'Op de baan leer je pas wat fietsen is'

Wie goed presteert, heeft recht van spreken en wie visie heeft, vindt gehoor. Maar een ultimatum zal Peter Pieters in zijn onderhandelingen over de toekomst van het baanwielrennen niet stellen....

Van onze verslaggeefster Marije Randewijk

Zo werkt het in zijn sport niet. Diplomatie en begrip zijn gevraagd als hij binnenkort met zijn werkgever (KNWU) over een revolutie in het wielrennen gaat praten.

Pieters wil graag bondscoach blijven in eigen land, maar er zal dan wel het een en ander moeten veranderen, zei hij woensdagavond ter afsluiting van het olympische baantoernooi.

Afgelopen jaren was improvisatie de grootste deugd bij de baanselectie. Op enthousiasme, gedrevenheid en ambitie werd veel klaargespeeld. Het leidde op de WK in Melbourne drie maanden geleden tot vier medailles.

In Athene moest Pieters genoegen nemen met minder eremetaal, maar de Noord-Hollander is niettemin tevreden over de verrichtingen van zijn, veelal jonge pupillen. Van de vijf medaillekansen, die hij vooraf inschatte, werden er twee benut: Leontien Zijlaard-Van Moorsel won brons op de achtervolging, Theo Bos zilver op de sprint. `We zijn weer een stapje dichter bij de wereldtop gekomen', stelde Pieters vast.

Het teleurstellende optreden op de laatste dag veranderde niets aan die stelling. Theo Bos ging in de tweede ronde tegen de vlakte bij de keirin. Adrie Visser (elfde) en het kopppel Danny Stam-Robert Slippens (veertiende) schroefden de eigen verwachtingen zo hoog op dat de benen op de olympische baan blokkeerden.

Het geeft volgens Pieters alleen maar aan dat zijn ploeg in de breedte nog sterker moet worden. Nederland is de laatste jaren opgeklommen tot de top-5 van de baansportlanden. `Maar onze renners moeten op alle disciplines bij de beste vier van de wereld horen. Dat kan best, talent is er genoeg.'

Pieters weet dat hij daarvoor zijn sport grondig moet herstructeren. Voor de sprinters moet er naast de wielerbanen (Sloten, Alkmaar en binnenkort ook Apeldoorn) een internaat komen. Een huis voor de sport, zoals ze in de atletiek hebben `gebouwd' op Papendal, waar sport en studie kan worden gecombineerd.

Voor de andere disciplines moet het nationale wielrennen terug naar de basis, vindt de bondscoach. Hij wil de oude combinatie tussen baan- en wegfietsen in ere herstellen. En dat is geen geld-, maar een mentaliteitskwestie, denkt Pieters. 'Op de baan leer je wat fietsen is.'

Achttien- en negentienjarigen moeten volgens hem zo'n vier jaar op de baan het metier leren en dan pas de overstap naar de weg maken. `Nergens krijg je zo'n goede basis als op de baan. Als bond ben je aan je leden verplicht om ze een goede opleiding te bieden.' In zijn ideaal keren de op de baan opgeleide profs voor de grote toernooien terug bij hun eerste liefde. Zo gebeurt het immers in alle grote baanlanden.

De Australische profs Bradley McGee en Stuart O'Grady zijn goed voor ritzeges in de Tour en olympische titels op de baan. Ze pendelen moeiteloos heen en weer tussen de twee disciplines. `De combinatie is prima te doen, ik heb het zelf jaren gedaan. Alleen voor sprinters is het uitgesloten.'

Toch zal hij Theo Bos, die inmiddels met de Rabobank heeft gesproken, geen strobreed in de weg leggen als de sprinter zijn zinnen zet op een wegcarrière. `Natuurlijk doet het pijn als je zo'n talent kwijtraakt. Maar als je zulke jongens kunt afleveren, moet je dat doen. Als die jongen op de weg slaagt, is het alleen maar reclame voor ons.'

Bos zal als voorbeeld kunnen dienen van hoe het óók kan in de wielersport. ` Talent is er wel, alleen stroomt er niets door. De baan kan daarin een positieve rol gaan spelen.'

Hij zal het zijn werkgever voor 1 oktober allemaal uitleggen. `Ik kan slecht tegen mijn verlies. Ik kan accepteren dat iemand beter is, maar niet dat ik met beperkingen moet werken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden