Michael Matthews
Michael Matthews © GETTY

Op deze man moet u letten tijdens de Touretappe van vandaag

Kijkwijzer etappe 14

De oudere renners uit het peloton komen deze Tour de France zo nu en dan naast Sunweb-sprinter Michael Matthews rijden. Hun blik gericht op de opvallende schijfremmen in zijn wielen. Ze zijn benieuwd: hoe rijdt dat nou? Kan hij het aanraden?

De revolutie van de schijfrem gaat met horten en stoten. Maar Matthews durft het deze Tour aan met het nieuwe systeem te rijden. Dat geldt overigens ook voor Marcel Kittel, die al twee weken oppermachtig is in de sprint. Maar hoe rijdt dat nou? 'Ze zijn amazing', zei de Australiër eerder in een interview met Cyclingnews. 'Het voelt alsof je op een mountainbike rijdt. En dat remt altijd heerlijk. Niet te hard, niet te zacht: het is de perfecte rembalans.'

Bij de hydraulische uitvoering van de schijfrem drukt olie in kleine leidingen de zuigers in de remklauw aan. Je hebt minder kracht nodig om te remmen. En het is beter te doseren.

Ook niet onbelangrijk: de kortere remweg van de schijfrem. In droge omstandigheden zijn de verschillen niet zo groot. Maar als het nat is, is het een wereld van verschil. Rubberen blokjes op natte velgen leggen het af tegen de veel minder weergevoelige schijfrem.

Het is onderdeel van de evolutie van het wielrennen. We moeten vooruit

Michael Matthews

Niet iedereen is enthousiast. De Spanjaard Francisco Ventoso liep vorig jaar in Parijs-Roubaix een diepe snijwond op. In een brief op Facebook liet hij er geen misverstand over bestaan: de schijfrem is gevaarlijk. Hij schreef: 'Is er niemand die erbij heeft stilgestaan dat ze kunnen snijden, dat ze grote messen kunnen worden?'

Wielerbond UCI kondigde direct een verbod af. Maar dit seizoen is de schijfrem weer toegelaten. Wel moesten er enkele aanpassingen worden gedaan: de uitsneden in de schijf zijn beperkt en de kanten zijn beter afgerond.

Matthews: 'Iedereen mag zijn mening hebben. En niet iedereen zal het eens zijn met de herintroductie van schrijfrem. Maar op dit moment heb je gewoon de keuze: wel of niet. Het is onderdeel van de evolutie van het wielrennen. We moeten vooruit. En als je naar mijn fiets kijkt: het ziet er ook prachtig uit.'

Voorspelling: Australische sprinter Matthews gaat voor winst.
Schijfrem: Hij rijdt als een van de weinigen met een schijfrem.

Lees meer over de schijfrem

Als het peloton zaterdag lenteklassieker Milaan-San Remo rijdt, zullen weinig fietsen zijn uitgerust met schijfremmen. Niet veilig, onhandig in gebruik. De noviteit slaat niet aan bij de profs. (+)