbal trots kan zijn, maar de grootste sportieve wapenfeiten liggen in het verleden. Zelden beleefde het nationale elftal een afgang als bij het laatste EK en desalniettemin groeien in de Bundesliga de bomen tot in de hemel. Nooit leverde het televisie-contract meer op dan dit seizoen (bijna 900 miljoen gulden), nooit kwam er zoveel geld binnen uit de shirtreclame (140 miljoen gulden) en nooit werden er zoveel seizoenkaarten verkocht als voor deze editie.

Harde zakenlieden met een ruime hang naar romantiek, zoals Uli Hoeness, de manager van landskampioen Bayern München, schrijven het nieuwe commerciële succes van de Bundesliga toe aan Euro 2000. 'Dat de finale in Duitsland door bijna 20 miljoen mensen is bekeken, terwijl het Duitse nationale elftal niet van de partij was, zegt veel over de amusementswaarde van het hedendaagse topvoetbal', concludeerde hij achterover leunend én zijn financiële zegeningen tellend.

Hoewel dat op den lange duur best eens anders zou kunnen uitpakken, speelt het schrijnend kwaliteitsprobleem het Duitse voetbal in financieel opzicht allerminst parten. Voor de nieuwe televisie-partner (Leo Kirch) van het Duitse voetbal is het vooral belangrijk dat hij veel voetbal op het scherm kan brengen. De kwaliteit is hem voorlopig een rotzorg. Hij heeft het voetbal nodig om de populariteit van zijn betaalzenders te vergroten, het voetbal laat zich daarvoor vorstelijk betalen.

Veel voetbal heeft hij, bijna alles wat de Bundesliga heeft te bieden. Voor de rechten van de komende vier jaar legde Leo Kirch het onwaarschijnlijke bedrag van 3,9 miljard gulden op tafel.

Met de komst van Kirch - die overigens ook de rechten bezit van het WK voetbal in 2002 en 2006 - luidt het Duitse voetbal een nieuw tijdperk in. Rechtstreeks competitievoetbal is vrijwel volledig verbannen naar Kirch's betaalzender Première. Met de meest geavanceerde technieken zullen alle op vrijdag, zaterdag en zondag geplande Bundesliga-wedstrijden rechtstreeks op het scherm verschijnen. De kijker betaalt daarvoor ruim dertien gulden per duel, dertig gulden per wedstrijddag òf bijna 400 gulden voor het hele seizoen.

Kirch zal via zijn zenders - naast Première ook nog DSF en Sat 1 - vanaf het komend seizoen 900 voetbalwedstrijden op het scherm brengen. Dat houdt niet op bij in totaal 306 Bundesliga-duels en 157 Champions-League-wedstrijden. Daarbij komen ook nog eens 500 ontmoetingen uit Zuid-Amerika en andere Europese landen.

Omgerekend komt het erop neer dat de Duitse televisie straks weken kent waarin 45 uur voetbal wordt uitgezonden. Dat is zes uur méér dan Bayern München in 1989 over het hele jaar op de televisie was te zien. Elf jaar later zijn de spelers van dezelfde club, over een heel jaar gerekend, 525 uur in beeld.

Bergen met geld worden verschoven in een land met weliswaar een groots sportief verleden, maar ook met een actueel sportief probleem. De groten van het land hebben zich verzameld in de Task Force die zich de hersens pijnigt over de vraag waarom de ontwikkeling van het talent stagneert, het niveau van het club- en landenvoetbal daalt en de sportieve show steeds meer van zijn glans verliest.

Ook daarvan zijn ze zich in de Bundesliga heel goed bewust, als Kirch het voetbal eenmaal stevig in handen heeft dan zullen andere waarden de prijs bepalen. Kwaliteit wellicht in plaats van kwantiteit; aan alles wat de voetbalconsument kan verdragen is namelijk een grens.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden