Plan van aanpak moet Arena van kinderziekten genezen

Na twee maanden worstelen met de theorie van de draaiboeken en de weerbarstigheid van de praktijk, voelt Amsterdam Arena-directeur J....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De afgelopen weken heeft de Arena-directie een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de klachten. 'Daarbij hebben we een duidelijke prioriteit gesteld', zegt Gaasterland. 'Die heette Ajax. De problemen van de club en zijn supporters hebben voortdurend voorop gestaan.'

Slecht zicht op sommige delen van het veld, spiegelende scheidingswt volgens het plan van aanpak wat gedaan. Al kan niet alles onmiddellijk. Gereed na de winterstop valt in het plan van de Arena-directie nogal eens te lezen.

Twee problemen sprongen er, direct sinds de dag van de opening, uit. Het eerste was de grasmat. Die werd voor de Arena-directie een allesoverheersend drama. De oorspronkelijke bleek te laat ingezaaid en derhalve lang niet sterk genoeg. En de tweede was zo dun dat Ajax-rechtsbuiten Babangida bij zijn eerste actie in de openingswrijd tegen AC Milan het halve strafschopgebied omploegde. Dat kwam hard aan, bekent de Arena-directie.

En het werd nog erger, want de grasmat werd gaandeweg anti-Ajax. Op het stoppelveld dat de Arena te bieden had konden Van Gaals subtiele voetbalbedenksels gewoonweg niet meer uitgevoerd worden.

'Maar men kan zien wat we eraan doen', zegt Arena-woordvoerder R. van der Aart. 'Er wordt nu een veel zwaardere grasmat gelegd. Die is zeven tot acht centimeter dik en kan heel wat hebben. Maar we kunnen het hele veld niet in één dag vervangen. Tussen de wedstrijden door nemen we dus steeds een gedeelte.'

Een meevaller, zegt hij, is de terraplas-vloer die op de grasmat wordt gelegd bij concerten en andere evenementen. De vloer voldoet aan de verwachtingen: de schade aan de grasmat blijft binnen de verwachte perken. Van der Aart: 'Maar onze grasmat is nog steeds erg kwetsbaar. Dus halen we tussen twee optredens van Tina Turner de vloer weg om het gras weer zo veel mogelijk lucht te geven. Is het straks stevig en sterk, dan kunnen we de vloer ook een dagje laten liggen.'

De tweede grote ergernis van Arena-bezoekers blijkt de ArenA Card te zijn. Die moet via een automaat aangeschaft worden om een biertje of een broodje te kunnen kopen, waar dan ook in het stadion. 'Bij de buffetten kan zo sneller afgerekend worden, dus kunnen meer mensen tijdens de rust van een wedstrijd bediend worden', meent de directie.

Dat afrekenen is het probleem niet, zeggen bezoekers van de Arena, maar het aanschaffen van de card, de ongewone 'betaaleenheid' ervan, het aflezen van 'wat er nog op staat' en het terugkrijgen van het niet gesoupeerde deel blijkt in de praktijk wél een probleem.

'Aan al die aspecten gaan we iets doen', belooft het plan van aanpak. Maar afschaffing van de Arena Card - dus gewoon weer met guldens en kwartjes betalen -, daar wil de Arena niet aan. 'Ook al', aldus woordvoerder Van der Aart, 'omdat straks de chipknip in gebruik komt, die we zien als een soort opvolger van onze Arena Card.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden