Opvallend slot van Grand Prix, in de pitstraat

Waarschijnlijk is het in de geschiedenis van het wereldkampioenschap Formule 1 niet vaak voorgekomen dat de winnaar de race in de pitstraat beëindigde....

Van onze medewerker

AMSTERDAM

Wat aanvankelijk een meesterzet leek, het ondergaan van de stop & go penalty binnen drie ronden na het uitdelen van de straf maar nádat hij de zestig ronden als eerste had voltooid, lijkt achteraf een paniekreactie van de anders tactisch zo sterk opererende Ferrari-brigade. 'We lieten hem voor de zekerheid binnenkomen', zei een vertegenwoordiger van Ferrari.

Na de stop & go penalty reed Schumacher de baan weer op, om de finishvlag in de officiële uitrijronde te krijgen. 'Ik heb zoiets nooit meegemaakt', zei voormalig wedstrijdleider John Corsmit, de 84-jarige Nederlander die nog steeds voorzitter is van de veiligheidscommissie van de de internationale autosportfederatie FIA.

'Officieel kan een rijder vanaf twaalf ronden voor het einde niet meer worden binnengehaald voor een straf. Als het goed is, stond er op het papiertje van de sportcommissarissen dat hem tien seconden tijdstraf is opgelegd. Die straf hoort opgeteld te worden bij zijn tijd, zoals nu is gebeurd. Ergens is een fout gemaakt, maar ik weet niet waar.' De tactvolle Corsmit wil niet reageren op de suggestie dat de fout bij Ferrari ligt.

Of deze merkwaardige manoeuvre gevolgen zal hebben voor de uitslag is nog onduidelijk. McLaren diende een protest in, zodat de uitslag nog als 'officieus' te boek staat.

Vijftien ronden voor het einde van de negende Grand Prix van dit seizoen leek Schumacher geen enkele kans te hebben om de McLarens voor de derde maal op rij af te troeven. Schumacher, die nooit eerder op Silverstone had gewonnen, was kansloos.

Zoals voorspeld wisten Mika Hakkinen en David Coulthard hun surplus aan vermogen op het voormalig vliegveld beter te benutten dan in de laatste paar races. De ruige weersomstandigheden zorgden er weliswaar voor dat de Schot Coulthard van de baan afspinde, maar Hakkinen had inmiddels een gat van veertig seconden opgebouwd.

Een safety car situatie op de steeds natter wordende baan deed de voorsprong van Hakkinen vervolgens volledig teniet. Toen de Fin een foutje maakte in Becketts, een punt waar hij al eerder het gras in was gedoken, kon Schumacher er eenvoudig langs.

Hakkinen, die een deel van zijn voorvleugel miste, kon Eddie Irvine nog net achter zich te houden. Hij houdt een voorsprong van twee punten over op Schumacher in de WK-stand.

De spanning in het kampioenschap, dat zich aanvankelijk als een triomftocht voor McLaren ontwikkelde, is daarmee tot het kookpunt gestegen. De psychologische oorlogvoering wordt tegelijkertijd steeds amusanter. Eddie Irvine, tweede man bij Ferrari achter Schumacher, liet weten dat hij zijn geld op de Duitser heeft gezet. 'McLaren heeft het verknald', zei hij. 'Het kampioenschap is voorbij.'

Hakkinen zegt dat hij niet zenuwachtig wordt, ondanks de foutjes die hij maakt. 'De spelletjes van Schumacher in het verleden met Hill werkten misschien. Maar dat zal hem bij mij niet lukken. Daarvoor loop ik te lang mee. Dat ze nu al met psychologische spelletjes beginnen, toont juist de onzekerheid bij Ferrari.'

Verstappen kon de race niet beëindigen, maar maakte opnieuw een sterke indruk. In zijn tweede optreden toonde hij zich op alle fronten sterker dan teamgenoot Barrichello.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.