Oververhitte achterrem laat Max Verstappen koken

Eerst was er de trap met zijn linkervoet tegen de vangrail. Daarna trok hij met korte, felle bewegingen zijn racehandschoenen uit. Ziedaar: een zeldzame, zichtbare woede-uitbarsting van de normaal zo koele Max Verstappen (19). Een oververhitte achterrem maakte zondagavond onder het kunstlicht in Bahrein al in de twaalfde ronde een einde aan zijn race.

Verstappen stapt uit zijn auto na zijn crash. Foto getty

Opeens schoot Verstappens Red Bull in een bocht rechtdoor. De tocht door het grind remde zijn auto af, waarna hij met een slakkengang tegen de muur botste. In korte broek en polo zag hij hoe Ferrari-coureur Sebastian Vettel een uur na zijn uitvallen de overwinning vierde op het podium. Een podium waar hijzelf zonder remproblemen misschien wel op had gestaan.

Want er lonkte een mooi resultaat in Bahrein, een week na zijn knappe derde plaats in China. Verstappen schoot bij de start weg van zijn zesde startplek. Hij haalde meteen Ferrari-coureur Kimi Räikkönen en teamgenoot Daniel Ricciardo in. Het vooruitzicht werd nog rooskleuriger toen bleek dat hij de twee Mercedessen en Ferrari voor hem prima kon bijhouden.

Samen met Vettel koos hij voor een extra vroege bandenwissel, een gedurfde strategie die Vettel de zege bezorgde. Bij Verstappen ging het in de eerste ronde na zijn pitstop mis.

Een half jaar geleden werd Verstappen voor het laatst getroffen door pech. In de Verenigde Staten viel hij uit met een kapotte versnellingsbak. Maar in de autosport begint na het ene pechmoment het aftellen naar het volgende, weet Verstappen. Hoe snel een coureur zich over pech heen kan zetten, bepaalt of hij wereldkampioenwaardig is of niet.

In Bahrein haalde Verstappen voor de achtste keer in 42 Grote Prijzen de finish niet. Vier van die uitvalbeurten kwamen in het eerste half jaar van zijn Formule 1-loopbaan. Om de haverklap liet de Renault-motor in zijn Toro Rosso hem in de steek. Toen iedereen om hem heen de Franse krachtbron vervloekte, bleef Verstappen de rust zelve.

Het was een van de vele lessen die vader Jos hem op het hart had gedrukt over de Formule 1: iedere sneer kan verkeerd vallen bij de monteurs die dag en nacht aan zijn aandrijving sleutelden.

Max Verstappen klimt uit zijn wagen na zijn crash door een oververhitte achterrem. Foto getty
Max Verstappen tijdens de Grote Prijs van Bahrein. Foto getty

In Bahrein bleef het zondag bij de korte uiting van frustratie langs het circuit. In het persbericht van zijn team Red Bull benadrukte hij de positieve aspecten van de race. Dat hij in de eerste ronden van de race het tempo van Mercedes en Ferrari kon volgen, was hoopgevend met oog op de volgende races.

Die koele kijk op zaken verdwijnt bij Verstappen als niet zijn auto, maar een andere coureur hem weerhoudt van een goede prestatie. Vorig seizoen brieste hij na de Grote Prijs van België voor draaiende camera's dat de Ferrari-coureurs zijn race hadden 'verneukt' na een touché in de eerste bocht. Anderhalf uur later, aan tafel bij de schrijvende pers, was hij nog steeds witheet.

Met zijn winnaarsmentaliteit en uitgesproken karakter heeft hij wereldwijd fans veroverd. Maar dat karakter kost hem ook weleens onnodige energie. Tijdens de kwalificatie op zaterdag zat de Braziliaan Felipe Massa hem dwars. Volgens Verstappen hinderde de Williams-coureur hem tijdens het opwarmen van zijn banden in het derde, belangrijkste, gedeelte van de kwalificatie.

Hij voelde zich 'genaaid', zei hij voor de camera van Ziggo Sport. Engelstalige media vroegen hem of hij de kwestie nog ging bespreken met Massa. 'Hij is een Braziliaan, dus zoveel valt er niet te bespreken', zei hij cynisch. De 'grap' werd in Brazilië niet gewaardeerd. Op sociale media reageerden Brazilianen woedend op de 'respectloze' Verstappen. Massa waarschuwde Verstappen maandag voorzichtig te zijn met dergelijke opmerkingen, gezien de Grote Prijs van Brazilië in november.

Verstappen zal er bij de volgende race over twee weken in het Russische Sotsji vragen over krijgen. Hij moet dan datgene doen waar hij geen fan van is: terugblikken op de vorige race in plaats van focussen op de volgende. Hij had het kunnen voorkomen door simpelweg even op zijn tong te bijten. Iets waar hij bij pech een meester in is.

Max Verstappen voorafgaand aan de race. Foto anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.