Philips niet meer op het lijf geschreven

PSV moet het voortaan doen zonder de naam van de oervader op het tenue. De beslissing snijdt in de ziel van de bedrijfsclub die PSV ooit was. 'Ik snap de emoties van supporters.'

Eindhoven 18 april: PSV viert het kampioenschap met een nepschaal na de overwinning op Heerenveen. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Eindhoven 18 april: PSV viert het kampioenschap met een nepschaal na de overwinning op Heerenveen.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Alles van waarde is weerloos, zo ook de naam van Philips op het shirt van PSV. De naamgeving is zo oud als shirtsponsoring is in Nederland. Dat wil zeggen: 32 jaar.

De Europa Cup werd er in 1988 mee veroverd en de samenwerking leverde vijftien landstitels op, de laatste nog dit weekeinde. Maar volgend seizoen maakt een ander goede sier met PSV.

(Tekst loopt door onder foto)

Mateja Kezman, 2003. Beeld ANP
Mateja Kezman, 2003.Beeld ANP

Partnership

Zakelijk gezien is het naderende afscheid best nog te verkopen. De consument hoeft allang niet meer aan Philips herinnerd te worden. Huishoudelijke apparatuur is naar de achtergrond verdwenen. De afzetmarkt heeft zich verplaatst naar het bedrijfsleven en de gezondheidszorg. In die afzetmarkt zal PSV als skybox een grotere rol spelen dan als shirt.

'We willen naar een partnership', zegt woordvoerder Eric Drent over de toekomst. Dat Engelse woord kan in vertaling vele kanten uit. De partijen zijn nog in onderhandeling over de uitwerking daarvan. In elk geval zal de geldstroom niet helemaal opdrogen.

Heeft het er misschien mee te maken dat PSV op en top Eindhoven is en Philips met zijn hoofdkantoor het territorium van Ajax heeft betreden? Nee, dat heeft het niet. Drent: 'Er zijn nog duizenden mensen voor Philips werkzaam in Eindhoven en omgeving. De nadruk ligt nog steeds op deze regio. Die band blijft bestaan.'

Begrip

Club en bedrijf zeggen begrip te hebben voor de emotionele weerstand die hun scheiding oproept. Alleen willen ze dat de zakelijke kant prevaleert. Maar dat is juist het probleem. De zakelijke kant is de kern van de emotie. Als commercie ooit onderdeel was van het erfgoed op de voetbalvelden, dan is het op het shirt van PSV. Kapitalisme als nostalgie.

Niet voor niets wordt er gevoetbald in het Philipsstadion en niet voor niets ligt dat stadion in Philipsdorp. Wat destijds een gloeilampenfabriek heette te zijn, liet in het begin van de vorige eeuw een wijk verrijzen. Daarin zouden de werknemers en hun gezinnen gezamenlijk een dak boven hun hoofd hebben, in dankbaarheid aan hun werkgever.

Zoals industriëlen dat in die tijd deden, werden er ook recreatieve voorzieningen getroffen. Op 15 januari 1911 speelde een voetbalelftal van Philips zijn eerste wedstrijd op de plek waar nu het stadion staat. De 5-jarige Frits Philips verrichtte destijds de aftrap en hij zou in zijn honderd levensjaren voor altijd verbonden zijn aan de voetbalclub waarvan de eerste letter nooit aan duidelijkheid te wensen over liet.

Toeval of niet, woensdagochtend werd in alle vroegte een inbraak gepleegd in de fanstore van PSV. Er zijn shirts buitgemaakt.

undefined

Romario, 1991. Beeld ANP
Romario, 1991.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden