Oranje gaat, net als Nokia, recht op het ravijn af

Bedrijfskundige Gaston Sporre: 'Het is gedaan met de reputatie van voetballand Nederland'

Finland heeft zich verzoend met de gedachte dat Nokia een nichemerk is geworden. Zo zou Nederland ook tegenover zijn voetbal moeten staan, vindt de bedrijfskundige Gaston Sporre.

De 'deplorabele staat' van Nederland als voetbalnatie vertoont opmerkelijke parallellen met de ondergang van het Finse Nokia, eens een wereldmerk in mobiele telefoons. Dat zegt bedrijfskundige en voormalig voetbalbestuurder Gaston Sporre. Het normale bedrijfsleven (Nokia) en het abnormale, 'vaak perverse bedrijfsleven dat voetbal is' kunnen volgens Sporre wel degelijk overeenkomsten hebben.

Nu sinds zaterdag wel vaststaat dat het Nederlands elftal in 2018 niet aan het WK deelneemt en Nederlandse voetbalclubs dit jaar niet aan grensoverschrijdende competities mogen deelnemen (Ajax, PSV, FC Utrecht) ofwel daarin structureel verliezen (Feyenoord, Vitesse) lijkt Sporre als oud- voetbalbestuurder (erevoorzitter PEC Zwolle, interim-baas Heerenveen, formateur KNVB sectiebestuur betaald voetbal) deze conclusie gerechtvaardigd: het is gedaan met de reputatie van Nederland als voetballand en reparabel is dat niet echt.